Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-07-03, 22:08   #46
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack, Cecilia!

Håller med om att man inte riktigt kan be om att sluta diskutera i en tråd. Om man är trött på en tråd som inte bryter mot reglerna finns det ett bra sätt: ignorera. Då blir det lugnare och tråden självdör så småningom när det inte finns någonting att svara på längre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 22:57   #47
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Måste bara skriva.
För mig som är rökare (slutar när vi flyttar snart) så är min prioritering att visa hänsyn.
Jag står aldrig i närheten av någon utomhus. Blåser det så kollar jag åt vilket håll det båser så inte röken kommer på andra. Kollar så¨jag inte står vid ett luftintag eller nära balkonger som står öppna eller som det sitter folk på. Går undan så jag inte är i närheten av någon. Vi har fått nya grannar o jag har frågat dom om dom störs av att jag röker på balkongen ( bor på andra våningen högst upp)

MEN när jag står på en öppen plats o ingen är i närheten blir jag förbannad när en icke rökare kommer o ställer sig sidanom o riktigt fnyser o hostar o blänger på en. Vid såna tillfällen har jag lust o säga ett o annat... Men jag håller tyst o går därifrån... Likadant har det inträffat att jag gått över på andra sidan gatan för att slippa möte någon o så går dom också över o vi möts. Har fått många dumma kommentarer om rökning vid dessa tillfällen.

Man blir lite trotsig i dessa stunder.. Nästa gång jag möter samma människa så går ju inte jag över för att låta dom slippa utan jag går rakt förbi.

Kan känna att ju mer folk är på mig ju mindre motiverad blir jag att sluta... JAg känner mig som en trotsig tonåring ibland...

Så naturligtvis SKA rökare visa hänsyn.. Det är sjlvklart tycker jag. JAg skulle inte klara av att gå ut på balkongen o röka om jag visste att det störde min granne...

Skulle man inte kunna komma överens om att man har balkongen olika tider.

Önskar att du kommer kunna vara på din balkong o vädra även om det kanske blir speciella tider.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 23:06   #48
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag är tacksam för att du som rökare visar hänsyn! Fler som du behövs. Håller annars med om att om man står ute och röker på ett stort offentligt plats och en annan går upp till dig, du som redan tydligt står och röker och personen stör sig på dig är lite dumt. Såvida det inte är just hållplats där man "måste" stå på ganska liten yta för att passa bussen osv. (röken åker tyvärr ganska långt) Eller i en kö på liseberg t.ex. mkt vanligt. (trots att det är rökning förbjudet där)

Men ute på en plats där man inte "måste" vara av någon anledning (på stranden, ute på parken, osv) så kan de ickerökare också flytta på sig. Jag går aldrig medvetet till där rökarna är om jag inte är tvungen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 23:42   #49
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag var också mycket noga med att ta hänsyn när jag rökade (se tidigare inlägg i denna tråden). Jag måste dock bara få berätta en episod dom utspelade sig för något år sedan som belyser lite av det som stenbeckan skriver om.
Jag och en väninna gick på ett av torgen här i stan. Torget var nästan folktomt. Det gick två män en bra bit ifrån oss, samt en kvinna. jag tog upp en cigg och höll den i handen medan jag letade efter tändaren. Då ändrar plötsligt kvinnan riktning och styr stegen rakt mot oss. När hon var ända inpå, tar hon sig plötsligt för halsen, andas tungt och sjunker ihop på marken. Vi blev förskräckta och trodde hon hade satt något i halsen och behövde hjälp. Samtidigt kommer en av männen fram och undrar vad som står på. Då väser hon fram att hon är rökallergiker och att hon inte tåler röken. Mannen tittar frågande på henne och hon pekar på mig. Jag visade honom min OTÄNDA! cigarett.När han påpekar för kvinnan att cigaretten faktiskt inte var tänd bokstavligen flyger kvinnan upp på benen igen och börjar skrika och gapa att jag har lurat henne???
Sådana personer gör mig förbannad.Hon kan ju knappast ha reagerat på röken i alla fall. inte konstigt att man blir trotsig.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 00:20   #50
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja knasiga människor finns det ju på bägge sidor. Och det är ju inte bara när det gäller rökning som man råkar ut för dem... Nu blir det lite OT eftersom det inte handlar om rökning. Min man och jag blev på hoppade av en tant när vi gav varandra en hej då puss (ingen tungkyss eller så alltså) på pendeltåget för några år sedan. Hon sa att vi var snuskiga. Och jag har fått skäll av en tant för att jag matade Linn med flaska och inte ammade (jag producerade ingen mjölk). Frågade henne om hon tyckte det var bättre att låta Linn svälta...Så knäppgökar får man ju leva med och de blir ju bra samtalsämnen vid fikabordet även om det kanske är lite jobbigt när det inträffar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 05:12   #51
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh, haha, ursäkta, jag skrattade när jag läste det där om simulanttjejen... Hur dum får man vara? Sådana som hon förstör för andra!

Eller kanske hon är en sån där som är allergisk bara man SER det. Psykiskt alltså. Haha! Knäppgök!! Hon får nog gå på terapi! (för om det är så allvarligt att man faktiskt reagerar och lider av det så finns det terapi. Psykosomatiska besvär.)

Det finns definitivt knäppgökar, Alvan gav bra exempel på det. Det är tråkigt att folk har förutfattade meningar om t.ex. om man ger flaskan till barnet. Ibland tänker folk inte långt nog.

Jag som är döv slipper höra de värsta kommentarerna eftersom jag bara svarar att jag inte hör (och inte förstår heller) och hittills har ingen orkat *skriva* det de ville säga. Men jag är inte helt "oskadd" för det, jag ser tydligt ibland när folk tittar på o är fundersamma eller försöker gapa/skälla trots att jag sagt att jag var döv. Då är det bara att ignorera!

Senast var det en tossig gubbe som skällde på mig för att jag plockade jordgubbar från lådorna (de papplådorna gubbarna är i) till en plastpåse. Jag bara skrattade och ignorerade honom eftersom det är *kilogram*spris och ingen anvisning att man måste köpa hel låda och jag bara behövde lite. Tossiga människor.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 10:41   #52
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Jag var också mycket noga med att ta hänsyn när jag rökade (se tidigare inlägg i denna tråden). Jag måste dock bara få berätta en episod dom utspelade sig för något år sedan som belyser lite av det som stenbeckan skriver om.
Jag och en väninna gick på ett av torgen här i stan. Torget var nästan folktomt. Det gick två män en bra bit ifrån oss, samt en kvinna. jag tog upp en cigg och höll den i handen medan jag letade efter tändaren. Då ändrar plötsligt kvinnan riktning och styr stegen rakt mot oss. När hon var ända inpå, tar hon sig plötsligt för halsen, andas tungt och sjunker ihop på marken. Vi blev förskräckta och trodde hon hade satt något i halsen och behövde hjälp. Samtidigt kommer en av männen fram och undrar vad som står på. Då väser hon fram att hon är rökallergiker och att hon inte tåler röken. Mannen tittar frågande på henne och hon pekar på mig. Jag visade honom min OTÄNDA! cigarett.När han påpekar för kvinnan att cigaretten faktiskt inte var tänd bokstavligen flyger kvinnan upp på benen igen och börjar skrika och gapa att jag har lurat henne???
Sådana personer gör mig förbannad.Hon kan ju knappast ha reagerat på röken i alla fall. inte konstigt att man blir trotsig.
Herregud säger jag bara... vilken knäppgök. Men jag kan tro det bjöd på många skratt... Fy på dig inte luras så haha
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 11:55   #53
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Det är en rättighet att göra sina egna val, nyttiga eller onyttiga. Skatt ut eller skatt in spelar ingen roll men rätten att välja har vi trots allt fortfarande i det här landet.

Tur man bor i skogen så ingen kan klaga och det är bra för myggen håller sig borta
All right
Ja du har rätt i
Nog med förmynderi
Gör dina egna val i ditt liv
Medvetna val, inte klaga efteråt
Typsikt svenskar som t.ex./bl.a. flyttar till huset som ligger precis bredvid MOTORVÄGEN/LEDEN, t.ex. nynäshamnsvägen vid Globen och Enskeden, började folk KLAGA för buller!!! Varför fan de flyttade dit med medvetna val!!! Samma sak som man flyttade till Bromma... klagar över flyg... Sjukt! Jag är tröttnad på såna spikgnäll varje småsak. (Det var inte om dig, men jag håller med dig övre uppe)

Men utom jag förstår bra för bägge icke-rökare och rökare, men mindre för sjukigt beteende hos icke-rökare, som jag fattar inget hur de KAN beta sig så med överdrivande sur eller så.

En gång vid Slussen där finns alltid massa folk, o jag brydde inte om att jag röker, men större avskildhet från dom massafolk i samlad plats dock... Men en idiot 35 årig kärring som var på väg att SKÄLLA på mig! Trots jag har inte ens tända cigg ännu då.
bara cigg i munnen! Precis såg jag att bussen kom... så då var förbannad över kärringen o visade min pekfinger mot min cigg, o sa att det inte är glöd..jag gick därifrån mot bussen samtidigt. F*you visade jag min mellanfingern *oups* haha..

En annan sak. Jag vill säga att cigg hjälper en del, lugnande effektivt hos personer med psy.sjukdomar, och för min del också, för jag kan orka jobba för att jag får gå ute och röka varje 30-45:e min, att röka tar 3 min bara. Konstigt juh, för jag och två rökare personal har jobbat på samma platsen över 10 år nu, en av dom jobbat i 20 år. övriga icke-rökare som slutade jobb och sjukskrivna oftare, än vi! och chefen sa att vi tre har mer starkt psyke än de icke rökare, dessutom vi tre är stor-kaffedrickare o de flesta är te eller saft.

vi jobbar på sveriges värsta dårhus!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 12:13   #54
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Oj oj.. Härligt... vuxna barn i sandlådan!!!

Sparka rövar på varandra å man tager hvad haver!

Nää

Varje har rättighet som sveriges lag, regler, förordningar som är tillåtet och inte. Så upp till varje.

Du som är inte tål, så måste bara flytta därifrån och bo i rökfritt hus, som hyresvärds avtal finns.

Samma sak som jag är svårallergi mot hundar och så, kunde inte tvätta mina kläder i kollentiva tvättstugan, för hyresgäster hade skabbiga och stinka hunder typ.
Men jag klagade inte, o höll tiga o skaffade en egen vittu tvättmaskin!
varför jag ville bo där, för det inte fanns "djurfritt hus", som jag haft medvetet val, så man ska inte klaga över. det är mycket fulfisk att klaga efteråt.

O nej . jag längtar efter hett varmt!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 13:14   #55
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag håller med dig fullständigt Addes.
Efter att ha varit rökfri nu i 19 dagar så märker jag en otrolig skillnad. Inte till det bättre då. Jag är betydligt mer stressad. Kan inte pausa som jag gjorde innan. Har betydligt sämre tankeförmåga och gör betydligt oftare fel. Tycker att jag är igång hela tiden och stressar, ändå blir bara hälften gjort. Den senaste veckan har jag haft svåra bränningar och kramper i magen, som jag känner igen sedan tonåren. Magkatarr. Jag har nästan inte sovit en hel natt sedan jag slutade.Svårt att somna och sover oroligt. Vaknar oftare. Hjärnan blir seg som sirap om dagarna då. Jag är helt slut och orkar ingenting. Huvudvärken har ökat.Dessutom har jag nästan konstant ont i bröstkorgen nu, något som jag aldrig haft innan.
När jag rökade hade jag också nätter som jag inte sov ordentligt, men då fick jag ändå energi av rökpauserna, och kände mig sällan trött.
En annan sak som faktiskt t.om läkare och annan vårdpersonal har påpekat är att rökare återhämtar sig betydligt snabbare från operationer. Dom kommer fortare ur sängen eftersom dom vill ha sitt bloss. Det innebär färre vårddagar. Detta är dock något som man inom sjukvården inte får prata om eftersom det skulle förstöra kampanjerna mot rökarna och statistiken över det negativa.( Det blir ju inte lika negativt då).
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 13:37   #56
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
.....
ja min moster haft likt som du drabbades av. Hon började röka igen, o mådde skitbra efter dessa sjukdomar mer eller mindre.. sjukt konstigt ja.
En annan sak, är min mamma. hon har rökt 2 pkt om dan i 45 år nu, ibland 3 pkt, när det är nåt stort för henne, t.ex. fest, nervös, resfeber etc.
Hennes egen privat husläkare som haft samma läkare i 20 år, o läkaren sa till henne. Fortsätt röka!, inte slut, så man kan få sjukare av att sluta röka. Hon är som en stålfru och vacker poslindocka (uttalades så på 50-60-70 talet då). Hon är 69 år nu, och är vältränad dam, kan springa i 1 km utan paus. jag klarar inte av att springa som hon! Hon är STORrökare än jag.


Fråga en oförklarad fråga:

Att hon födde friska 3 barn, inte handikapp eller missbildade, utan snygga o vackra (bror, två sysrar till mig (de systarna var superfotomodeller) på 60-70 talet.
Tobakskandal började på 70 talet, att tala om att det är farligt att röka under gradvid. Mamma tänkte aha ok.. Det är farligt.. ok.. inte rökt... hon födde mig på 70 talet utan rökning i 9 månader... jag fick döv öron...ja jag är döv...Mamma undrade börja va det orskade till att det blev så dövhet pga inte röka under gradvid. Min audioläkare sa att det kan vara orsak också, o det fanns forskningen om det i England, minns nåt att det var 30 % av de mammor som födde döva barn som mammor inte rökte under gradvid, 70 % av dom som rökte under gradvid mer eller mindre drabbades inte av nåt.

Jag fick det som känns som att sluta röka = förbli skador i åsidoproblem.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 13:57   #57
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
När jag väntade min yngsta son så försökte jag sluta röka. Det visade sig på en av kontrollerna att han var jättestressad.Om modern är stressad och mår dåligt så påverkar det barnet betydligt mer än rökningen. Läkaren sa åt mig att jag inte fick sluta, för jag kunde förlora honom då. Jag höll på att förlora honom i vecka 12. Blev inlagd och order på att inte utsätta vare sig mig eller honom för stress. gick ner till 10 cigg om dagen i stället. En sköterska som var en sån där ilsken motståndare mot rökning krävde en flödesmätning som bevis. (Man mäter flödet genom navelsträngen) Jag fick vara utan cigg ett dygn, därefter mättes flödet. Sedan fick jag röka som vanlig ett dygn och flödet mättes igen. Det var två läkare, en forskande professor, och tre sköterskor i rummet. Det blev INGEN SKILLNAD ALLS! Det visade samma värden som en icke rökare. Det gjordes om en gång till för säkerhets skull, med samma resultat. Det är en myt att det påverkar. Sköterskan gav med sig och lät mig ta mina bloss efter det. Jag har tre friska barn.
Det finns många positiva effekter också när det gäller rökning, men det är fult att prata om det. Tyvärr finns det många myter också om rökning, som man hellre pratar om, för att påvisa att det är negativt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 14:28   #58
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Det är mycket märkigt!

För 15 år sen rökte folk mer än idag, låt mig säga: typ 100 personer i psykevården hade rökare mindre stress. Mycket mindre utbrändhetssjukdomar. De mådde nåt bättre, större frihet,
idag: Mer personer med stressproblem, o mer sjukskrivna, dessutom är de inte rökare, 80 personer typ.

Ett annat sak:

Idag finns det flera och flera feta folk än 10 15 år sen, för dagens folk är mindre rökarantal, o personer med övervikt antal ökar hela tiden, pga tobak ger biverkning är att inte ha lust att äta, inte sugen på söta saker. Jag röker 1½-2 pkt och dricker svart kaffe 1 liter om dygnet o är 191 cm, 75-80 kg. ibland 70-75, under sommaren typ. Jag äter vanlig mat, aldrig light eller snålfet kost o är kakmonster.
om man har stor mage med smala kroppen så betyder att det finns större risk för kärl-och hjärtsjukdomar, inte orsak från rökningen. Enbart stor däckmagen = kärl-o hjärtsjukdom.
Lungcancer som orsakas av rökningen ja.. KOL ja.. 60 år med snygga rynkar ja... Lungcancer är inte alltid orsak från rökningen själv, utan det beror på vart man befinns sig i. Det är miljöfaktor, alltså förgiftad lgh som personen bott i samma lgh i 20-30 år, typ förgift bl.a. mögel, damm, svampar, kemikaler från byggmateral.

jag är så jävla irrad av att dom påpekar mot rökningen, men hallo! de bott i lgh i 20-40 år o andats in fullt av damm, mögel, förgiftningsämnen i årtal.


Det är ett bevis att inte röka gör folk sjukare! Sjukhus tjänar pengar på det tack vare tobak är farligt.
Folk blir äldre o äldre dessutom det blir samhället dyrare ännu.
Det måste vara balans i samhället, vem som dör förtid o vem som lever längre. Jag vill inte dö på ålderhem 14 april 2068. Jag vill helst dö hastigt o skönt som att sova för ingeting.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 14:29   #59
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Jag måste förstås lägga mig i...

Jag är värsta sorten,jag är nämligen en ex-rökare! Jag tillhörde dock den artiga sorten; den som alltid frågade och kunde avstå om ngn inte ville. men jag var storrökare, minst ett paket om dagen.

Och (ja bortsett från barnen då!) så är att sluta röka det bästa jag gjort. Bara att slippa vara slav under något. för fritt val är det inte när man en gång prövat, var det inte beroendeframkallande så tror jag inte man rökte! Och det är ju därför man får sån vansinnig abstinens, så man tror man är sjuk! Det är ju för att det är skadligt att röka! Finns det nåt som är bevisat idag så är det ju det, men det vägrar man ju tro på som rökare. Jag vet...och (till dej Chery trot eller ej men det kommer en dag när man helt plötsligt mår bättre...man upptäcker hur gott saker kan lukta (hmm, ja illa med tyvärr...), mat blir godare, det blir lättare andas, lättare göra saker, mindre trött, det ramlar över en en massa positiva saker till sist: MEN man måste STÅ UT! Man säger att det är svårare sluta röka än att sluta med heroin...

Jag håller tummarna för dej Chery och lyckönskar ditt val att inte röka! Det är ett bra val!

Och jag hoppas att du Ichigo får ordning på dina rökande grannar, eller ventilationen. Självklart ska inte du flytta.

Lycka Till alla! /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-19, 14:33   #60
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
...
Oj oj.. otrolig historia! ja man ser det, precis som min mamma snackade om det.
Men sjuksköterska får inte styra ditt liv. Det är totalt dubbelmoralt.

Detta får folk blir skitförbannade och sura när typ vi pratar om det.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons