Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-08, 15:24   #46
nathalye nathalye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 55
Jag tycker att det kan vara ganska intressant med denna typ av diskutioner och tycker det är extra intressant att dom dyker upp på en sida som enna... Men vart fasen kommer pedofili och porr in i bilden? Jag trodde det här var om en/två oundergroundstilar och inte om den vrickade porrindustrin.

Jag måste bara få reda ut två begrepp som inte verkar vara helt klara för vissa människor som inte är väldigt insatta i ämnet:

Lolita - klädstil/livsstil beroende på hur inne man är. Den har sitt ursprung i Japan någong gång runt 60-talet om jag inte minns fel. Går offtast inte ut på att se barnslig ut utan bara söt och oskuldsfull. Men det finns underkategorier där man VERKLIGEN inte ser söt ut. ^.^

Loli - Hentai där åtminstånne en aktör är under 18 eller ser ut att vara det. Tecknat!!! Hentai med aktörer klädda i lolita är väldigt ovanligt.
nathalye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 15:29   #47
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Nja, jag tror snarare det är så att Lolita i japanska termer har en annan betydelse än i västerländska. Titta t.ex. på wikipedia;

"Lolita är i slang en benämning på en förförisk eller sexuellt brådmogen flicka som befinner sig - eller till synes befinner sig - tidigt i puberteten."

Där kan man läsa om termen Lolita och den hamnar i kategorin Pedofili.
Ja, det kan säkert vara en fördom det också men själva ordet kommer faktiskt från bok som i princip handlar om pedofili.

Jag tycker det finns en hel del underbart söta kläder i den genren även om jag själv inte skulle använda det. Jag tycker inte heller att det är sexuellt laddat att använda den sortens kläder. MEN parallellen till pedofiler, vilket är den som diskuterats mest i den här tråden tror jag, är inte speciellt konstig.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 15:44   #48
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag tror tyvärr inte att Wikipedia är helt korrekt alla gånger...
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 15:51   #49
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tycker att det är skrämmande och förskräckligt ledsamt att självmord som är så tragiskt när det väl händer kan vara en kult eller sysselsättnings grej.
Det finns väl inga livsbejankande glada männinskor som kan se upp till självmordskandidater. Det är ju tragiska omständigheter som har lett fram till detta. Modigt är att stanna kvar och kämpa för att finna livsglädje.
Sedan detta med sexuell utstrålning och barnaspektet. Jag förstår att dessa individer som klär sig och verkar inom denna mode kult förmodligen inte har en mening med att ge näring åt pedofili men tyvär så uppfattas det så av väldigt många .
Lite självkritik skulle kanske inte skada , det är ju ändå så att hur man uppfattas av andra som är det väsentligaste inte hur man uppfattar sig själv.Bara detta att medverka till att en kult som är så självdestruktiv får fortsatt näring.

skrivet av en livsglad nyfiken äventyrlig
53- åring
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 15:52   #50
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Till Alexandra:

Visst tror jag också att generationsbiten är en bidragande orsak till att vi tolkar bildspråk olika. När något skriker i mina ögon så kanske det inte säger alls samma sak till dig. Alla generationer har ju också sitt sätt att revoltera och sträcka på gränserna. Konst görs ju t ex ofta för att provocera betraktaren.

Måste bara poängtera en sak, själv är jag ju "bara" 73:a så vårt samhälle måste ha tett sig ganska jämställt när jag växte upp. Jag trodde också under alla mina uppväxtår att kvinnor och män hade precis samma förutsättningar och blev behandlade lika här i livet. Nuförtiden ser jag lite annorlunda på just den biten och jag ser att det finns mycket dolt och att det faktiskt går åt fel håll ibland.

Mycket förändrades också mitt sätt att se på saker iom det att jag blev förälder. Också mitt sätt att se på, och tolka min omvärld. Att skydda någon annan människa mot sådant som är i mina ögon olämpligt och potentiellt skadligt (även om jag själv skulle kunna acceptera/hantera det) behövde jag ju tidigare aldrig tänka på. Därigenom ändrades min syn på mycket här i världen som jag tidigare tyckte "inte var något att tjata om".
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:57   #51
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Citat:
Lite självkritik skulle kanske inte skada , det är ju ändå så att hur man uppfattas av andra som är det väsentligaste inte hur man uppfattar sig själv.
Nu förstår jag ingenting, den här disskusionen har verkligen tagit en sjuk vändning. HUR kan det vara viktigare hur andra uppfattar en?
Det kommer alltid att finnas sjuka perversa mäniskor som tar helt oskyldiga saker och gör dem till någonting vidrigt. Dessutom måste jag tyvär skriva det uppenbara som ingen skrivit än, pedofiler tänder på BARN inte på vuxna människor utklädda till barn!

Självklart klär man sig för sin egen skull inte för andras! Vilken rädd och ynklig människa man skulle vara om man bara oroade sig för vad andra skulle tycka hela tiden.
Är det dom rätta signalerna att sända ut till flickor och tonårstjejer, att man bara ska behaga andra?
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 17:04   #52
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Lolita är väl ändå bara en "västerniserad" variant av namnet Rori? (med det vill jag mena att det inte ska förknippas med boken från femtiotalet)

Och nu till min personliga besvikelse.
Varje gång någon nämner alternativa klädstilar så dras genast paraleller till den domierande här på sysidan, GL och liknande stilar. Hur i hela friden kopplades EMO ihop med GL? Och varför klankas det alltid ner på den, oavsett vilken stil orginalinlägget handlar om?

Jag är så less på att varje gång läsa att dessa "Lolitor" (Roris) uppträder så att alla pedofiler i princip börjar få problem i byxfronten och att flickorna ska uppträda i den ålder de befinner sig i.

Hur orkar ni bli så arga och engagerade varje gång?
Vad ni än skulle säga till tjejerna och killarna som utövar stilen så kommer de knappast att reagera på det sätt ni önskar, troligtvis tvärt emot.
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 17:08   #53
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
mariatherese: Självklart har jag förståelse. Jag har visserligen inga barn men jag kan mycket väl tänka mig vilken kamp det måste vara att skydda ett barn från samhället idag. Ibland känner jag mig själv som en grinig gammal tant som bara avskyr allt som är modernt.

Efter att ha tänkt lite så måste jag erkänna att mangan i Sverige är väldigt dålig. Love Hina till exempel skulle jag aldrig låta mina barn - om jag hade några - läsa. Den manga som översatts till svenska är en väldigt dålig spegling av vad som finns i Japan. Den svensköversatta mangan är ofta ecchi och har konstiga porrtendenser, eller cementerade könsroller. Att en haremmanga (en kille - massa tjejer) som Love Hina rekommenderas till 13-åringar på bcmanga.se tycker jag är vidrigt.

Jag hämtar ner manga översatt av privatpersoner till engelska, och får antagligen en helt annan bild av manga än vad ni får. Det finns också manga i Japan där könsrollerna är väldigt nertonade, ibland rentav borta.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 19:08   #54
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Till dodergök
Man kan inte bara gå sin egen väg och ha skygglappar." Jag tycker inte så och så och vill inte att jag skall bli uppfattad så och så. och vad ni alla andra tycker och uppfattar mig som har inte med mig att göra ." det är inte så enkelt alltid ,man bidrar ju själv till vad andra får för uppfattning om en.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 20:10   #55
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
mariatherese skrev:
Jag tror tyvärr inte att Wikipedia är helt korrekt alla gånger...
Nej för sjutton, Wikipedia är knappast någon pålitlig källa, däremot så bidrar den till och utformas av "allmäna uppfattningar" och det var där min poäng skulle vara
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 21:49   #56
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag kan inte låta bli att reflektera lite över människan och hur våra gamla instinkter yttrar sig i en sådan här diskussion.

Citat:
amitechi skrev:
vad menar ni med en paralell till pedofili?
Faktum är att människans hjärna är konstruerad för att man ska kunna ta snabba beslut med hjälp av tidigare erfarenhet. Det är en av de egenskaper som gjort att vi är så dominerande på denna planet, handlar om överlevnad i krissituationer. Vi utnyttjar denna egenskap inte enbart i krissituationer utan även i vår vardag där man behöver sålla bland alla intryck. Om man har det i åtanke och sedan applicerar det på följande:
  • I väst har namnet Lolita blivit hårt sammankopplat med pedofili p g a en boken med just namnet Lolita skriven av Vladimir Nabokov.
  • Det kommer ett mode från öst som kallas Lolita (må så vara med diverse namntillägg t ex gothic lolita) där tjejer ser ut som små flickor.
  • Porrindustrin, som redan varit inne på "flickbilder" tidigare är inte sena att haka på och utnyttjar både namnet och modet i sin alster.

Ja va händer? Hjärnan kopplar ihop de gamla erfarenheterna med de nya uppgifterna och drar en slutsats. Är det då konstigt om det blir fel slutsatser som dras? Jag tycker inte det, hur rätt eller fel det än är. Är man då yngre eller kommer från en annan kultur eller av andra orsaker inte har samma erfarenheter så gör man naturligtvis inte samma koppling.

Citat:
dodergok skrev:

Självklart klär man sig för sin egen skull inte för andras! Vilken rädd och ynklig människa man skulle vara om man bara oroade sig för vad andra skulle tycka hela tiden.
Nja så självklart är det väl inte? Jag skulle (tyvärr?) vilja påstå att den stora massan klär sig som de gör just för att passa in och därmed gör det för andras skull. Sen var man ska passa in varierar från person till person. Även detta är ju något som ligger i våra gener. Vi vill passa in för då är det lättare att överleva, man blir inte utstött av flocken.

Varför denna långa utläggning undrar kanske några. Dels är jag på filosofiskt humör ikväll dels för att jag tycker det är viktigt och intressant att man försöker förstå varför vi reagerar som vi gör.

Senast redigerad av Alvan den 2007-08-08 klockan 22:02.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 22:24   #57
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Funderar mera:

Den stora frågan är väl hur man ska fortsätta förhålla sig till bilderna? Ska de som associerar till pedofili acceptera att det inte handlar om det, eller ska de som gör bilderna acceptera att de tolkas så av väldigt många? Vad är rätt, vad är fel, vem ska avgöra det?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 22:32   #58
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Citat:
Teknikfreek skrev:
Till dodergök
Man kan inte bara gå sin egen väg och ha skygglappar." Jag tycker inte så och så och vill inte att jag skall bli uppfattad så och så. och vad ni alla andra tycker och uppfattar mig som har inte med mig att göra ." det är inte så enkelt alltid ,man bidrar ju själv till vad andra får för uppfattning om en.
Nej det har faktiskt inte med mig att göra om folk tex tror att jag knarkar för att jag är piercad, eller att jag är lesbisk för att jag har de glasögon som jag har (jo sådana förslag har faktiskt förekommit). Människors fördomar får stå för dem själva. Jag blir väldigt upprörd när vuxna människor uppmuntrar barn och tonåringar att rätta sig efter vad andra människor ska tro om dem. Hur ska samhället i sådana fall någonsin utvecklas i rätt riktning? Om jantelagen ska vara den som gäller och man får skylla sig själv om man blir mobbad för att man är annorlunda? För visst är det man kan läsa mellan raderna i titeln till denna tråd?

Jag är 28 år och absolut ingen lolita men det känns lite fult när vuxna kvinnor ger sig på barn (ja man är faktiskt ett barn till man fyller 18) och det är inte alltid så lätt att försvara och förklara sig när man är 15, specielt inte när det första man får slängt i ansiktet är att "jag har levt mycket längre än dig så jag vet bäst". Kommer ni inte ihåg själva hur det var att vara 15? Jag gör det mer än väl och det var inte alltid så roligt! Det var faktiskt riktigt svårt att vara levnadsglad och uppåt med hela kroppen full av hormoner och tonårströtthet.

Och varför måste man försvara sitt utseende? Är det verkligen det viktigaste? Vi kvinnor borde stötta varandra istället för att trycka ner varann, det skulle vi komma mycket längre på.
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 22:35   #59
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Alvan

Javisst, så är det, vi reagerar alltid utifrån oss själva och våra instinkter/erfarenheter. Det är viktigt att förstå, för på det viset lär vi känna oss själva och har då möjlighet att läka våra gamla sår.

Angående Lolita-kulturen/fenomenet eller vad jag ska välja att kalla det, så fattar jag nog egentligen ingenting men redan "dom gamla grekerna" uttryckte sin oro för det uppväxande släktet, för flera tusen år sedan...

Min tro är ändå att det är någon mening i allt som är, oavsett om man uppfattar det som positivt eller negativt eftersom varje sak har sin egen motsats.

Min egen rädsla för övergrepp på speciellt barn aktualiserades i detta, realistiskt eller inte, men hade jag inte haft den rädslan så hade jag inte reagerat som jag gjorde. Alltså, allt är en mening med!

PS: Egentligen finns varken rätt eller fel, allt bara är som det är, utifrån en mening som vi ofta har svårt att förstå.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-08-08 klockan 22:39.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 22:47   #60
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Citat:
Alvan skrev:

Den stora frågan är väl hur man ska fortsätta förhålla sig till bilderna? Ska de som associerar till pedofili acceptera att det inte handlar om det, eller ska de som gör bilderna acceptera att de tolkas så av väldigt många? Vad är rätt, vad är fel, vem ska avgöra det?
Som vanligt finns det inget rätt eller fel. Världen är tyvärr grå.

Fast om jag började fotografera/posera lolita så skulle jag nog ge tusan i vad folk tyckte om mina bilder. Ska man lägga sig på mattan för alla så blir man ju svensk!

Fast jag vet inte... en del lolita går ut på att man ska klä sig som viktorianska porslinsdockor, och aldrig har jag hört pedofiler tända på något sådant... har ni?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons