Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-04-03, 12:10   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Fästa trådar i halt garn

Hej,

jag har precis stickat klart koftan Scarlet och ska nu ta itu med alla trådar samt sy på knappar. Jag har dock ett problem, garnet, som är en blandning av alpacka och ull, är svinhalt.

Hittills har jag gjort att varje gång jag påbörjat ett nytt nystan har jag knutit änden av det gamla med början på det nya med en dubbelknut och sedan fortsatt sticka. Så nu hänger det massor med dubbelknutar med tillhörande trådar på insidan men jag har noterat att alla knutar har börjat gå upp.

Hur fäster jag på bästa sätt sådant typ av garn i det färdiga plagget, så att det inte går upp med tiden, under användning och tvätt?
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 14:03   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
När jag byter nystan så gör jag alltid det i kanterna av tröjan, stickar jag med rundsticka så byter jag vid varvets början. Då låter jag alltid det nya och det gamla garnet stickas med i ca 3 maskor (är det tunt och silkigt kan man ta fler maskor.

Sedan väver jag också in garnändarna. Det brukar hålla sig bättre än om man bara väver in ändarna.

Det är väl lite sent nu kanske om du redan har stickat klart dina delar.

Jag fick en tröja en gång till min son som min mamma stickat. Det garnet var skarvat mitt på redan på nystanet flera gånger och tvingade mamma att ha det knutet mitt på styckena. Tyvärr började de knutarna släppa efter bara nån tvätt, och jag slet mycket med att försöka laga och fästa trådarna.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 16:12   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Jo, jag ska försöka komma ihåg det där. Jag ska försöka hitta någon tjusig komplicerad "omöjlig att få loss" knut, väva in ändarna och sen hoppas på det bästa.

Tack för tipset.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:53   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Inte knutar.
Trä garnet in under knölarna på avigsidan "diagonalt mot maskrakt" om man kan säga så. Ca 1 dm borde räcka. Den ena tåten åt ena hållet och den andra åt ett annat håll.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 09:19   #5
Siri_ Siri_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 1
Varför knutarna går upp kan bero på att du gjort dem "fel".
För att dubbelknuten ska hålla ska den göras som en råbandsknop vilket innebär att samma ände korsar den andra änden i båda knutarna.
(detta knytsätt gäller även rosetter)

En felaktig knuten dubbelknut kallas "kärringknut".

Så här görs en råbandsknop:
Bifogade bilder
 
Siri_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons