Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-30, 07:26   #1
Chiwalla Chiwalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Köpa Brodyrmaskin Vilken?

Hej
Söker åsikter om vilken maskin jag skall satsa på.
Max 30.000
Huskvarna Viking Topaz 20 eller 30
Janome memorycraft 350e
Pfaff Creative 2.0
Det är dom jag har kollat på nätet! Andra förslag?
Chiwalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 07:53   #2
Moran Moran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 214
Du...det där är inte lätt.
Det är så personligt och det finns mycke att säga om dem...
Mitt råd är att du provar dig fram...har ett batteri med frågor till
säljarna och då gärna samma...så du kan jämnföra.
Det finns en hel del "trådar" här på Sy-sidan som du kan läsa på.
Titta på de färska "trådarna"...
Det händer mycke på marknaden hela tiden.
Jag har Brother Innov-is 1500, jag tycker den är bra.
Just nu letar jag själv efter en broderingsmaskin med så stor
broderings båge som möjligt...;-))
Lycka till !
Moran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 08:04   #3
Chiwalla Chiwalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Jag vill och ha en stor broderings båge, och då är jo Topaz 30 som har den största.
Jaghar inte så stor möjlighet att åka runt och kolla maskiner,jag bor långt från det mesta så jag provar att läsa mig till vilken som är den bästa,svårt!
Chiwalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 09:42   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ruby har lika stora ramar som Topaz 30
Diamond har också den stora ramen, + en större ram, men då måste man vända på ramen. Den ramen ingår inte som standard utan den köps separat.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:18   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag har en Husqvarna Designer 1 som jag köpte 2006 och jag är supernöjd med den. Den har fått jobba hårt genom åren och tanken har dykt upp hur länge den kommer att hålla (säkert jättelänge till men det är kul att kolla in nya maskiner). Om jag skulle köpt en ny idag hade jag nog satsat på Hq Topaz 30 men allra helst köpt en Hq Ruby. Tycker det verkar som man får mycket maskin för pengarna med en Topaz 30 och bra storlekar på ramarna. Men så är jag ju Husqvarna-nörd också
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 13:24   #6
Chiwalla Chiwalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Jag har en Husqvarna Designer 1 som jag köpte 2006 och jag är supernöjd med den. Den har fått jobba hårt genom åren och tanken har dykt upp hur länge den kommer att hålla (säkert jättelänge till men det är kul att kolla in nya maskiner). Om jag skulle köpt en ny idag hade jag nog satsat på Hq Topaz 30 men allra helst köpt en Hq Ruby. Tycker det verkar som man får mycket maskin för pengarna med en Topaz 30 och bra storlekar på ramarna. Men så är jag ju Husqvarna-nörd också
Ja Hq Ruby vore något men 44.900 är lite mycket till min Hobby.
Chiwalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:14   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Jag har en Topaz 30 och ár jättenöjd, hade tidigare en Designer 1 men den var sönder stup i kvarten. Och enl reparatören skulle det snart bli svârt att fâ tag i reservdelar.Jag bor i Spanien men satsade ändâ "svenskt". Hur mycket svenskt det nu är när bitar görs i Kina
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 14:16   #8
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag vet att det är mycket pengar och ångesten är total när vi kvinnor ska köpa på oss något så dyrt men ingen hobby är gratis och detta är trots allt en engångskostnad som ibland även KAN generera pengar - så ser jag på det. Det finns många hobbys förvisso som är billigare men det finns även dom som är mycket dyrare.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 15:35   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fråga dig själv också om du vill ha en kombinationsmaskin eller en renodlad maskin. Om du bara ska ha den o brodera så är det bättre att spara pengar o köpa renodlad. Jag ångrar mig att jag inte köpte en renodlad, för jag använder min kombinationsmaskin *aldrig* till att sy på med för att jag helt enkelt inte gillar att sy på moderna elektroniska symaskiner.... (båda pga elektroniska delen = "eget liv" och pga att moderna symaskiner har så usel "sikt" dvs att man inte ser lika mkt på området man syr och att allt är inuti plastbubbla. Jag föredrar alltså äldre symaskinen där man kan se hela (eller nästan) trådbanan utanför maskinen och inte inuti. Lättare städa och lättare felsöka.

MEN här spårade jag ur. Lycka till med valet och jag håller med om att du ska köpa maskin som kan sy stora brodyrer. Jag köpte min brother innovis 1200 som jag gillar mkt (i alla fall när det gäller brodyrdelen) och tyckte den var stor nog för att jag ska brodera till mina dockor (13x18 cm eller 13x30 "jumboram") men nu har jag börjat få för mig att jag vill brodera stora motiv på människokläder... Nåja!

Var också säker på att fråga om hur bågen fungerar. Om största mått som visas är faktiskt hela ytan som kan broderas på en gång eller om det är bara så att man måste flytta runt på bågen dvs ta loss ur maskinen, sätta i en ny position (men inte ta loss tyget ur bågen alltså). Det sistnämda är inte lika optimalt och kan vara svår att använda beroende på vilken mjukvara mfl. I synnerhet om brodyren är heltäckande... Och det är också speciellt att tänka på om man vill stygnsätta själv, är det lätt att göra det så att det stöds via "jumbo hoop" mfl? Eller måste man in och ta isär och editera stygn för stygn? (mjukvarefråga visserligen)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 15:41   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är de kombinerade som har största broderytorna.

Janome 350 som är en ren brodermaskin har som största ram 200x140
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 16:41   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Finns renodlad som har stor båge men då kraschar budgeten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 16:58   #12
Couture Couture är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 31
Försök att inte gå på vad olika personer tycker och tänker, det är väldigt individuellt och är rent omöjligt att bilda sig en uppfattning
på. Går du på ett individuellt råd och väljer just den maskinen som någon rekommenderar och det trots allt inte fungerar som du räknat med kan du bli väldigt besviken och väldigt dyrt. Det är dina pengar och ingen annans. Tänk på det.

Samla in broschyrer, läs på och bilda egen uppfattning - det bästa är
ändå att provsy olika maskiner / märken i butik.

Vad jag har? Bl.a. En Husqvarna Designer 1 uppgraderad till USB och allt vad som hör till.
F e n o m e n a l maskin, - men ändå -
detta är min personliga åsikt och ingen annans.

Gå inte på ev nerklassningar av olika märken etc, det är oprofessionellt mot seriösa företag.
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 18:34   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du har rätt, vad man tycker om kan vara väldigt olika. Det du tycker är bra kanske jag inte tycker är bra.

De flesta brodyyrmaskiner är helt okej faktiskt. Köp det som passar dina behov (storlek och metoden av överföring av filer kanske kan avgöra) så blir du nog nöjd.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-30, 23:27   #14
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Den nya Ruby deluxe är en toppen maskin med deluxe stichsystem.
Speciellt sedan stora syster Diamond deluxe tagit alla barnsjukdomar men nu blivit en toppenmaskin som broderar så snyggt. Tror du skulle bli väldigt nöjd.
Glöm inte pruta vad du än köper. Ingen skulle väl köpa en ny bil utan att pruta. Går det inte hos första testa hos någon annan.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 06:05   #15
Chiwalla Chiwalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 17
Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Den nya Ruby deluxe är en toppen maskin med deluxe stichsystem.
Speciellt sedan stora syster Diamond deluxe tagit alla barnsjukdomar men nu blivit en toppenmaskin som broderar så snyggt. Tror du skulle bli väldigt nöjd.
Glöm inte pruta vad du än köper. Ingen skulle väl köpa en ny bil utan att pruta. Går det inte hos första testa hos någon annan.
Jag är frestad att köpa denna maskin, måste bara komma över att lägga så mycket pengar på något jag skall använda lite ibland.Skall prova att åka och titta på den och Topaz 30.
Chiwalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons