Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-13, 14:30   #1
Blomfluga Blomfluga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 1
Tunika

Har aldrig sytt kläder, bara annat krafs;-))...
Så jag har lite koll på att sy...

MEN jag har aldrig sytt i klädtyg, har nog aktat mig eftersom det är stretchigt, och det verkar jättesvårt att få snyggt...

Men nu eftersom jag har en extremt kräsen dotter 7 år som helst inte köper nåt nytt alls... Aldrig hittar nåt bra.... Får inte va knappar, inga dragkedjor, inte sitta åt, inte va stelt, inga rosetter osv osv.... Så är det inte lätt... Affärerna byter ju sortiment hela tiden;-))

Så jag skulle vilja ha möjlighet att hon får välja tyg, hitta mönster på A tunika utan krafs.... Men sen då???

Klippa till bitar..
Nåla ihop?
Fålla?
Sicksacka?
Raksöm?
Kanter?


Har en vanlig maskin, grön huskvarna från 50 talet super bra.... Men vad har man för inställning till stretchigt tyg???

Hoppas nån kan ge mig råd?!
Nåt bra mönster?
Blomfluga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-16, 14:36   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Gå till en välsorterad tidningsbutik och köp Ottobre mönstertidning, eller någon annan som du hittar.
Välj ett mönster/modell och gå sedan till en tygbutik och köp det som behövs. De kan säkert ge dig goda råd om du visar ditt modellval.
Följ anvisningen för modellen och har du då något som du vill fråga om kan du komma tillbaka hit med en mer precis frågeställning. "Kanter?" är inte någon lätt fråga att svara på
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 17:32   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
För att sy i stretchigt tyg ska du helst ha en stretchig söm för att få det hållbart. När du säger vanlig grön från 50-talet antar jag att det är en 12 du har? En maskin som enbart har raksöm? Det blir inte så bra, men det går om man stretchar tyget när man syr.
Har du däremot en något nyare (som också kom under 50-talet) Automatic eller ZigZag med sizksack så använder du det, gör en smal sicksack så får du en bra och hållbar söm.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
huskvarna, nybörjare, stretch, söm, tunika

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons