Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-16, 14:05   #16
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
leningrad, veck har runda kanter på bilder

Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
.... vilket passar bra på den här typen av plagg.
Den runda effekten får man inte av taft.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 14:54   #17
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Det verkar inte som om jag ska använda taft i alla fall. För jag vill inte ha den lätta känslan. Jag får för mig att tyget ska vara lite grövre, men inte grovt...

Och det var inget illa menat mot dig som tyckte det skulle var tunt. Smaken är som baken? Det var i alla fall inte i min fantasi om hur den ska se ut.

Jag funderade också på om man kunde förändra designen lite med spets eller skinnimitation. Kanske byta ut midjebandet och tyget mellan bröstpartiet mot de? Vad tror ni?

Nu ska jag söka lite på de namn på olika tyger ni gett mig och se vad jag hittar!
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 15:01   #18
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Är lite upptagen idag men jag har sytt en snarlik klänning med sammet i livet och taft i kjoldelen. Ska fixa lite bilder och en skiss från mönstertidningen (Burda).
Jag tror det skulel funka fint med lite duchesse också så kjolen håller formen.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 15:03   #19
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Jag kollade upp duchesse, som verkar vara svindyrt? Tanken var att det skulle bli billigare(och roligare) att sy sin egen klänning än att köpa den på närmaste H&M/GinaTricot affär.

Och min tanke angående brokad var ifall, all brokad är mönstrad på något vis? om det är själva grejen med brokad?

Sen en sista fråga. Är det svårt att sy i alla siden tyger, eller är det lättare med exempelvis brokad eller liknande?
Jag har ingen hyper sy-maskin. Utan en gammal hederlig husqvarana automatic. (Den är så fin, mor och mormor har likadana.)
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 15:15   #20
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Fast duchesse kostar väl max 100kr/metern?!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 16:44   #21
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Hej!

Du har säkert precis som jag en jättebra symaskin som syr hur fina stygn som helst. Min är jättegammal men har lika bra stygn som en ny. Därför så byter jag inte ut den. Min saknar övermatning. Glatta tyger vill på dra sig. Dvs det blir en viss förskjutning mellan tygen. Det blir mao smårynkigt o på ett enfärgat glansigt tyg syns det mycket väl. Om du är duktig o tråklar eftersom alla sömmar som du skall sy så brukar resultatet bra. När du bär en klänning av detta material så syns allt, dvs troskanter m m om klänningen sitter nära kroppen.

Jag har köpt en övermatningsfot till min symaskin så jag behöver numera inte nåla och tråckla. Att sy panellängder går som på räls. För tyget förskjuts inte.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-16, 18:32   #22
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
De jag såg framför mig var det här:

Beskrivning modell 1
Bild modell 1

Beskrivning modell 2
Bild modell 2

Beskrivning modell 3
Bild modell 3
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 16:30   #23
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Då tror jag bilden för beskrivning nummer två stämmer bäst överens med hur jag har tänkt mig.

Här har jag nålat upp med ett annat gammalt tyg. Det ända jag saknar är att få till fallet på sidorna av klänningen, som på bilden, det ska ju liksom mötas på sidorna från vikningarna fram och baktill, men jag får det inte riktigt att stämma överens. Det kanske mest handlar om pill och tålamod.
Bifogade bilder
   
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 21:33   #24
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ska göra ett försök att beskriva

Om du tar måttbanden och sätter det mitt under bröstet (där du vill att det nederstaveket skall börja. Låt måttbandet falla i den båge som du vill att vecket skall ha ända upp där du vill att
vecket skall sluta t ex bakom ryggen. Läs av måttbandet.
Så brett måste du skrädda tyget för det första vecket.

Gissar att du behöver har veck som är ca 10-15 cm djupa. Fortsätt att upprepa veck för veck.

Hoppas att du förstod. Lycka till!

Mvh/Gumpan
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 13:04   #25
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Gumpan: Det verkar vara ett väldigt smart sätt att göra det på. Och med skrädda menar du att jag behöver använda så mycket tyg?

Jag funderade annars på vad ni tror om detta typ http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleid=23383 i någon av färgerna som finns att välja mellan.
sen hade jag även en tanke på att göra en blandning mellan orginalklänningen i detta inlägg och denna kanske?
Bifogade bilder
 
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 22:47   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Begär tygprov

Jag tror att det blir jättebra men för sälkerhets skull ta och begär
att få ett tygprov eller flera, Då vet du om det passar eller ej.

Ha det så gott! Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 23:36   #27
Oliviajenny Oliviajenny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 2
För att få till sånna veck måste man spräcka mönstret väldigt mycket, så att man får en rundad form i ovankanten. Då måste man göra mönstret i höger och vänster del, altså mitt fram söm och mitt bak söm. En annan idé är att drapera! Altså nåla/klippa/pilla ihop en mönsterdel av tyget mot docka/kroppen, så ser du direkt hur resultatet blir och behöver inte mixtra med mönster!
Oliviajenny är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons