Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-12, 12:37   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Snodd novell

hej alla
Undrar hur ni skulle göra i detta läget.

Jag har en egen novell skriven år 2002 på min hemsida (sommarkatten) som jag nu märkt att en annan skriver att hon har copyright på. Hon har skrivit texten sägs det och det år 2007.

Har mailat henne och undrat vart hon hittat den och hur hon kan hävda att hon är upphovet till den. Inget svar!! Inte är jag förvånad direkt.

Jag vet att man är korkad som lägger ut sina alster på nätet för där hugger dom vilt. Kanske bara får gilla läget eller vad skulle ni göra?

Jag har efter lite detektivarbete fått fram vem personen är men det hjälper ju inte då hon inte svarar.

Känner mig lite förbannad faktiskt att folk inte kan låta bli det dom inte har att göra med på nätet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 13:00   #2
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 97
hej
gud vad taskigt gjort!

Jag hittade denna sidan med info som kanske hjälper: http://www.copyrightsidan.se/
man kan också ställa frågor till dom.

Det låter som om du har ett dokument sparat på en dator. till den filen finns det "skapat datum"
Då har du ju bevis på att det är din text.
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 13:02   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Polisanmäl!

Detta är inte just. Jag tycker att du skall polisanäla henne. Men för hennes egen skull så maila henne innnan du gör det och informera henne om vad du tänker göra. Kontakta en upphovsrättsjurist är bra att göra vid sådana här tillfällen. Du har alltid gratis konsultation en timma tror jag är brukligt.

Lycka till och berätta gärna om hur det går.
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 15:09   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jo jag har ett dokument i datorn från 2002 på min mininovell. Trodde hon hade anständighet nog att åtminstonde höra av sig på mitt mail.

Att polisanmäla känns lite väl starkt för jag är ju trots allt inte författare, bara hobbyskribent. Men man kan ju alltid hota med det, det kanske hjälper. Ska fundera på saken!

Senaste erfarenheten av polisen var ingen hit kan jag säga och då var jag mordhotad. Nu gäller det bara en liten ynka text så det skiter dom i. Sist jag var i kontakt med polisen så tyckte dom jag skulle kolla upp vem jag handlade av (systugan). Till saken hör att jag inte har tillgång till deras brottsregister och hade jag haft det så skulle jag kanske funderat om ....
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 18:54   #5
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Det är ingen skillnad om du är hobby skribent eller inte.Det är i alla fal ditt alster o låter du detta hända en ggr så kan det också hända en andra ggr. Låt det bli en påminnelse till alla att håla sig till sina ägna alster o inte stjäla andras. En liten undran dyker bara upp i samband med denna diskussion, Hur är det egentligen med folks moral nuförtiden?
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 20:45   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Moral?
Du den är ett minne blott och nätet har urholkat den ännu mer. Allt är fritt där så länge det ligger ute.

Ska maila henne igen och svarar hon inte så funderar jag på polisanmälan fast det känns lite stort bara för min novell. Kanske jantelagen spökar!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 21:11   #7
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
håller tummarna för att du får svar!!!ock får du inget svar tycker jag du absolut skal anmäla det. Kan ju hända att den här personen först då fattar vad hon har gjort.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 21:24   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Du ska absolut anmäla. Det har ingen betydelse om det "bara" är en novell.Du har copyright på ditt alster oavsett vad det är eller hur litet det är. Min man gav själv ut en bok i våras och fick välja mellan att ge ut nät bok eller papper. Han valde papper för det kändes tryggare.Även som nätbok är den den som har orginalet som har copyright. Dina skrivna dokument kan bevisa att du var först.Och Snälla Delfintua ..visst kan du kalla dig författare, du har ju författat en novell!
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 23:27   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag håller med föregående talare. Klart du kan räknas som författare, du har ju skrivit en novel! Och man ska alltid polisanmäla sånt här.
ÄVEN om dom inte skulle göra något åt det, så är det jätteviktigt att markera att det här går du inte med på. För din egen skull, förståss, men också för både hennes (hon behöver ju lära sig att man inte kan bete sig hur som hellst) och för polisens skull (dom mår bara bra av att se att även små saker är viktiga för folk. Har vi en lag så har vi och den ska följas, punkt slut. Gillar man det inte får man flytta till ett annat land).
Dessutom säger min erfarenhet av polisen att när det gäller sånt här som är lätt att bevisa så tar dom gärna tag i det.

Lycka till!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 12:32   #10
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Ibland är ett hot det enda som behövs.

Jag använder det då och då när folk handlar av mig på Tradera. Dom kanske har ångrat sig, eller svarar inte på mail eller så... Hittills har pengarna alltid dykt upp när jag hotar med negativt omdöme.

Skriv ett mail och hota med polisanmnälan.

Även om polisanmnälan inte leder nånstans för din del så blir det en "prick" för henne.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 14:18   #11
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
sommarkatten

Jag tycker du ska skriva till det stället som hon har puplicerat din novell(för jag antar att hon har puplicerat den). Hör dig för vad som gäller och säj vad du tycker. Det bra att polisanmäla också. Har läst novellen och tycker den är jättebra. Tårarna kom och därmed tycker jag att du är en ricktigt bra författare/Wowa
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 16:16   #12
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Jag har också läst den på en av dina sidor och tycker det är en helt undebar novell.

och kalla dig för författare för den är ju så bra att det tydligen finns andra som önskar att de skrivet den.

tycker att du skall gå vidare med det här och
personen i fråga är ju ordentligt feg när "den"
inte svarar på mail...

Det är tyvärr alltid vanskligt att lägga upp sina alster på nätet då folk inte kan låta bli....och sätta dit sitt eget namn... men det är fortfarande förbjudit.

vet inte om du på din sida skall skriva att dina dikter är copyrigtskyddade och att du anmäler om du ser att de kopieras

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 16:54   #13
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Det är för jävligt när folk inte kan skilja på ditt och mitt, väldigt tråkigt!!
Tycker oxå att du skall anmäla denna stöld.
För övrigt så har jag varit in på din hemsida, måste ge dig beröm för den är verkligen fin och fint upplagd. Har även läst om sommarkatten, så sorgligt och tyvärr alldeles för många som lämnar sina katter när hösten kommer.
Stå på dig Tua!! kram från Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 17:24   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad gulliga ni är!
Kan meddela att jag ännu inte hört av människan i fråga. Hon har sin sida ligger hos Spray, kanske jag ska kontakta dom så dom stänger hennes sida. Vet inte om det är möjligt men försöka duger.

Kan också meddela att jag har en sommarkatt går här nu. Nästan helt förvildad och vad som händer till vintern vill jag inte tänka på. Hoppas jag kan fånga in den och barmhärtigt ta bort den hos en veterinär. Hade jag inte själv två katter och en valp så skulle jag försöka ta den in och få den tam men det går ju inte sorgligt nog.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:31   #15
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Även stooooora författare har varit hobbyskribenter en gång i tiden....

Om den nu är publicerad på spray så antar jag att dom har en hel radda villkor som man måste acceptera innan man får använda sig av deras tjänster. Där ingår säkert en klausul om att man inte på otillbörligt sätt får använda andras alster och på så sätt missbruka någon form av upphovsrätt (vilket denna människa uppenbarligen håller på med).

Kontakta spray och påpeka detta, att du är upphovsman som har hittat ditt alster under någon annans namn. Det är deras sak att hålla fast vid detta och på så sätt driva en websida som fungerar.

Och tyvärr är det så här för alla kreativa personer som skapar texter, mönster, former, sånger etc. Ett evigt pågående jagande efter "pirater" och andra som vill kopiera och apa efter. Ingen tröst men du är inte ensam....

LYCKA TILL i din fortsatta "jakt"!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons