Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-20, 23:25   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
rätsticknings vågor?

Jag har börjat sticka utan att vända vid varv, alltså jag stickar tillbaka samma väg jag kom. utan att vända sticket. Jag har gjort det ett tag nu och jag tycker det börjar fungera rätt bra. Jag är ju ambidextruös eller vad det nu kallas. Kändes ganska naturligt faktiskt att köra med vänstran tebaka.

när man stickar så här så får man en väldigt fin slätstickning och "slipper" dels vända sticket och att sticka aviga maskor.

någon som gör så här och som vet hur man kan få fram rätstickning på det sättet. alltså vågorna på båda sidor. Jag lyckas inte komma på det! Det måste ju gå!? Så nu har jag tröttnat och frågar i stället. innan jag blir komplett vansinnig.

hur man än gör så blir det ren slätstickning på endera sidan... tänkte ge mig på en förklaring med framför och bakom avigsidan och rätsidan... struntar i det. Den som kan det här vet nog vad jag snurrar om.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 08:45   #2
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Om jag förstår dig rätt stickar du räta maskor både på varv fr höger till vänster och sen nästa varv fr vänster till höger? Jag har aldrig stickat så här men det borde bli slätstickning av det.
Men om du på varvet tillbaka (fr vänster till höger) stickar aviga maskor tror jag du har rätstickning.
Lycka till!
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 10:17   #3
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Om du vill sticka rätstickning utan att sticka aviga så måste det vara lättast att vända på arbetet varje varv. Själv skulle jag i alla fall hellre göra det än att försöka mig på att sticka aviga från vänster till höger, vilket borde ge samma resultat.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 17:59   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
graystone skrev: Visa inlägg
Om du vill sticka rätstickning utan att sticka aviga så måste det vara lättast att vända på arbetet varje varv. Själv skulle jag i alla fall hellre göra det än att försöka mig på att sticka aviga från vänster till höger, vilket borde ge samma resultat.
Ja, speciellt efter som trådskaparen stickar fram och tillbaka för att slippa aviga maskor =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 00:57   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag stickar också hellre "tillbaka" än vänder när jag ska sticka slätsticking. Jag har aldrig lyckats bli kompis med aviga maskor.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 01:52   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vad spännande ni stickar!
Skulle jag också vilja...aviga maskor är inte mina bäst kompisar.
Jag ska alla fall försöka (aldrig gjort det förut!), vet att jag är ganska dubbelhänt.

Jag tror som svar på frågan att det blir den absolut snyggaste och jämnaste rätstickningen om man gör det gamla vanliga, alltså vänder och stickar räta tillbaka på avigsidan.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-23, 15:01   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Hahah slippa aviga..

jo jag stickar hela tiden fram och tillbaka utan att vända...
Jag kan sticka "aviga maskor" och kan då tex få fram resår... däremot om jag stickar som vi normalt gör räta på båda sidor så får jag slätstickning antingen på ena eller andra sidan...
hmm det lät krångligt. men det är vad jag fått fram oavsett om jag stickar bara det ena och det andre...

jag stickar såhär för att slippa vända på sticket... sparar en del tid och att det gör mindre ont i mina armar när jag slipper vända som vanligt. att bonusen blir faktiskt att på detta sätt får en mycket jämn och fin slätstickning.

äh tycker det här blev så vimsigt och upprepar mig,får väl vända som vanligt om jag vill ha vågor på båda sidor tills jag kommer på det... för det måste ju gå...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 02:03   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb

Nu börjar det kanske gå upp ett ljus... du vill alltså sticka fram och tillbaka på samma sida för att på så sätt spegelvända rörelserna och då bli mindre trött i armarna?

Det här sättet borde funka, förutsatt att du stickar med strumpstickor (alltså stickor som inte har ploppar i ändarna):
Ta TVÅ garnnystan. Ingen vändning på arbetet utan allt stickas från samma sida.
Lägg upp som vanligt.
1 Sticka ett varv räta med första garnet (börja till höger på stickan), låt garnet hänga där.
2 sen börjar du igen på samma ställe (till höger på stickan) men nu tar du andra garnet och stickar ett varv aviga.
3 Sticka ett varv räta (från vänster till höger)med det första garnet, som ju nu hänger på vänstra sidan av stickan
4 Sticka ett varv aviga (från vänster till höger)med det andra garnet, som ju nu hänger på vänstra sidan av stickan
Upprepa varv 1-4

Hoppas det går att förstå vad jag menar!
Funkar det?
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 09:15   #9
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Rundstickor borde fungera på den där metoden också tycker mitt nyvakna huvud. Strumpstickor i övrigt är väldigt mycket skönare att sticka på för kroppen än långa jumperstickor.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons