Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-03-23, 11:35   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Balklänning

Nu är jag igång och syr balklänningen som jag fick beställning på, det är en axelbandslös klänning med en hel del vidd där kjolen sedan ska puffas upp i oregelbundna "puffar". Felet är ibland att man funderar för mycket MEN hur gör ni med livet? Tyget är en halvkraftig fusksiden och jag har egentligen bara tänkt mig att ha det och ett lager foder och sedan stärka med rigileneband i sidorna men frågan är - räcker det? Brukar ni stärka med mer? Har läst på någon balklänning där man sytt in ett lager lakansväv också för att få den slät och stadig för man ska väl inte stryka på vliselin på baksidan av tyget, näää eller? Är rädd att den ska glida och inte bli uppe för den blir ju ganska tung men det är väl bara att se till så den sitter stadigt runt livet.Blir fullständigt hjärnförvirrad som ni ser så snälla hjälp mig med era tips.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 11:55   #2
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Det låter lite vanskligt med bara styvnad i livet. Nu vet jag ju inte exakt hur din balklänning ser ut, men jag håller på och syr en till en av mina elever. Den är axelbandslös med vid kjol, och jag har tänkt att sätta in korsettskenor i sömmarna på fodret - inte på livet.Så gjorde jag den gången jag sydde en tvådelad korsettklänning. Det blev mycket bra, och de avtagbara tunna axelband jag sydde för säkerhets skull som hon skulle sätta på om hon dansade för våldsamt behövdes inte alls!

I sista numret av Burda finns en bildsykurs på hur man syr i korsettskenor.
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 12:00   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Äsch jag menade inte bara livet, du ser det snurrar så mycket så jag får inte ens rätt på orden så hur ska då klänningen bli???
Jag menade styvnad i hela överdelen/korsetten. Jag har också skaffat korsettfjädrar (rigilene) som ska sys in i fodret och det kommer säkert att räcka men man blir nojjig när man syr för att det är roligt och man märker en viss skepsis hos kunden när man inte är "riktig sömmerska".
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 12:05   #4
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Oj, jag läste inte ditt inlägg ordentligt! Du har ju skenor i sidorna! Men jag tror att du måste ha i alla sömmarna för att få en pålitlig stadga.
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-23, 18:25   #5
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
O tänk på att den ska sitta åt i midjan viktigare än att den sitter åt över bysten. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-24, 10:47   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Läser man mönsterbeskrivningar till den här typen av klänningar sys ofta ett separat "fundament" som sedan sys in i klänningen. Fundamentet innehåller då dessa (minkiga) Rigileneband OCH ett bomullsband runt fundamentet i midjehöjd.
Balklänningen ska sålunda, förstår jag, vila på midjan/höften.


Om själva klänningen, kan ju en sådan här överkjol ge lite idéer.
Truly Victorian - överkjol
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons