![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#16 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Strecken på inch-skalorna brukar dela en inch i åttondelar:
1/8; 2/8=1/4; 3/8; 4/8=1/2; 5/8; 6/8=3/4 ; 7/8; 8/8 = 1 inch Vi som syr lapptäcken använder sömsmånen 1/4-inch och använder pressarfötter med detta mått, alternativt kan vi ställa in maskinen med den sömsmånen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
Citat:
Som ren parentes lärde jag mig på Vasamuseet att de har hittat ett antal tumstockar i skeppet från när de byggde det. Alla har olika längd på tummen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
Hm... Måste ni använda inch-måttband, om det är så besvärligt? Det går ju att använda cm-måttband och sedan omvandla på denna sida. Eller så har jag bara missuppfattat var problemet ligger.
Själv är jag väldigt förtjust i mitt måttband med cm på ena sidan och inches på andra. Då kan man mäta med den enhet som mönstret/instruktionen säger och kika på den sidan man förstår sig på bäst. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Så är det bara... Måttband, mätstickor mfl med båda måtten på underlättar, plus du kanske kan skita i cm då och bara köra på inches då slipper man översätta. Det gör jag när jag syr mönster som har inches som mina viktorianska plagg. Då använder jag "rätt" verktyg för dem. Mätsticka, måttband mfl med inch istället för cm. Då slipper man besväret med att översätta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
|
Jag gör som Busen. Cm ena sidan inch andra. Lätt och funktionellt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
Also check this inches to cm to site.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
inch, mm till inch, måttenheter |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.