Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-02, 17:45   #1
josefiine josefiine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 5
Symaskin/Overlock

Jag ska skaffa en egen symaskin då jag mest hittills det lilla jag sytt används mammas som mest krånglat och därmed har mitt intresse bleknat. Det jag ska sy är mest kläder och väskor mm till mig själv. Jag har kollat på lite olika maskiner och just nu lutar det åt en "Janome Jeans Easy", någon som har erfarenheter utav den?
Sen har jag hört det där med overlock symaskin, är det värt att skaffa en? Har kollat med en enkel Pfaff Babylock 2.0 där. Alternativt leta en begagnad.
Tycker ni det är bättre att lägga ned pengar på en maskin som janome jeans easy än att köpa en lite enklare maskin OCH en overlock? Hoppas ni förstår frågan. Eller ska jag satsa på en begagnad. Tips mottages gärna!
josefiine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 18:51   #2
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Jag har en Janome Jeans Easy och stortrivs med den. Den har aldrig krånglat och jag syr en hel del.Den är lätt att använda och instruktionsboken är lättfattlig. Jag tror inte du skulle ångra ett köp av den. Sen har jag också en Janome overlock som jag också stortrivs med. Den är lätt att använda och lätt att trä. Lycka till med dina köp .
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 19:57   #3
josefiine josefiine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 5
tack för ditt svar!!
Känns mer och mer som det blir en janome jeans easy!
Jag har oxå kollat på en overlock från janome förutom den från pfaff.
Tycker du det är värt att skaffa en overlock direkt? Är sjukt sugen på en. Eller är det någon idee att vänta?
josefiine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 22:13   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
josefiine skrev: Visa inlägg
Jag ska skaffa en egen symaskin då jag mest hittills det lilla jag sytt används mammas som mest krånglat och därmed har mitt intresse bleknat. Det jag ska sy är mest kläder och väskor mm till mig själv. Jag har kollat på lite olika maskiner och just nu lutar det åt en "Janome Jeans Easy", någon som har erfarenheter utav den?
Sen har jag hört det där med overlock symaskin, är det värt att skaffa en? Har kollat med en enkel Pfaff Babylock 2.0 där. Alternativt leta en begagnad.
Tycker ni det är bättre att lägga ned pengar på en maskin som janome jeans easy än att köpa en lite enklare maskin OCH en overlock? Hoppas ni förstår frågan. Eller ska jag satsa på en begagnad. Tips mottages gärna!
Om du talar om vad det är för symaskin och modell samt vad som är problem med din mammas symaskin så kanske vi kan hjälpa och fixa i ordning den till din mamma.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-02, 23:50   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja ibland är det bara så att symaskinen blivit ledsen och trött över att inte ha fått service på 20+ år (när de egentligen borde åka på service var 1-3 år) och kanske också är full av damm och ludd samt handhavandesfel och då börjar de gnälla och krångla till.

Det är lätt att vilja ha en ny symaskin då.

Berätta gärna för oss om märket och modellsnumret så hjälper vi dig! Ibland räcker det till att fixa till den så har du mer pengar till att köpa en vettig overlock för!

Men å andra sidan kan det också vara en skräpsymaskin (se roliga tråden om Blocket-annonsen) och då är det nog bättre att köpa nytt (beg eller ej).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 08:00   #6
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Citat:
josefiine skrev: Visa inlägg
tack för ditt svar!!
Känns mer och mer som det blir en janome jeans easy!
Jag har oxå kollat på en overlock från janome förutom den från pfaff.
Tycker du det är värt att skaffa en overlock direkt? Är sjukt sugen på en. Eller är det någon idee att vänta?
Jag köpte mitt som ett paket och har aldrig ångrat det. Men då visste jag att jag kommer att sy mycket på både symaskinen och overlocken.
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-03, 09:11   #7
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Om du vill ha både symaskin och overlock så har skövde symaskiner ett bra erbjudande:

http://butik.skovdesymaskiner.se/Sho...Id=jeansand644
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 22:03   #8
josefiine josefiine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 5
Imorgon kommer troligtvis pappa hem med min Janome Easy Jeans, längtar som bara den. Återkommer med mina åsikter när jag testat den lite
josefiine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 22:19   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Om du talar om vad det är för symaskin och modell samt vad som är problem med din mammas symaskin så kanske vi kan hjälpa och fixa i ordning den till din mamma.

Lycka till med din symaskin.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 22:32   #10
josefiine josefiine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 5
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Om du talar om vad det är för symaskin och modell samt vad som är problem med din mammas symaskin så kanske vi kan hjälpa och fixa i ordning den till din mamma.

Lycka till med din symaskin.

Det är en gammal PFAFF som krånglar på MÅNGA sätt. Bland annat så har trådspänningen get upp så sömmaren blir inte alls bra, trots att vi fixa om den. Den har tyvärr använts på tyger och sånt den inte klarar av, var ej så slitstark tydligen. Såå nu fick jag en ny "egen" maskin av mina föräldrar pga att jag jobbat så bra i skolan nu i vår, och mamma får självklart använda min nya då istället. Tack
josefiine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 22:55   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Väldigt tråkigt!

(även om jag vill tro att trådspänningen går att fixa till )
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 23:21   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Instämmer Ichigo,
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-11, 23:34   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Vad klokt att du investerat i dig själv
o i din framtid med att både plugga o sy.

Var nu riktigt glad stolt över dig själv o
din symaskin. Lika stolt o glad som dina föräldrar är.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 00:06   #14
josefiine josefiine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 5
Tack för alla tips mm från er!! Jag är väldigt nöjd med min maskin hittills. Har bara hunnit sytt ett enklare linne hittills, men mer ska det bli då jag har tid
Känns dessutom skönt att jag har 1 års bytesrätt ifall jag inte är nöjd med min maskin och kan då byta till en annan variant i butiken, riktigt bra. Dock känns det som att jag valt helt rätt maskin =D så nöjd!!
josefiine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-14, 01:13   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra det är så det skall vara: man är nöjd!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
janome, overlock, pfaff, symasin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons