Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-03, 22:53   #1
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Question Absolut nybörjare söker enkla steg för steg mönster

Nu så har jag fått hem min fina symaskin och vill verkligen försöka mig på att sy något men Hur gör man? Jo jag har väl ett hum om hur man gör men faktiskt inte mer än så. Känns som de beskrivningar av barnkläder jag tittat på är allt för svåra. Finns det några riktigt bra och enkla sybeskrivningar för en nybörjade som mig? Hur gör jag tex när jag klippt ut delarna, ska man sy med sicksack runt hela tyget först? (bara något svagt minne jag har från syslöjden i skolan). Hur gör man i så fall sedan? Syr man ihop delarna med raksöm? Jag har något som heter förstärkt raksöm och overlocksöm på min maskin, när används dessa sömmar?
Jag tror jag skulle behöva ta ett sånt där symaskinskörkort man gjorde i sysklöjden i skolan
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 00:39   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Investera i bra nybörjarbok.
Titta på filmer på Youtube. Det finns massor av jättebra filmer, där man kan lära sig att sy. Bra både för nybörjare och vana sömmerskor.
Börja med att sy enkla saker, en kudde eller gardin. Köp billiga tyger och tillåt dig att misslyckas. Det är så man lär sig.
Börja bara att leka lite med din maskin på en tygbit och lär känna den. Prova olika sömmar. Syr du med lite olika sömmar och färger på tråd kan det bli riktigt dekorativt, kanske kan du sedan sy ihop det till en kudde.
Börja sedan att sy kläder enkla mönster med raka sömmar utan en massa detaljer (som fickor, kragar, blixtlås, knappar och knapphål och sånt). Nästa gång du syr lägger du till en detalj. Öva innan på en skräpbit.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:34   #3
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
"Sy kläder till babyn"

Jag håller just nu på att sy ett par byxor ur "sy kläder till babyn". Väldigt enkel modell, inga konstigheter. Ett tips är att kolla på biblioteket, den här boken hittade jag på föräldrahyllan. Vissa saker är lite oklara i storleksbeskrivningarna tycker jag, men överlag verkar de flesta mönster vara rätt enkla.
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:41   #4
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Tack för massa bra råd. Någon som har tips på bra syböcker för nybörjare kanske?
Och en fråga till. Vad gör jag för fel när jag syr om tråden i stygnen inte blir slät utan det blir som bubblor av tråd som sticker upp, tex i raksömmen så blir den inte slät och fin utan det blir öglor av tråd som sticker upp? Ett annat fel är att tyget drea ihop sig när jag syr, vad gör jag för del då?
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 08:42   #5
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Citat:
Jo. skrev: Visa inlägg
Jag håller just nu på att sy ett par byxor ur "sy kläder till babyn". Väldigt enkel modell, inga konstigheter. Ett tips är att kolla på biblioteket, den här boken hittade jag på föräldrahyllan. Vissa saker är lite oklara i storleksbeskrivningarna tycker jag, men överlag verkar de flesta mönster vara rätt enkla.
Ska kika efter den boken. Hur gör du när du syr byxorna då? Vad använder du för söm tex? Sicksackar du runt alla delarna först och syr ihop med raksöm eller gör man på något annat sätt? Vad använder du för typ av tyg?
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 09:10   #6
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
Citat:
Elmis skrev: Visa inlägg
Ska kika efter den boken. Hur gör du när du syr byxorna då? Vad använder du för söm tex? Sicksackar du runt alla delarna först och syr ihop med raksöm eller gör man på något annat sätt? Vad använder du för typ av tyg?
själv är jag tyvärr lite "hej-och-hå" när jag syr, dvs jag gör olika och ändrar mig hela tiden... att sicksacka runt kanterna innan du börjar sy tycker jag låter som en bra idé. annars kan man även, åtminstone om det är ett tunnt tyg, först sy ihop delarna med raksöm och sedan sicksacka ihop båda kanterna och pressa/stryka åt ena håller istället för att pressa isär kanterna. den här gången har jag faktiskt gjort så att jag har sytt ihop med raksöm först och sen sicksackat kanterna var för sig i efterhand, inte det smidigaste sättet men man kan göra så också.

jag använder ett tunnt linnetyg, det är stumt och ganska enkelt att sy i, blir väldigt svala och sköna sommarbyxor. som "nybörjartyg" tycker jag att ett vanligt stumt bommulstyg är överlägset. jag skulle undvika väldigt stretchiga tyger i början, själv har jag i alla fall svårt att få till en bra söm i tyg som har mycket stretch.
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 09:12   #7
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Citat:
Jo. skrev: Visa inlägg
själv är jag tyvärr lite "hej-och-hå" när jag syr, dvs jag gör olika och ändrar mig hela tiden... att sicksacka runt kanterna innan du börjar sy tycker jag låter som en bra idé. annars kan man även, åtminstone om det är ett tunnt tyg, först sy ihop delarna med raksöm och sedan sicksacka ihop båda kanterna och pressa/stryka åt ena håller istället för att pressa isär kanterna. den här gången har jag faktiskt gjort så att jag har sytt ihop med raksöm först och sen sicksackat kanterna var för sig i efterhand, inte det smidigaste sättet men man kan göra så också.

jag använder ett tunnt linnetyg, det är stumt och ganska enkelt att sy i, blir väldigt svala och sköna sommarbyxor. som "nybörjartyg" tycker jag att ett vanligt stumt bommulstyg är överlägset. jag skulle undvika väldigt stretchiga tyger i början, själv har jag i alla fall svårt att få till en bra söm i tyg som har mycket stretch.
Ja det har du nog rätt i ang bomull vs stretchigare tyg för det var lite stretch i det jag försökte mig på igår där tråden blev knepig och tyget drog ihop sig...
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 09:22   #8
Jo. Jo. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 53
det som händer mig när jag ska sy i stretch är att tyget lätt spänns ut medan jag syr, vilket resulterar i att sömmen liksom blir längre än tyget om du förstår vad jag menar. då blir det ju vågigt, nästan som en volang, istället för en platt och fin söm.

nu ger jag mig in på ett område som jag inte riktigt behärskar själv, men om sömmen blir konstig kan jag tänka mig att tråden kanske är för hårt eller löst spänd... det finns helt säkert en inställning för det.
Jo. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 16:22   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Vanlig lakansväv är ett superbra tyg att börja i, det är lätt at klippa och sy och kostar oftast inte så mycket, så man har råd att klanta sig några gånger. Har du ett IKEA i närheten brukar deras tyg "ditte" vara bra och dessutom finnas i många färger. Second handbutiker kan också vara en guldgruva. Där kan man ofta hitta gamla lakan, gardiner, påslakan och dukar och sånt som kan bli något nytt.

Oftast tjänar man på att sicksacka alla delar var för sig innan man börjar sy ihop dom. Särskillt i början när delarna hanteras mycket medan man klurar på vad som egentligen ska sitta var. Trasar kanterna upp sig för mycket kan det vara svårt att följa kanten och sömmarna kan bli vingliga alldeles i onödan.
Använd markeringarna på pressarfoten och stygnplåten som hjälp. Har du till exempel klippt ut delarna med 1cm sömsmån så kan du låta tygets kant följa encentimetersmarkeringen på stygnplåten, så är det lätt att sy rakt.

Jag har några övertydliga sömnadsbeskrivningar på min mönsterkonstruktionssida som kanske kan ge något: http://konstrueramonster.se/sewing/sitemapintro.html

Ett bra ställe för att lära sig olika sömnadsmoment är husqvarnas "syrummet". Där finns små tydliga animerade beskrivningar. http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 17:48   #10
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Thumbs up

Jag syr ofta efter en bok som heter "Babygarderoben" från ICA förlaget finns även "Barngarderoben". Om den inte finns på ditt bibliotek, finns den ganska ofta till salu på Tradera. Fördelen med dessa mönster är att sömsmånen redan är med i mönstret, så det är bara att klippa efter det och sy. Deras byxor till småbarn har t.ex. ingen sidsöm så det blir inte så många sömmar att sy. Där är även tydliga instruktioner hur man gör.

Börja med att sicksacka runt alla delar. Som de flesta skriver så är det lättast att sy i bomullstyg till att börja med, men om du vill sy i jersy ska du använda smal sicksack i stället för raksöm när du syr ihop delarna. Även fleece är ett bra nybörjarmaterial, då behöver du inte ens sy sicksack runt delarna, eftersom det inte fransar sig. Köp en billig fleccefilt att prova med.

Ser att just nu ligger "Barngarderoben" på Tradera till bra pris.
http://www.tradera.com/Barngarderobe...1277_136977311

Hör gärna av dig om du undrar över något,lycka till!

Senast redigerad av Bir den 2011-08-04 klockan 18:26.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-04, 22:42   #11
Elmis Elmis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 21
Tack gulliga ni för era svar. Ska titta igenom era länkar och tänka på era råd när jag sätter mig vid symaskinen igen imorgon
Elmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 15:12   #12
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Kan tipsa om en bra hemsida med bra mönster och en video hur man går till väga och detta med en "vanlig" symaskin. Sykurser.se, kostar 80 kr/mån, man får ladda hem mönster och enkelt att följa med på videon hur man gör. Man väljer själv när man vill lämna medlemskapet.
Ett tips - god som något.
Lycka till!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 13:18   #13
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Vilken bra idé, även om man kan sy en del kan man säkert ha nytta av denna kurs. Den har många söta mönster, bl.a en jättegullig onepice till småbarn.
Något att pröva till hösten. Tack för tipset.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons