Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-28, 14:20   #1
Marjaana Marjaana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 9
Kan man brodera lösa märken själv?

Jag vet inte riktigt om "lösa märken" är ett rätt uttryck, men jag menar märken som man kan fastna på till exempel färdiga barnkläder.

Har ni några bra tipps om material som behövs och om allt möjligt? Min maskin är Husqvarna Platinum plus.
Marjaana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 14:32   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej Marjaana!

Visst kan man brodera lösa märken själv. Det har jag gjort många gånger. Har lagt in en gammal bild här på sidan:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=489

Förut brukade jag bara brodera ut märkena på fodertyg och klippa ut. Då blev de ganska mjuka och följsamma, men kanten blev lite fransig.
Vill man ha lite styvare märken så kan man brodera på bomullstyg, och vill man vara riktigt avancerad så kan man göra sygnsättningen så att den först broderar fast det löst sittande bomullstyget på vattenlösligt underlag som man sedan klipper rent runt, och när symaskinen avslutat arbetet med en ordentlig applikations-kantning, så slipper man klippa runt om - man bara frigör märket i vatten och låter det torka innan man pressar med strykjärn.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 15:06   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej!
Du frågar om man kan brodera egna märken....Den 19:e januari skrev jag ett inlägg då samma fråga var uppe. Jag gav då ett par förslag hur man kan göra. Jag kopierar in mitt svar här:

Man kan lösa problemet på flera olika sätt.
Här är två förslag;
- Man kan brodera på ett tunnt tyg typ organsa, tät tyll eller något liknande, med god stabilisering. När man broderat märket klipper man bort överflödigt tyg och lämnar några millimeter som man kan bränna av försiktigt med en låga.

- man gör märket som en applikation. Jag har vid ett tillfälle gjort märken i form av hjärtan (applikationshjärtan). I bågen spände jag rivfleece (inget tyg med andra ord). På rivfleecen applicerade jag applikationshjärtat med brodyr. När jag var färdig så rev jag försiktigt bort rivfleecet.
Vill Du så kan jag lägga in en bild på mitt hjärta så blir det kanske mer begripligt hur jag menar.

Fråga igen om jag skall förklara tydligare.

Bild på hjärtat stoppade jag in i min bildmapp som heter Linnéas Brodyrer.
Lycka till!

Varma hälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 15:09   #4
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej igen!
Här kommer direktlänken till mitt album med hjärtat
http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=8
Bilden ligger en bit ner så man får scrolla.
Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 15:39   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Det här märket broderade jag på mörkblått bomullstyg och klippte ut tätt intill kanten, och jag har använt genomgående svart undertråd. Märkena blir mer hållbara om riktigt tyg används. Har gjort några misstag med annat material - drar man lite i märket så går det sönder...
Lycka till!
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-28 klockan 15:43.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 16:39   #6
BirgittaW BirgittaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 59
Ni som inte har varit inne och tittat på Linneas sida.
Gör det! Det är jättefina,
Birgitta
BirgittaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 17:51   #7
Marjaana Marjaana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 9
Tusen tack för Era svar och vackra bilder!

Ny ska jag öppna min ordbok och studera svaren ordentligt först och sen vi ska se om jag lyckas med märken...

Vänlig hälsning
Marjaana
Marjaana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 18:15   #8
Frideborg Frideborg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 60
Gunilla säljer du spindelmannenfilen? Jag skulle isåfall vara intresserad. Är också på jakt efter Barbiefiler. Vet att det finns på Needlework RU men gillar inte porrlänkarna känns inte riktigt säkert.
Kramis Tina
Frideborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-28, 20:39   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har sytt mängder av märken. T.ex. 300 st till en MC-träff, klubbmärken etc. Jag har i allmänhet en stygnsättning som inte täcker hela ytan, utan jag syr på t.ex markisvävs- och kanvasliknande material i rätt färg för ändamålet, lägger ram liknande den Gunilla har på Spindelmannen, och klipper nära ramen. Innan jag gjorde den stora beställningen med 300 märken gjorde jag en prototyp som fick gå med i ca. 20 tvättar för att se att det skulle hålla, och det gick bra.
Angående Spindelmannen och Barbie, tänk på att det ligger copyright på figurerna (i alla fall Spindelmannen, och på Disneyvarianten av Berbie). Inga problem när man gör för eget bruk, men vid försäljning av såväl mönster som alster. Men jag måste säga att Gunillas Spindelman är kanonfin!!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-29, 00:52   #10
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Citat:
BirgittaW skrev:
Ni som inte har varit inne och tittat på Linneas sida.
Gör det! Det är jättefina,
Birgitta
Hej Birgitta!
Tack för Dina värmande ord om mina brodyrer!!!! De värmde gott inne i hjärteroten
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-29, 08:54   #11
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Och jag blir ett eko till Birgitta: Wow så mycket fint där var!! Föll pladask för Gott nytt syår-musen, men där fanns massor av ursnygga broderier!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-30, 16:52   #12
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
Din spindelman var kanon! Själv har jag under helgen tillverkat Link i Zelda till en liten kille som ville ha den. Den blev jättefin. Jag la en databild på min webshot.

För övrigt så syr jag gärna mina märken på bävernylon för att de inte skall dra sig i tvätten. Jag har tillverkat många märken till scouterna och på min hemsida resp webshot så finns lite bilder av dem.

Skall i kväll sy märken till en MC-klubb så jag jagar svart bävernylon, men jag är rädd att jag inte hittar det någonstans.

http://w1.876.telia.com/~u87602077/embroide.htm
http://community.webshots.com/user/cillagonk


Det var längesedan jag var här och läste, av någon anledning föll sidan bort ur minnet men när jag läste vad som stod under mitt efternamn så hamnade jag här. Kul, skall markera sidan nu så jag inte glömmer bort den igen.

Cilla Olestad i Täby
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons