Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-02-16, 18:58   #1
Kesh Kesh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Hur rynkar man?

Jag har fått en idé om en kjol till min korsett, men jag har stött på ett litet problem: Jag har inte en aning om hur man rynkar...

Det ska vara en slät kjol, och över den ska jag ha en likadan fast rynkad i sidorna.

Är det omöjligt att lära sig, kära vänner? Kan någon förklara hur det går till?

MVH, Lisa
Kesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 19:03   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Menar du som på denna bilden?

För isåfall är det enkelt. Jag har sytt den som en "vanlig" lång kjol, sen ytterligare en vanlig lång kjol, fast att jag rynkat den övre vanliga kjolen.

Detta gjorde jag som så att jag sydde två raksömmar med några millimeters mellanrum i sidosömmarna som jag inte fäste, sedan när jag sytt hela vägen så drog jag i trådarna på ena sidan av tyget, så att tyget rynkades runtom de två raksömmarna. Sedan sydde jag en raksöm mitt emellan sömmarna för att behålla det rynkat.

Allt detta sker alltså på insidan av kjolen.
Bifogade bilder
 
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 19:30   #3
Kesh Kesh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 4
Precis!*skrattar*

Det är nästan otäckt...

Tack så hemskt mycket för tipset; jag får testa på en provbit först, bara för att se att jag har förstått.

Är din underbara kjol i satin?
Kesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 22:25   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jepp!
Den undre kjolen är i satin och sammet, och den övre i enbart satin. Om du vill ha den fina effektena v att tyget "hänger" i mitten, så bör du göra kjolen vidare än du ska ha den, så det finns något som kan "hänga".
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 09:22   #5
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
måste bara säga att jag fick en rynkpressarfot i julklapp och den är otroligt användbar... när man syr mycket blir det omständigt att sy rynktrådar...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 10:37   #6
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag Har också nyligen köpt en rynkfot! Däremot har jag lite bekymmmer emd användandet av den. Jag försöker rynka samtidigt som jag syr fast det jag rynkar i ett annat tyg i den övre "springan" i rynkfoten, men det blir bara krångel och knas. Hur fungerar detta för dig?

Hittills löser jag det med att rynka först, sy fast sen. Det sparar fortfarande fantastiskt mycket tid. Jag måste bara lista ut hur jag ska lära mig att räkna ut exakt hur mycket den rynkar, så längden på rynket blir som jag vill ha det....
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-18, 16:43   #7
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag syr mest kläder och då vill jag nästan alltid först rynka och sedan sy på så jag har faktiskt inte provat att sy fast direkt samtidigt som jag rynkar... Det där med att få det att rynka lagom har jag löst genom att ställa in den så som jag tror bli lagom, syr en gång, sen jämför jag, är det för mycket rynk drar jag av tråden på ett par ställen, är det för lite så syr jag lite en gång till... funkar hyggligt... ett tips jag kan ge är att om man vill rynka tjocka tyger som till exempel jeans går det bra om man bromsar tyget med handen bakom pressarfoten så det bildar en hög med tyg. Sen får man släppa efter när det inte går att hålla kvar det längre och låte det bilda en ny hög och så vidare. Jag sydde ett par jeanskjolar med volang och det gick jättesmidigt...
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
kjol, rynka, rynksöm

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons