Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Visa resultat för omröstning: Tycker du att klippa hack är jobbigt,tidsödande?
Ja det är alltid jobbigt och tråkigt men det får väl gå 1 5.00%
Ja om det är mycket klippande på samma projekt 3 15.00%
Ja jag önskar det fanns ett annat sätt att göra det på 2 10.00%
Nej jag tycker inte alls att det är något som påverkar alls 14 70.00%
Flervalsomröstning. Antal röster: 20. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-18, 10:44   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Erfarenhets insamling

Hej Allihop!

jag skulle vilja veta om det bara är jag som tycker det är ööööööken att klippa hack!? Hur gör ni för att det ska gå snabbt och vara säkert (alltså inte klippa in i sömmen) vid tex många kurvor i sömmerietandet så blir man ju trött innan man är klar och orkar inte sy klart när man är klar med hacken.. Är det verkligen bara jag som tycker att detta är ett jobbigt moment? För mig är det så jobbigt att jag kollar på mönster först om det ser ut att vara hackklippande inblandat på mer än ett par ställen och då korta sådana.

snäääälla berätta för mig!!! Hur jag kommer över min hackfobi!!!
finns det inget verktyg som fixar det?

sen undrar jag en sak till... gör man bredare hack när det är en större sömsmån, tjockare tyg? eller ser hacken alltid likasamma ut??

glad vår annars på er!!

omröstningen är nog lite knasig speciellt på den som säger nej.. jag menar försås att det inte är något man påverkas av alls

Senast redigerad av Samigabriell den 2010-04-18 klockan 10:54. Anledning: förtydligande för omröstningen
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 09:10   #2
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Jag antar att du menar hack för att markera - inte för att kurvorna ska bli fina vid bysten? Om det är markeringshack du menar så klipps de ju inte som ett V, utan bara som ett litet klipp 0,5 cm in på sömsmånen! De är ovärderliga: Hacken ska ju ligga mot varann och det är lätt att vända fel på delar annars. Jag syr just nu en aftonklänning där delarna till livet nästan är identiska, så "tvåhacken" bredvid varandra räddade mig från ett totalt bryt!

Du kan ju kritmarkera om du vill, men då måste du vara extra noga att få hacket på det undre tyget på exakt samma plats! Så det bästa är nog, tycker jag, att du biter ihop och klipper dina små klipp!

Men om du menar hack för att sömmarna ska svänga fint räcker det också om du bara klipper ett litet klipp, eller som jag har gjort ibland använder taggsaxen!
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 09:32   #3
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Ett tips är att använda en fjädrande sax. Jag har en liten fiskars soft touch sax som öppnar sig själv. Innan den så kunde jag ibland känna att det var jobbigt med allt klippande, jag blev trött i handen.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-19, 13:24   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag gör hacken eftersom jag klipper ut. När jag kommer fram till en markering så lyfter upp tyget genom att greppa tag i alla lager samtidigt och snippar av tyget.

Ibland markerar jag med nålar. Drar ett streck med krita i samband med att jag tar bort nålen.

Jag undviker i alla lägen att fundera på vad som är tråkigt och inte tråkigt. För då binder jag bara ris på min egen rygg. Arbetar alltid med att tänka positiva tankar när jag syr. Även
då det trilskas och dj-as. Då andas jag djupt, tar det som en
utmaning. Detta ska inte få påverka mitt goda humör.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 10:34   #5
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Question runt kurvorna...

Citat:
listrid skrev: Visa inlägg
Jag antar att du menar hack för att markera - inte för att kurvorna ska bli fina vid bysten? Om det är markeringshack du menar så klipps de ju inte som ett V, utan bara som ett litet klipp 0,5 cm in på sömsmånen! De är ovärderliga: Hacken ska ju ligga mot varann och det är lätt att vända fel på delar annars. Jag syr just nu en aftonklänning där delarna till livet nästan är identiska, så "tvåhacken" bredvid varandra räddade mig från ett totalt bryt!

Du kan ju kritmarkera om du vill, men då måste du vara extra noga att få hacket på det undre tyget på exakt samma plats! Så det bästa är nog, tycker jag, att du biter ihop och klipper dina små klipp!

Men om du menar hack för att sömmarna ska svänga fint räcker det också om du bara klipper ett litet klipp, eller som jag har gjort ibland använder taggsaxen!
JOjag menar mest när man får klippa hack runt svängar. Ibland så bulkar det fast man hackat så så är det svårt att bara klippa ett enkelt inklipp (inte ett v då)

Men om det fanns ett verktyg eller något skulle man hellre ha någon sån för att underlätta detta moment?
Som man kanske förstår så vill jag gärna veta om det är någon mer som skulle vilja ha något sådant. Håller på med en fundering kring det och håller på med ta fram något som kan fungera i de här situationerna för att underlätta. ville veta vad de som kan sådant här tycker. Ifall det fanns ett verktyg som kunde det,
skulle man vilja ha det?

det är ju klokt att få en åsikt från er här som ju håller på med att sy!

för mig är detta en moment som jag skulle vilja göra snabbare.

hej hopp ha en trevlig dag! NU ska jag gå och klippa hack!! blä
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 11:06   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tycker inte det är så jobbigt. Det är väl olika för alla. Själv tycker jag att rita mönster och klippa ut tygbiterna är de mest irriterande och tråkiga delarna.

Och handsömnad i slutet där man syr på knappar och detaljer är inte så roligt heller!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-20, 12:56   #7
Josie Josie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 134
Jag syr mest i trikå för närvarande så det är inte så ofta jag behöver klippa hack. Men när jag gör det brukar jag vika tyget så att jag kan klippa de båda benen i V:et på samma gång. Då kan man också ha saxen utanför och slipper riskera att klippa i sömmen. Fast så kanske du gör redan?
Josie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-22, 10:12   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag klipper hacken först när det hela är ihopsytt. Ibland provvränger jag först för att se var det verkligen behövs. Jag har inga problem med att klippa dom, men SÅ roligt är det itne att jag gör det överallt varesig det behövs eller ej. Lagom är bäst.

Jag föredrar att klippa hacken med en liten stark vass sax hellre än den stora klumpiga skräddarsaxen, just för att risken att klippa genom sömmen är mindre då.

I dom flesta tyger tycker jag det brukar bli bättre om man klipper ganska många korta hack istället för få som går djupare in/närmre sömmen. Jag upplever att kurvan blir jämnare då.
Hack som klipps diagonalt istället för på trådraken brukar ha lie mindre tendens att trasa upp sig och snyggast blir det frståss om man orkar klippa hacken som små V istället för bara som jack.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 21:12   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Sy i knappar

Jag kan inte sy knappar pga min händer så jag har
köpt en speciell pressarfot. Den fungerar fantastiskt
bra. Förutom t ex klädda knappar. Satsa på det alla
som är allergiska mot att sy i knappar. Fort går det
också.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 21:44   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, du, om det fanns pressarfot som hjälper mig att sy i 5 och 6 mm stora tryckknappar, så skulle jag köpa den!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:17   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Åh, herre min je, så pyrreligt, nu tyck jag riktigt synd om dig.
Du får prova mitt knep som jag tar till när jag verkligen inte vill
men gör det ändå.

Jag sjunger, högt o ljudligt.

Jag är så duktig, jag är så duktig måndag, tisdag, onsdag, torsdag,
fredag, lördag. söndag. Jag är så duktig, jag är så duktig hela veckan
låååång.

När det sedan är klar o resultatet är bra då sjunger jag;
Fifan vad jag e bra!Hurra, Hurra, Fifan vad jag e bra!! Hurra Hurra.

Ja, då känns det lite lättar och jag känner mig så duktig. Ingen annan
vet att uppmuntra och bekräfta mig så då måste jag göra det själv.

Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 22:55   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan inte sjunga, eftersom jag är döv och inte vet hur min sångröst(?!) låter, haha, men det låter som ett jättebra tips för de som kan!

Brukar samla det som behövs sys på hög och sedan tar jag fram lådan till vardagsrummet inkl tråd, nål, påträdare, märkpenna och allt möjligt som behövs så tittar jag på någon tv-program som är rolig men inte kräver koncentration så syr jag! Det fungerar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 23:11   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Men du då kan du kanske memorera och läsa upp den inom dig.Det är ganska fantastiskt för jag blir faktiskt väldigt glad när jag gör detta och det går mycket lättare.

Förstår att du inte kan sjunga då du är döv. Visste inte om
du var döv från födseln eller om det kommit senare i livet. Då
hade du kanske kommit ihåg sång osv.

Vi som är handikappade får göra saker och ting på våra egna sätt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 23:14   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, man får komma på saker som passar var och en. Inte alla saker passar alla oavsett handikapp.

Förresten, jag blev döv strax innan 1-årsåldern så jag är i princip född döv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-23, 23:26   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Näe, så är det. Men det är bra att veta om dem för hipp vips
så kan de bli aktuella, sedan kanske man vill variera sig.
Eller så tipsa någon annan.

Jag börjar ofta småskratta åt mig själv när jag håller på.
Att jag är bra knasig som gör så här. Var på en föreläsning
och fick då berättat för mig att det är jättebra att göra så här. Inre pepptalk, du bygger upp dig själv. Det är ju bra!

Ja, då har du inget minne av ljud antar att du inte har några hörselrester kvar.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons