Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-01-20, 19:59   #1
fixarn fixarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 2
Sy in kavaj

Hej. Har googlat endel men hittar inga konkreta tips. Har fått tag i 2 kavajer som sitter bra över axlarna och har bra längd i ärmarna, men dom är alldeles för vida i midjan. Hur bär jag mig åt för att sy in dom? Har aldrig gjort nått liknande tidigare men jag vill gärna lära mig är det bara att sprätta upp fodret och ta passande söm i tex ryggen och sy in den? Om jag vill göra kavajen lite med slimmad över lag, ska man bära sig åt på annat sätt då?
Mvh Alex
fixarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-21, 08:41   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Mitt tips (som du själv skriver) sprätta upp fodret så att du kommer åt sömmarna.Vänd sedan kavajen ut och in och ta den på dig. Nu behöver du ha hjälp av ett par händer till att nåla in där det behövs. Ta lite i alla sömmar om den är mycket för stor. Så här hade i alla fall jag gjort men jag är inte någon sömmerska, bara självlärd. Kommer kanske fler och bättre tips.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-22, 18:20   #3
fixarn fixarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2015
Inlägg: 2
Har suttit och synat kavajen ett tag nu men hur fasen är innerfodret sytt? Finns ju inga synliga sömmar.. Har länge undrat hur dom trollar till sånt där
fixarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 09:24   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Det måste finnas sidosömmar i fodret eller får du sprätta den i nederkant, där brukar fodret vara fastsytt i en infodring.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-23, 12:34   #5
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Vräng ärmarna, där är fodret ihop stickat en bit. Sprätta och vräng. Sy in sidsöm, skit i att sprätta den gamla sömmen, pressa bak sömsmånerna, vräng igen, sticka ihop sömmen i ärmfodret. Så gör 99.9% av alla ändringsskräddare.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons