Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-28, 09:18   #1
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Question Brodera på vanlig symaskin, HJÄLP!!

Skulle vilja brodera på vanlig symaskin. Hittade en gammal bok på loppis som beskriver hur man går till väga. Där står det att man ska fälla ner trådlyftaren. Jag har dock ingen aning vad trådlyftaren är och hur man fäller ner den. Det känns som om det borde vara den lilla grejen som går upp och ner när man syr ovanför nålen. Men den kan man väl inte sänka, eftersom den rör sig hela tiden. ...

Vad menas? Har ni en idé?
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 09:37   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det är med all säkerhet pressarfotlyften dom menar. Troligvis har du ingen pressarfot på och därför har dom döpt om den.

Vill du göra vackra dekorativa saker på en vanlig symaskin så har jag en bok som jag verkligen kan rekommendera,

Encyclopedia of Sewing Machine Techniques av Nancy Bednar, kostar ca 165 kr (priset variera lite beroende på dollarkursen) på adlibris.

Tar upp saker som jag inte kunde drömma om att kunna göra på en vanlig symaskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 10:24   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Man kan frihandsbrodera på en symaskin genom att sänka matartänderna, om inte det går kanske det finns en plåt att sätta över, annars kan man försöka med tex frystejp. Sen brukar en stoppfot fungera, brukar finnas till gamla maskiner.
Sen får man föra tyget där man vill ha broderiet, övning ger färdighet, jag har sett fantastiska broderier gjorda med detta men allra oftast har jag sett an man förstärkt tex applikationer genom att skugga dem med mörkare tråd
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 12:48   #4
haselima haselima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 20
Smile Tack för goda råd

Den där boken ska jag kolla upp. Låter jättespännande. Jag är inte beredd att betala tusentals kronor för en brodermaskin, men lite småmotiv skulle jag vilja kunna sätta på barnkläder, någon liten blomma,någon liten fjäril. Nu är jag jättesugen på att testa.
haselima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 14:30   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Den boken tar upp tekniker med applikationer, band, spetsar, broderier och mycket annat som man kan dekorera med.
Vissa delar av boken fungerar på dom allra enklaste symaskinerna, men ska man utnyttja boken fullt ut behöver man ha en lite bättre symaskin har mönstersömmar och har tillgång till specialpressarfötter.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
brodera, symaskin, trådlyftare

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons