Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-20, 12:07   #1
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Novis vill ha industrisymaskin

Hejsan!

Jag har börjat sy bilklädslar och har upptäckt att en vanlig symaskin inte klarar av att sy varken tjocka tyger eller skinn!! ha ha

Behovet ligger nu i att jag behöver en starkare maskin. en industrisymaskin.....
Problemet är bara att jag inte vet något om dessa.
Varken märken, priser eller någonting.
Någon som kan hjälpa mej med tips och lite råd?

Tacksam för all hjälp jag kan få
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 12:26   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Behöver Du zigzag? Eller bara raksöm?
Jag har en gammal Pfaff från 60-talet som fungerar hur bra som helst. (jag köpte den på annons för 1200,- för 10 år sedan)

Det brukar kunna finnas industrimaskiner på Blocket rätt så ofta.
Indukta kan Du också kolla, de har också begagnade maskiner.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 15:09   #3
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Hej Aina

Tror jag klarar mej med raksöm. Har kollat Indukta, men gillar inte att det står priser. Har skickat mejl till dom 2 ggr och bett dom ta kontakt, men det gör dom inte, tyvärr.

har även kollat blocket, men de är så långt bort, så då blir det väldigt dyrt
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 15:16   #4
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
rättelse: gillar inte att dom INTE har priser, menar jag ju!
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 16:14   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej.
Jag klarar mig utmärkt med bara raksöm.
Det behövs oftast inga zizag-sömmar i t ex bilklädslar, de "sitter ju där de siter".

Ring till Indukta det kanske är lättare att få kontakt med dem då!
På Blocket kommer det nya lite då och då.
Kolla Din lokala tidning, de kanske har privat-annonser fredag, lördag.
Sätt in en annons själv i tidningen och på Blocket
Hör med Din symaskinshandlare, de brukar kunna vara duktiga på att "luska fram".
Min första industrimaskin fick jag tag på på så sätt, visserligen blir de dyrare så.

Finns det någon syfabrik kvar i Borås-trakten? Hör med dem om de har någon som de inte behöver. Tygaffärer i den trakten, de kan veta något.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 16:28   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ett billigare alternativ är ju att köpa en gammal Singer.
Vi har köpt några såna om dom har min sambo sytt i skinn, mocka + stolsöverdrag + att han sydde i 3 lager livrem för mer gick inte under pressarfoten. Gick som en varm kniv i smör.
Vi har hittat på loppis för 100 lappen o är sååååååå nöjda. En ide att kolla på kanske.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 17:57   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Min relativt nya Pfaff klarar av sex lager tjockt plastaktigt tyg. Kanske är det en bra idé att ta en sväng till en bra symaskinsaffär och fråga om de har något att rekommendera? De kan dessutom ha bra begagnade...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 19:32   #8
Merja Merja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 31
På Blocket finns i dag massor av industrisymaskiner. Bl a i Göteborg.
Merja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-20, 22:25   #9
Belle Belle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 2
Jag har en Janome Easy Jeans, den är svin-stark!
16 lager gardinsammet har jag sytt i (var ju tvungen att testa vad den gick för ). När jag köpte den fick jag den visad för mig, och då sydde försäljaren i en dubbelvikt ganska tjock läderbit på ca 2-3mm. Pressarfoten går att lyfta extra högt och det behövs när man syr i tjocka material i flera lager.
Jag tror att en sån maskin kanske kan vara nåt för dig. Den har vunnit bäst i test också i nån båttidning som jämförde vilken maskin som var bäst till att sy kapell med.
De kostar 5300 om jag inte minns fel, sen brukar det vara extrapriser, mässpris mm och då kostar de 5000. Jag flirtade lite med försäljaren och fick min för 4800
Jag köpte den just för att sy fodral och annat bökigt pyssel och är än så länge supernöjd!
Belle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 05:57   #10
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag har just köpt en easy jeans och är besviken på den. Nålen böjs när jag syr mina hundhalsband.
Huskvarna har en lite billigare industrimaskin light som kostar kring 10 det kanske vore nått för dig?
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 06:44   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Att nålen böjs tyder ju egentligen bara på att nålen håller dålig kvalitet medan symaskinen trycker så hårt att den helt enkelt böjs. Det är därmed snarare ett positivt tecken då den, om den inte varit tillräckligt stark istället hade stått still där och tuggat, utan en böjd nål.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:07   #12
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
jag har testat byta mellan flera olika nålar alla av bra märke.
Visst är det bra med en stark maskin men klarar den inte av att sy tjockt för att nålen går av spelar det ju ingen roll.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 02:08   #13
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Smile

Köpte en Easy Jeans, för att sy bl.a hundselar och koppel.
selarna var fodrade och i tjocka lager + polypropylenband.Det fungerade inte, trasslade sig och nålarna gick också av, oavsett hur dyra och fina och i vilka färger de var.
Sålde maskinen, nästan ny, innan den blev misshandlad. Tittade mycket på blocket mm, efter en industrisymaskin. men fann ingen lämplig, då de flesta var gjorda för trefas eller tryckluft, kolla detta innan du köper maskin.
Ringde tillslut till en firma i Borås, som har många begagnade yrkes-maskiner. Fick komma dit och prova de som ev. skulle kunna passa och det var ovanligt att få en maskin med så högt pressarfotslyft att selarna med vaddering gick under foten.Över och undermatning behövdes också.
Jag fastnade för en, den fick bara byggas om till enfas.
Fick fantastisk hjälp, säkert mycket dyrare att köpa där, jag gav 12 500 inkl. moms för maskinen,men med garanti och många tomspolar, ny motor,bruksanvisning och otrolig service!Jag tycker det har varit varit värt vartenda öre, nu är det roligt att sy hundgrejer igen. Det kan kanske fungera med en "vanlig" äldre maskin också, det får andra svara på som har provat.
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 02:13   #14
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Wink

Vill bara tillägga att nålarna är mycket kraftigare på min industrimaskin, håller otroligt länge och har stort nålsöga, lätt att trä.Trådspolarna(undertråden) är större, samt att den kan spola samtidigt som man syr, om man vill det.
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-22, 05:27   #15
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Easy jeans - Brother 350

Skönt att höra att det är fler än jag som har misslyckats med en easy jeans.

Jag har som tur är en annan maskin en brother innovis 350 som fungerar kanon att sy mina halsband på. Köpte easy jeansen för att ha som en lite enklare men starkare maskin i min syatljé inne i stan.
Så mitt råd är att testa brother 400 eller 350 om du inte vill gå över till industrimaskin. En helt fantastisk maskin enligt mig!!
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
industrisymaskin, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons