Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-04, 22:33   #1
Lorenyx Lorenyx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 4
Trampsymaskins jakt

Hejsan! Jag är ny här på sidan och tänkte höra om någon har lite tips till mig.
Jag är nämligen på jakt efter en trampsymaskin, läser på så mycket jag bara kan om dom nu och har hittat lite info på just den här sidan
De jag undrar är lite vad jag ska titta på när jag hittar en maskin?
Om det saknas delar, går de att hitta tillbehör någonstans?
Om det saknas rem, hur vet jag hur lång den ska vara o var kan jag få tag i en ny rem?

Hittade idag en gammal singer (troligen 127) utan rem, nål och ena locket till underspolen.. jag blev kär ändå.. men funderade ju på om de går att hitta ett lock ? Eller ska jag fortsätta leta..?

Jag har inte så mycket pengar att röra mig med, och jag är ivrig som sjutton! Vill ju komma igång o sy
Min plan är att jag ska sy hundhalsband sk Nome halsband, o då tänkte jag att med min lilla plånbok och endast behov av raksöm så skulel ju en trampis vara perfekt
Dessutom är dom ju så vackra...
Så alla tips om vad jag ska tänka på mottages varmt
MVH
Lorenyx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 01:05   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
En sökning på singer 127 på http://www.ebay.com gav några träffar med slide plate for singer models 27, 127, 128. Och en del andra reservdelar.

Eventuellt är det mer användbart med en lite modernare trampsymaskin. Singer 127 använder "vibrerande"-skyttel, medan teknikerna som ersatt den som roterande och oscillerande gripare introducerades i trampsymaskiner för storleksordningen 100 år sedan, och används fortfarande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bobbin_drivers

När man köper en äldre symaskin är det bra att kontrollera att det går att få tag i nålar. Många använder vanliga 15x1 / 705 nålar, men det finns symaskiner som använder andra nålar som är svårare att hitta.

Och spolhållare/skyttel är viktigt att den följer med, annars går det ju inte att prova symaskinen och den kan vara dyr och svårt att få tag i.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 21:41   #3
Lorenyx Lorenyx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 4
Tack för svar :)

Tack för snabbt svar
Ebay hade jag inte tänkt på alls, kollade nu o de verkar ju finnas en hel del där

Du menar alltså att under spolen är lite för sällsynt? Den va som du säger en sån som ser ut som en patron "bullet" men själva spolen fanns kvar i iaf, men de fanns bara just den spolen oxå..
Jag letar vidare så länge då, o då ska jag alltså leta etfer nån med lite mer modern spole?

Nån som vet var man kan skicka efter ny rem? För jag antar att de kommer behövas
Lorenyx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 23:33   #4
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
En gång i tiden ägde jag en fungerande Husqvarna trampmaskin med alla delar till... den till och med fungerade och jag sydde lite på den. Det var faktiskt riktigt roligt! Min väninna som jag fick den av hade använt den som enda symaskin i många år innan hon gav mig den.

Men så flyttade jag några gånger och så gjorde jag mig av med den.... Idag ångrar jag mig något grymt. Såg en välskött Singer häromveckan på en second hand jag regelbundet besöker, symaskinen var vacker och så välskött! Fint bord med lådor och klaff till skivan på sidan och jag bara suckade hänfört för den kostade 125 kr.... men den var SÅLD.... Suck...

Så att läsa på och vara beredd om något dyker upp framöver låter som en god idé. Hoppas du hittar den absolut rätta maskinen för dig!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 23:43   #5
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Just till singer 127, 128, 27, 28, verkar det relativt enkelt att få tag i spolar och andra delar, i alla fall om du beställer från England eller USA. Så det behöver inte vara ett hinder.

husqvarnabutiken.se hade läderremmar förut, men verkar ha slutat med det. Om du inte hittar det i någon lokal symaskinsaffär så finns det i alla fall på ebay, eller andra webbaffärer.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 00:46   #6
Lorenyx Lorenyx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 4
Äntligen hittat en!

Ja, nu har jag lyckats byta bort ett av mina akvarium mot en fin fin Singer modell 66
De finns massor av tillbehör och instruktionsboken är kvar Remmen är hel och troligen va den bytt nån gång under 90 talet. Nu har jag kollat igenom hela maskinen och försökt göra rent den från damm o smuts, ska köpa symaskinsolja imorrn o smörja den..
Men..
Den är seg som tusan att vrida runt, alltså den verkar ha segat ihop någonstans?
Den är seg även om remmen är av..
I instruktionsboken står de att man kan göra rent o få bort gammal olja med bensin eller parraffin? Ska jag pröva de innan jag oljar upp den?
Den har stått i 15 år utan att användas..
Tacksam för svar MVH
Lorenyx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 13:32   #7
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag tror du kan prova att olja den först. Det borde finnas diagram över oljningspunkterna i instruktionsboken, men annars bör alla ställen där metall rör sig mot metall oljas.

Om det står parraffin på engelska menar de nog fotogen eller lampolja. Det är i alla fall vad en del använder vid renovering av gjutjärnssymaskiner.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-14, 19:12   #8
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Så roligt! Grattis!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 18:24   #9
Lorenyx Lorenyx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2012
Inlägg: 4
Sååå ja!

Hej igen Bruksanvisningen var på svenska, så jag köpte bensin (sån liten flaska som finns i mataffären brevid aceton ..) Så jag fick bort all gammal olja o vipps så gick maskinen runt jätte fint nu är den oljad o jag har redan hunnit sy ett hundhalsband som blev väldigt bra

Så maskinen funkar fint nu
Ett problem kvar dock, gummiringen som sitter där man rullar upp ny spole är nästan helt uttorkad, så en sån måste jag ha en ny.. Nån som vet var jag kan hitta en sån? Har sett dom på ebay, men tänkte om de finns nån svensk återförsäljare av sånna?
Har löst det tillfälligt med att sätta ett gummiband runt balanshjulet o de funkar väl sisådär..
MVH
Lorenyx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 01:07   #10
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vad bra att du hittat en bra trampis! :-)
Helt underbara maskiner måste jag säja!
Kom ihåg nu att olja LITE och OFTA, det mår den bäst av. En droppe bara på varje ställe.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med råd om hur du ska ersätta den torkade delen. Du får söka vidare.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 09:30   #11
Appolonia Appolonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 58
Jag vet inte, men om du kan använda ett gummiband så kanske det skulle fungera med en O-ring. Borde finnas att köpa på någon verkstad, biltema har dem också likaså Clas Ohlsson.
Karin
Appolonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 12:49   #12
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Fråga hos en symaskinsreparatör, de borde ha sådana gummihjul eftersom de verkar ha använts i de flesta singersymaskiner (och även andra märken) fram till 80-talet.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-28, 17:43   #13
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Lorenyx skrev: Visa inlägg
Så maskinen funkar fint nu
Ett problem kvar dock, gummiringen som sitter där man rullar upp ny spole är nästan helt uttorkad, så en sån måste jag ha en ny.. Nån som vet var jag kan hitta en sån? Har sett dom på ebay, men tänkte om de finns nån svensk återförsäljare av sånna?
Har löst det tillfälligt med att sätta ett gummiband runt balanshjulet o de funkar väl sisådär..
MVH
Jag tog ett däck till ett legohjul till min Singer 66-1:
Namn:  singer66.jpg
Visningar: 1832
Storlek:  24.4 KB

(och pilen visar min hemgjorda drivrem, som kommer att vara den som används tills jag beställt en ny från E-bay)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-29, 17:05   #14
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Testa med symaskinsshoppen i Härnösand. Jag fick fatt på läderrem, gummihjul till spolverket och omöjliga nålar. Han behövde bara leta i sina gömmor. Jag har inte kvar nummret men det finns nog på någon katalogsida.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
singer, trampsymaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons