Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-07-27, 19:02   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
stark tråd hur sy i maskin

Köpte möbeltråd... men sen kom jag på... kan jag verkligen sy på maskin med den?

tvillingnål med möbeltlråd och undertråd... hmmmm overkill?

MAterialet jag håller på att böka med är som säckväv i plast. Det ska kantas runtom och så ska det i knytband.Att det håller är en bra idé eftersom det ska sitta runt en scén som vindskydd...materialet är ganska lättviktigt men sektionerna är stora 5x3m

jag testade lite försiktigt och min Janome 6600 och den gillade inte läget kan jag ju tala om!!! Det trasslade hyfsat på undersidan...

ny nål och inget smuts någonstans och maskinen är trädd som den ska.
NÄr jag tänker efter så har jag aldrig lyckats sy med tvillingnål på den här maskinen... Har varje gång tröttnat och sytt två parallella sömmar i stället...

varför ska man behöva lära sig nya saker för????
Känner mig som en liten tom portmonnä på en aktiebörs.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 19:15   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Tvillingnålar är rätt ömtåliga och jag vet inte om du kan få tag på grova nog för tråden. Dessutom går dom lätt sönder om man syr i tjocka eller hårda material. Tvillingnål använder man oftast för fållar och stickningar i mjuka, elastiska tyger och andra såna sömmar som behöver vara lite felxibla. Det finns ingen direkt anledning att ha en kraftigare tråd till en flexibel söm.
Ett annat alternativ, om du vill ha en lite flexibel söm, är treförstärkt raksöm. Det brukar finnas på dom flesta maskiner och sys men vanligt nål.
Hur grov nål behöver du för att tråden ska löpa bra?

Övertråden kan man ofta byta ut till grov, för övertrådsspänningen är lätt att justera på dom flesta maskiner.
Undertråden är det värre med. En del maskiner är inte byggda för att man ska vara där och skruva och det är vansinnigt känsliga inställningar. Jag vet inte hur det är med just din maskin, men det bör du kunna läsa dig till i manualen. På en del maskiner funkar det, på andra inte.

Vad du gör, börja inte skruva på allt på en gång.
Börja med att sätta i rätt nål för tråden, vanlig enkel nål. Trä övertråden med den grova tråden och undertråden med en vanlig tråd. Och testa vanlig raksöm. Gör justeringarna du behöver för att det ska bli bra. Gå vidare till att byta undertråden. Testa. Prova andra sömmar och så vidare. En sak i taget och gå inte vidare förrn en sak funkar.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 23:27   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
tackar för tipsen!!!

nä mixtra med undertrådsspänningen på min janome 6600 är nog inte att rekommendera!

Gjorde de sista syproven här nu ikväll och det ser ut som att jag kan få till det bra med hederlig raksöm och möbeltråden!!! bytt till en jeansnål 80 trädde en av mina gamla maskiner här med och den rackaren klarade av saken hur bra som helst. så det är nog den som får jobba i det här projektet så kan 6600 få hålla sig i skuggan
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
janome 6600, trassel, tvillingnål

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons