Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-02-14, 19:32   #1
Gunnar_2 Gunnar_2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 41
Lakansväv av god kvalité

Det är något visst med gamla lakan, 50-100 år eller mer. Rejäl kvalité, outslitliga och väldigt sköna och svala. Var hittar man samma kvalité idag i tyg? Vad ska man leta efter?

Tacksam för alla tips
Gunnar_2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-14, 19:59   #2
Marieberg Marieberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 71
Finns inte, det har försvunnit. För länge sedan sydde jag om gamla bomullskjortor, med rejäl kvalité. Men tyvärr verkar det som om vi
har tappat den kunskapen. Jag sydde om det som jag kallade glassrockar, min mormor hade glassfabrik, det var ett härligt mjukt bomullstyg och det går tyvärr inte att få tag i längre. Sydde också om min morfars gamla skjortor också det ett härlig fint bomullstyg, men även det är borta ur produktion idag.
Produktionen har lagts till lågavlönade länder och därmed också kunskapen. Jag älskade dessa mjuka bomullstyg, som klarade hur många tvättar som helst. Men kunskapen har vi exporterat, men vart vet jag inte.
Marieberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 06:38   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Sådana tyg brukar finnas i Turkiet. De har en industri för tillverkning av jeans. Idag är jeansens råmaterial nära det som du frågar efter.

Vid en resa dit kan du titta i bazaren i Istanbul, där finns massa udda saker.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 09:44   #4
Gunnar_2 Gunnar_2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 41
Vad är det som gör skillnaden? Är det tätheten i tyget?
Gunnar_2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 19:00   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Som bekant är jeanstyg av bomull och den är tätare än andra tyg och det finns i olika tjocklekar.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 19:34   #6
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Lakansväv är vävt i tuskaft och jeanstyg är vävt i kypert. Tycker inte man kan jämföra de tygerna eftersom de är vävda på olika sätt. Eller har jag fel?
Jag har köpt lakansväv på Åhléns för många år sedan och det påminner om gamla lakan. Vet inte hur det är nu.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 22:46   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Att köpa outslitliga tyger kan vara svårt. Industrin ställde om till "kontrollerad livslängd" för mer än 50 år sedan. Gamla i klassen 100+ blir rena antikhandeln. Då får du nog gå på auktioner!

Det bästa tips jag kan ge dig är att göra som min svärmor och svärfar, sätt upp en lakansväv i en vävstol och slå den hårt med ganska grov bomull. Det blir hårda lakan. Tuskaft är enkelt att väva och breda vävstolar får man nästan gratis nuförtiden.

Gör du sedan som för hundra år sen, tvättar sällan, gärna i kallt vatten, hårdmanglar i stenmangel, då kommer de säkert att finnas i minst 50 år, kanske 100 och fortfarande vara hårda.

Folk idag vill knappast sy lakan själva, vill ha satänglakan och vackra mönster, som det ser ut ute i butikerna. Kan inte vara lätt att sälja den där gamla sortens lakansväv utan att gå i konkurs. Själv minns jag min mormors gamla lakan. De var nog 50+ år och så tunna och mjuka så slog man dem hårt så sprack de på mitten, slitna som de var. Vissa av dem var redan ituklippta längsefter och hopsydda igen så man kunde slita tygets ytterkanter också. På den tiden handlade de inte nya på Hemtex eviga rea inte! Du har nog rätt om dagens lakan. Mina har inte ens hållit i 30 år.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons