Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-26, 19:16   #1
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Erfarenheter av mönster till lolitakläder från www.gothic.janchan.com/gl6.html?

Hejsan!
Söker efter era erfarenheter om mönstrena på:
http://www.gothic.janchan.com/gl6.html
Främst undrar jag hur man får plats med bysten, många av mönstrena jag har tittat på verkar modellerna inte ha mycket till byst alls.Exempelvis denn som jag är intresserad av:
http://www.gothic.janchan.com/large/glb17.jpg

Tacksam för svar!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 00:01   #2
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Du kan ju alltid göra del 2 på mönstret du önskar sy, lite rundare på den övre delen (vänster sida på mönsterbeskrivningen) för att tillåta din bystvidd. Så klart måste du först mäta framsidan av ditt bystmått, dra av vidden för framstycket (del 1 på mönsterarket) och dela resterande med två. Vet inte om det blev klarare kanske, men om jag tar ett exempel;
Jag mäter 54cm från sidosöm - överbystens högsta punkt - till sidosöm. Om vi säger att mittenstycket är 24 cm (färdigrynkat), drar vi det från 54 = 30cm och det delar vi i 2. Kvar blir 15 cm som jag behöver på varje mönsterdel 2 för att min byst ska rymmas. Stämmer mönstret i övrigt med mina mått så kan jag alltså lägga till det som behövs på vänster sida och runda den mera (del 2).
Kanske blev du inte hjälp av detta, men det var iallafall en tanke. =) Det var en söt klänning i allafall som du vill sy.Modigt av dig att sy efter ett japansktmönster, om du inte kan språket förstoss. =)
Lycka till!

Senast redigerad av Whopsie_daisy den 2008-01-27 klockan 00:05.
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 10:41   #3
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Tack för svar!

Jag fick läsa ditt inlägg några gånger, men jag tror jag förstår hur du menar nu.
Att jag ska lägga till på framstyckets sidobitar, upptill?

Nej jag kan ingen japanska, jag vet bara att ett av tecknen är "no" jag vet inte vad det betyder.

Beskrivningen på hur man ska sy ihop den är ju annars enkel.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 12:15   #4
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
ursäkta min dåliga "penn"föring.

lägg till ungefär så här efter form och mått på din byst.Tänk på att slutta av snyggt mot ärmen.

snygg klänning
Bifogade bilder
 
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 13:04   #5
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Okej...då måste jag mäta det mot framstycket sen va? För sidobitarna blir väl längre när man lägger till?
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 16:02   #6
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Det kanske var svårt att förstå min förklaring, men det är så som Mim försöker visa med skissen. Som du säger så kan du behöva lägga till i längd på mittenstycket om du behöver utöka till en mycket större byst. Mäta från var du önskar att uringningen ska vara, ner över bysten och till midjan så får du måttet på hur långt mitten stycket behöver vara. Hoppas att det blev tydligare denna gång. =)
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 16:04   #7
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Ja, det blev det! Tack för hjälpen!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 09:24   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har två japanska mönsterböcker och jag tycker att det största problemen för min del har varit bystviddden och midjevidden som varit för små. På vissa mönster även ryggbredden.
Men jag har rätt kort överkropp.
Har man mer normal längd på överkroppen så kan man behöva öka livlängden också.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-02, 12:03   #9
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Question Tygval?

Hej igen!
Nu funderar jag på vad jag ska välja för tyg till klänningen? Blir det svårt med bomullssammet?
Vilken typ av tyg tror ni det ska vara till den klänningen och vad har ni för erfarenheter av tyger till lolitaklänningar.

Tacksam för svar!
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-03, 14:54   #10
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det mesta som inte set för billigt eller sladdrigt ut brukar väl funka. Beror ju lite på hur du vill den ska se ut.

Lakansväv av lite högra kvalité tycker jag funkar bra, men det fins massor av andra fina vävda bommullstyger på marknaden också, så det är ju bara att knalla till tygaffären och börja gräva efter något du gillar.

Jag har själv funderat på att sy mig något liknande, i alla fall livdelen, kjolen gör jag nog annorlunda.
Nu syr jag visserligen inte för att det ska "bli lolita" men jag hade tänkt använda vanlig svart lakansväv och svarta spetsar till första försöket och sen om det blir bra så testar jag lite andra materlial. Jag gillar till exempel att lägga ett lager spetstyg eller organza över ett vanligt tyg på vissa delar. Men sånt är ju så otroligt olika vad man tycker om.
Ta med en bild på designen till tygaffären och leta!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 17:40   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Undvik satintyg och billig lakansväv så slipper du göra de vanligaste "felen".



/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 17:55   #12
Sister_in_Black Sister_in_Black är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 613
Varför jag frågade specifikt om sammet är för att jag har liggandes och jag tror det skulle kunna passa
För säkerhets skull var jag till tygaffären idag, men jag hittade ingenting som verkade bättre. Så jag tror jag provar med sammeten. Jag har köpt den på secound hand.
Sister_in_Black är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 16:00   #13
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
bommullsammet borde gå bra, kanse minska lite på tyget till smocken fram bara om det är tjockare sammet?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-05, 16:20   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Måste bara rekomendera boken "Rätt passform på enkelt sätt" av Katarina Nordegren om du även i framtiden vill ändra mönster. Se min recension för en närmre beskrivning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons