Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-27, 10:40   #1
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Mönster till dockkläder till Rubens barn

Jag undrar om det är någon som vet om det går att köpa mönster till dockkläder till de underbara dockorna Rubens barn?
Elena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 10:03   #2
Nikita5858 Nikita5858 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 23
Citat:
Elena skrev: Visa inlägg
Jag undrar om det är någon som vet om det går att köpa mönster till dockkläder till de underbara dockorna Rubens barn?
hejhej

såg att du oxå sökte mönster till dessa bedårande dockor dom är ju så enormt söta.. skulle vilja ha lite stick och virk mönster...

men kanske kan man ta andra dockmönster som är för 50 cm ters dockor eller vad tror du??
Nikita5858 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 10:26   #3
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Jag tror inte det eftersom dockornas kropp är annorlunda utformad. Det är väl egentligen byxmönstren som är svåra. Dockans rumpa är ju lite större. Överdelarna kan lättare ändras.
Elena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 11:56   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dockorna är ju väldigt lika kåldockorna, både till storlek och utseende och till dom kan man köpa mönster. Kanske dom funkar?
Där är ju oxå byxan anpassad efter en större rumpa även om dom passar andra dockor oxå.

Kollade lite snabbt där jag köpte mina, sewingpattern.com men det verkar som att dom inte längre säljer dom.
Hittade däremot en hel del på ebay. Tänk bara på att kolla storleken då de finns olika längder på dockorna och det är inte alltid som mönstern har flera storlekar i ett.

http://shop.ebay.co.uk/i.html?LH_Ava...arr%3D1&_rdc=1
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-08, 14:00   #5
Elena Elena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 13
Tack för tipset! Skall genast gå in och titta på det!
Elena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 21:07   #6
viollina viollina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 25
Jag har en samling olika kåldocksmönster och inget av dessa har tillräckligt stora byxor. Jag har sytt byxor till Harry och sömnen bak ska vara konvex och fram funkar en vanlig skärning. Men dessa blev snea i nerkant så jag måste fundera ut hur man gör dessa okej, de är uppvikt så det syns inte, men retar mig.
viollina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 18:49   #7
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Är det någon som har fått fram ett bra byxmönster till dessa dockor?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-28, 14:31   #8
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Vad gäller

Hej

Känner en person som är duktig på att rita mönster...frågade henne och det vill hon gärna....

Hon blev dock osäker:
- är det tillåtet att rita mönster själv som passar dessa dockor?
- är det i så fall tillåtet att sälja mönstret billigt och skriva att de passar typ rubens barn dockan?

Någon som vet?
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-29, 22:32   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ja, det är inga problem. Det är precis samma sak som att det är tillåtet att göra mönster eller stick- och virkbeskrivningar till till exempel Skrållan eller Barbie. Däremot får du inte använda till exempel barbieloggan utan tillstånd. Jag har ingen aning om just Rubens barn har någon logga, men ja, du fattar. Att göra något som ska passa någon annans docka är helt ok.

I USA måste det framgå i texten att namnet är ett registrerat varumärke, om det är det. Som i fallet med Barbie, till exempel. Då skriver man det "Barbie (TM)". Men jag vet inte hur det är med det i sverige. Misstänker att det är EU-regler för sånt. Men som sagt, det handlar om när man använder andras varumärken, inte om att framställa en kompletterande vara. Framställa varan kan du alltid göra så länge du inte försöker kopiera något som någon annan innehar upphovsrätten till. Gör du ett mönster till dockkläder kommer du inneha rätteen till det mönstret, oavsätt vad kläderna passar till för docka.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons