Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-10-14, 20:16   #1
Jeneke Jeneke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 32
Tips på tryckknappar?

Hej!
Tänkte sy lite bebis Bodys och undrar om ni som sytt några innan har tips på tryckknappar som funkar bra.
Sådana man kan köpa som man ska slå i är jag tveksam på om de klarar sig igenom så många lager tyg.
Blir ju totalt 5 lager med bandkanten.
Eller ska man helt enkelt köra på sådana som man syr fast?
Jeneke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 09:35   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Vad jag kan se så används tryckknappar som har hål i själva knappen bl a.

Om jag vore du skulle jag kontakta Bibbi på Bibbis Textil och rådfråga vilka av hennes tryckknappar som skulle funka för detta. Hon har en hemsida och webbshop som heter Bibbistextil.se

Hon har tidigare drivit syatelje, syr till sina barnbarn. Mycket duktig och kunnig, fantastiskt hjälpsam. Henne skulle jag maila till och fråga.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 16:48   #3
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Det finns en tång att sätta fast tryckknappar med och då går det betydligt lättare än att kämpa med hammare och den lilla plastbiten. Tången finns att köpa i många tygbutiker och hos Bibbi naturligtvis. Om tången klarar 5 lager vet jag själv inte, men det är många som använder den.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 23:34   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Man brukar inte använda 4-viks bandkantning på trikå-plagg, för det blir för tjockt. Tre lager band plus plaggets tyg funkar. Då blir det en rå kant på avigan. Är det idealiskt så binds den ner av sömmen, annars så kan man klippa ner överflödet. Det finns speciella saxar som underlättar så att man inte riskerar att klippa fel och därmed förstöra plagget.
Man har ofta en tunn bit av Vlieseline eller liknande där knappen ska sitta. Gör hål på rätt ställe, sätt ihop de 4 knappdelarna riktigt och kläm ihop. Man kan banka ihop med hammare och den medföljane hållaren i paketet, använda specialtång med rätt storlek för knappen eller en speciell dyrare hoptryckare. Många använder tryckknappar av plast. De kan vara ganska tröga att öppna, men lär kunna mjukas upp i varmvatten.
Själv har jag använt hammare och specialtång ihop med metallknappar. Det funkar. De som knappar mycket har skaffat en hoptryckare och drar ned en hävstång så är det klart på nolltid.
Jag tror att det är svårt att sy fast vanliga tryckknappar som inte behöver hål i tyget och få det både starkt och snyggt på båda sidorna

Kolla på Christinas sytips (YouTube) hur du kan förvandla din 4-viks bandkantare till en 3-viks.
Lycka till!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bebis, body, tryckknapp, tryckknappar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons