Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-10, 15:53   #1
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Fyyy vilken beslutsångest

Sitter och kollar kataloger, internet och hoppar hit och dit .... kikar runt här på sidan och jag hittar sååååå mycket fint.
Så nu när jag ska beställa tyg och annat tillbehör så vet jag inte vad jag ska göra förnågot av det.

Kanske vore ide att veta vad man ska göra först innan man beställer ... eller vad säger ni?

Tips till en nybörjare.. vad ska börja med??
Jag har bestämt att jag ska sy nya påslakan till tjejernas spjälsängar...som jag sen kan sy matchande gardiner till.
Vad mer... är lätt och behändigt att börja med?

Låt höra.
//Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 15:58   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
gardiner och kuddar och tabletter även dukar till bordet är alltid bra att ha. kläder blir lite mer komplisserat om man alldrig har sytt men någongång skall vara den första.
jag tycker inte du är någon nybörjare pricis.du har sytt en del.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-01-10 klockan 16:00.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:07   #3
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jo, jag har ju bara broderat ju... jag har ju inte sytt några saker ...

Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:11   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Men du verkar rätt duktig så du klarar nog av en del sye med.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 17:19   #5
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Tackar ... men jag väntgar nog lite med kläder som det känns ändå... blir glad att du tycker jag är duktig..
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 19:45   #6
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Jag tycker att du skall börja så smått med att sy kläder. Det är sååå roligt. Köp något tyg som du gillar och som inte är jättedyrt och som håller fastän man sprättar upp sömmar. Vänta med de blanka slinkiga tyger, de är svårare att hantera. Jag köper t.ex. bara tyg i naturmaterial, eventuellt med lite polyester i för hållfastheten. Men det med material är en smaksak. Köp lite mer tyg än vad du behöver så att det räcker om det krymper lite och om du skulle göra lite fel. Glöm inte att tvätta och stryka tyget innan du börjar klippa och sy.

Leta efter ett mönster som inte är så komplicerat, d.v.s. det skall se enkelt ut. Burda och Stilmönster har ju sina ”easymönster” som skall vara enklare för oss nybörjare. Tidningen ”Allt om handarbete”:s mönster skall också vara lite enklare att begripa sig på.
Om du inte har möjlighet att gå någon sykurs så är nog det bästa sättet att bara börja någonstans, och då med enklare modeller. Och du har ju hela Sysidans medlemsskara som är villiga att hjälpa till om det verkar hopplöst och besvärligt. Vad som också är bra är att skaffa sig en eller flera syböcker där det beskrivs hur man gör vissa saker som de som är syvana redan kan, som t.ex. fickor, sprund, manchetter och dylikt. Om jag vore som du så skulle jag börja med att sy något till de minsta barnen. De större kanske är lite kinkigare om det inte är helt perfekt.

Mitt allra första plagg blev ett par byxor. Jag sprätte helt enkelt upp ett par utslitna favoritbyxor som jag visste passade perfekt, och så sydde jag ett exakt likadana. Det tog ju en ”evighet” eftersom jag fick peta och pilla en massa, men det blev ett par himla fina byxor som jag haft användning av. Lycka till!
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons