Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-02-05, 09:44   #1
Skavanken Skavanken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 32
Sticka spets

Jag skulle vilja pröva att sticka spets, till exempel en sjal. Vet Du några bra mönster som är lätta att förstå här på intenet. Jag har Ravelry, om det Du vet några bra mönster där, men jag har lite svårt för att förstå hur lätta de är.

Och sedan undrar jag lite om garnet när man stickar spets. Hur vet jag att det är lagom tjockt, och finns det något material som är extra bra att använda?

Tack på förhand
Skavanken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 09:48   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Vill också sticka halsduk

Jag är också intresserad av tips. Jag såg filmen "Grabben i graven bredvid" i helgen och tjejen där hade en så fin mönsterstickad halsduk att jag skulle vilja göra en egen men så är det där med garn och mönster då förstås.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 09:57   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Här finns många gratismönster med bla spets-mönster
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 11:00   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Om du inte är van alls vid att sticka spets så kan du alltid gå in på http://www.knittingfool.com/pages/st...?Category=lace och hitta mönster och göra provlappar för att testa på hur det är.
Swallowtail from ravelry var den första spetssjal jag stickade, och det var inte alltför svårt ändå tyckte jag.
http://www.knitty.com finns det en del också.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:30   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
när du stickar spets skall du ha tunt garn och grova stickor så du får ett luftigt mönster.
Vad heter du på ravelry?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 15:41   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Östgöta pälsullsgarn är ett garn som jag blev rekommenderad och det kan jag lämna vidare.

Det är i en sån dimension att man kan börja fundera var gränsen går mellan definitionen av garn och definitionen av tråd.

Men även tjockare garn gör sig i spetsstickning, det blir bara ett större och grövre resultat.

Här är de poster som jag har skrivit om swallow tail. Jag har gjort två: en liten svart och en stor brun. Jämför garnets tjocklek med stickans. Man ser det på båda två. Tyvärr har jag inte någon bild på den svarta som ser ut att innhålla några mått.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 18:44   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag kom att tänka på "kiri" som jag tycker är ett bra nybörjarprojekt i spetsstickning. Mönstret finns gratis här:http://www.alltangledup.com/ titta längst upp i vänstra hörnet så kan du klicka dig vidare.
Jag tycker om att sticka spets med isager alpacka 1 som ligger på 800m/ 100 g. Det finns massor av underbara tunna garner i ull och med inblandning av silke.
Tänk på att spetsmönstret inte kommer till sin rätt förrän du spänt upp det.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 09:07   #8
Skavanken Skavanken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 32
Förlåt att jag inte svarat tidigare, tack för alla svar.
På ravelry heter jag Vicou.

Jag har börjat titta på Swallowtail, men det ä en sak jag inte förstår...
Om man följer mönstret, så får man en triangel, som på mitten är avdelad av en mittenmaska, yo, k1, yo. Men på bilderna så ska man ha två sådana trianglar, som tillsammans bidar den stora triangels som blir sjalen. Och dessa två triangel ska inte ha någon mittenmaska, som det blir om man följer mönstret. Eller något sånt...
Jag hoppas ni förstår, vad det är som jag inte förstår.
Skavanken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 09:46   #9
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Skavanken skrev: Visa inlägg
Förlåt att jag inte svarat tidigare, tack för alla svar.
På ravelry heter jag Vicou.

Jag har börjat titta på Swallowtail, men det ä en sak jag inte förstår...
Om man följer mönstret, så får man en triangel, som på mitten är avdelad av en mittenmaska, yo, k1, yo. Men på bilderna så ska man ha två sådana trianglar, som tillsammans bidar den stora triangels som blir sjalen. Och dessa två triangel ska inte ha någon mittenmaska, som det blir om man följer mönstret. Eller något sånt...
Jag hoppas ni förstår, vad det är som jag inte förstår.

Jo, om du har skrivit ut mönstret så ser du på bilderna på sida 4 att mönstret visst har en mittenmaska; centerstitch.
Efter att du har stickat Chart 1 - Budding Lace beginning så ska du ha 13 + 1 + 13 (27) maskor på stickan. Sen stickar du från Border Stitches, höger -> vänster på mönsterdelen sedan tar du Center Stitch och efter den börjar du med mönstret igen.


När man stickar Swallowtail (och många andra trekanstsjalar) så stickar man mönster, omslag, mittenmaska, omslag, mönster. Precis som i mönstret till swallowtail.

Och föresten, säger du att du får ut FYRA trianglar av mönstret? För följer man mönstret så får man två trianglar som skiljs åt av en mittenmaska...
Ett tips till dig är att göra en provlapp i grövre garn, där du stickar Budding lace beginning + en eller två rapporter av Budding lace repeat.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 09:47   #10
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag vet inte var du tittar, men jag tittar i tidningen Interweave knit hösten 2006 s 72.

I diagrammet så ser det helt klart ut som två trianglar, åtskilda av grå rutor. MEN allra mest i mitten, mellan grå rutor så finns det en vit rand som är den K1 som du inte hittar.

De grå rutorna ska du inte alls se på. Du ska bara läsa de vita rutorna.

Så första varvet är: 2r, 1 omsl, 1r, 1 omsl, 1r(mittmaskan), 1 omsl, 1r, 1 omsl, 2r.

I verkligheten hamnar de 2r i början och slutet som maskor som går åt var sitt håll. Som benen på en som gör spagat.
Mittmaskan (som beledsagas av en blå linje) är den som går ner till spetsen av sjalen. Och de två trianglarna är de två trianglar som ligger mellan ett spagatben och spetsen.

(Om du ritar en "sjaltriangel" och drar höjden i den figuren så kan man ju även säga att du nu har två trianglar.)

Blev du klokare?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 11:52   #11
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Jag är i slutfasen av en Swallowtail just nu och har tidvis varit väldigt förvirrad, men det har gett med sig. Jag tycker att det ofta är så att bara man stickar på efter instruktionerna och försöker förtränga förvirringen så löser det sig så småningom.

Testa! Det kan inte bli mer än fel och garn går att repa upp.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 16:43   #12
Skavanken Skavanken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 32
Jaha, så man ökar så mycket så att det där man börjar liksom "försvinner" in i den långa sidan? Och det man maskar av är det som har den där fina ojämna kanten?
Skavanken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 16:46   #13
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Jag har också stickat en del på swallowtail och alla dessa 5 m tills. höll på att ta musten ur mig. Puh, vilket jobb och jag är ännu inte klar med den.
Själv heter jag "freja71" även på Ravelry.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 20:00   #14
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Skavanken skrev: Visa inlägg
Jaha, så man ökar så mycket så att det där man börjar liksom "försvinner" in i den långa sidan? Och det man maskar av är det som har den där fina ojämna kanten?
http://pici.se/pictures/TQDyVnBKd.jpg Där är en skranglig bild på hur en trekanssjal stickas. Man börjar i mitten på långsidan och sen det man stickar bygger på kortsidorna. Så det är de första och sista maskorna man stickar varje varv som är själva långsidan.

Hoppas det verkar vettigt =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 22:14   #15
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Precis, skavanken!
Avmaskningsvarvet går från en "spagattå" ner till mittenspetsen och vidare till nästa "spagattå".

Vulnevia, din bild var tydlig och förståelig. Och jättesöt!


Freja! Jag gjorde en fiffig sak med 5m-plupparna.
När jag stickade ihop dem på avigvarvet använde jag en smalare sticka för att komma igenom alla maskorna. Den maskan som blev satte jag sen på den ordinarie stickan. Jag fick nästan Nobelpriset av mig själv där.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons