Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-21, 10:53   #1
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Unhappy Har precis börjat...

Har precis börjat att sy kläder till mig själv. Började med en enkel tunika. Insåg när allt var klart att jag behöver öva massvis innan det jag syr verkligen kommer gå att använda... Mitt självförtroende åkte rakt ner i botten.

Hur håller man humöret uppe medan man övar? Hur orkar man se alla misslyckade plagg?

Vet att det bara är en tidsfråga innan jag blir duktig, är säkert ganska bra på att sy (om jag jämför med någon som har tummen mitt i handen)... men jag har sådan extrem självkritik.

Vilka är era bästa tips för att inte bli nedslagna då ni misslyckas? (för jag hoppas att det inte bara är jag som ibland syr gräsligt fula kläder)
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 11:12   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag tror att en viktig del är att ge sig på lagom svåra saker. Om något blir för svårt blir det dels inte så kul, men, det gör också att det lätt blir så pass svårt att det inte blir särskilt fint och då blir det tråkigt av den anledningen. Försök att bara ha en lite svårare sak på varje plagg. Öva på fållar på ett, öva på passform på ett annat, öva på rynkning på ett annat osv. Ta ett steg i taget.

En sak som kan vara tråkig men som alltid är väldigt bra är att öva sömmar på tyget man använder innan man syr på plagget. Även om man är duktig kan man ibland behöva se hur trådspänningen blir, och att maskinen sköter sig. Då kan man också se till att fållar blir hyfsade och sådant.

Tänk också på att kläder aldrig är perfekta. Om du köper något i en butik är det inte heller perfekt. Det är bara det att vi inte synar plaggen där lika noga som det vi själva syr.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 12:46   #3
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Citat:
iddypop skrev: Visa inlägg
Vilka är era bästa tips för att inte bli nedslagna då ni misslyckas? (för jag hoppas att det inte bara är jag som ibland syr gräsligt fula kläder)
Nej det är inte bara du, titta i den här delen av forumet så hittar du fler ;-)

http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=20

Nej som ovanstående säger så är tipset att sy lagom svåra saker tills man fått kläm på det.

Själv har jag sytt hela mitt liv, men har aldrig vågat mig på trikåtyger, det har helt enkelt varit för svårt att få det bra på min maskin.

Och så avslutar jag med visdomsorden från farmor:
Det syns inte hur länge du hållt på, bara hur bra det blev.
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-21, 13:32   #4
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Tack för era svar!
Självförtroendet börjar så sakta komma tillbaka och jag funderar på att gå och köpa lite nytt tyg. Denna gång ska jag utgå från ett mönster.
(Kopierade en färdig tunika och tror att jag valde fel tyg).

Citat:
Cornellia skrev: Visa inlägg
Själv har jag sytt hela mitt liv, men har aldrig vågat mig på trikåtyger, det har helt enkelt varit för svårt att få det bra på min maskin.
Trikåtyg var det som jag började med. Tänkte att det skulle vara enklare. Går snabbare och passformen är inte lika viktig... men men... det blev ändå inte så bra som jag hade tänkt.
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-22, 10:44   #5
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Hej!
Jag har sytt länge - började med mormors trampmaskin. Efter många år då jag sytt massor av konstiga plagg och några riktigt bra, så gick jag en sykurs en kväll i veckan på Medborgarskolan. Där gick en massa ljus upp för mig! Jag lärde mig grunderna på rätt sätt i lugn takt och fick hjälp av en snäll fröken när det krånglade. Dessutom jättetrevliga sykompisar! Kanske kan det vara något för dig?
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-23, 12:50   #6
iddypop iddypop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 18
Så här blev den:
Bifogade bilder
 
iddypop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:16   #7
CaNinEn CaNinEn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 67
Ser väl inte ut att vara nåt fel på den heller. "Gaska upp dig tös!"
CaNinEn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 12:39   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ser inte helt galet ut!

Tipset på att gå på sykurs är bra, annars kan jag också tipsa om att köpa en massa beg syböcker, spelar ingen roll om de är gamla eller nya.. När man plöjer dessa får man lära sig lite olika saker.

Att sy efter mönster är nog det bästa om man är nybörjare. Då ska du ta lätt mönster och sedan se till att ha bra verktyg såsom vass kniv och liknande.. Pfiffikus (måttsticka) eller till och med linjal går ju bra också. Då markerar du ut sömsmån med linjalen så du har exakt rätt sömsmån att klippa ut efter. ögonsmått är bättre när man är van. Jag kör fortfarande med sömsmån efter linjal och jag har sytt tusentals saker. jag brukat till och med rita ut sömsmån redan på mönsterpapperet.
Sedan kikar man på symaskinen och ser hur man kan hålla rätt avstånd.. Finns olika knep.. Ananrs kan man också tejpa dit en tejpremsa om det inte finns någonting att följa efter.

Och förstås en massa provsömnad på tygspill.. så du får in snitsen.. inte bara sy rakt, utan lära dig hur du ska sy kurvor utan att det blir fult och "taggigt" och att hålla avstånden till kanten rätt.

lycka till! övning ger färdighet.

Faktiskt vägrar jag sy något som man bara ritat upp sådär, om det inte är helt raka rektangulära stycken. För jag hatar att misslyckas och/eller få ful resultat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 16:19   #9
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag ritar på tyget där sömmen ska vara, och så klipper jag bara så att jag har tillräckligt mycket sömsmån. Då kan jag nåla ihop precis där sömmarna ska vara och sy exakt där jag ska sy. Lite mer jobb, och fungerar inte med overlock om man inte tråcklar sömmarna först, men för mig ger det ett betydligt bättre resultat med mindre jobb än att markera ut sömsmåner.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons