Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-30, 07:59   #1
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Vård av gammalt fanér

Ni brukar sitta inne med en hiskelig massa bra tips om annat än bara sömnad så jag tänkte jag skulle höra med er om en sak..

Jag har fått ett jättevackert gammalt soffbord av min farmor som hon har haft i minst 25 år som min far en gång tagit med till henne efter att ha hittat den i mer eller mindre nyskick på en soptipp!

Hursomhelst, 25 års användande börjar synas och jag undrar hur jag ska vårda det? Fanéret ser ut som att det börjar liksom spricka, kan jag åtgärda det?

Bifogar bild på bordets yta.
Bifogade bilder
 
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:00   #2
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Om någon dessutom vet något om bordet skulle det också tas emot med tacksamhet, jag har aldrig sett ett liknande bord förut och det står inget om tillverkare någonstans på det vilket jag eprsonligen tycker är skumt, till och med Ikea märker sina möbler. Här är bild på hela bordet.
Bifogade bilder
 
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:16   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Undrar om inte den modellen kallas för spelbord. Teakolja kanske förhindrar vidare krackelering och vill du ta bort sprickorna så får du nog slipa ner bordet och olja in det ordentligt.

Faner brukar man ju annars stryka fast, kanske du kan göra det. Hmmm...

Fint bord du fått!

Senast redigerad av Delfintua den 2007-05-30 klockan 08:18.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:20   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Det låter väääldigt riskabelt att slipa fanér så det ltåer jag nog bli

Vax då? Jag kan väldigt lite om möbelvård, men någonstans i mitt sinne tycker jag att vax borde täta sprickor och mjuka upp träet?


Javisst är det vackert! Ett spelbord kan det faktiskt vara, det är lite högre än ett traditionellt soffbord är så... Jag tänkte använda det som soffbord
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:27   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Stryka fast? Jag har nog hört något omd et nu när du säger det.. men hur gör man då?

En tanke jag får är att det är något man gör snarare när fanéret lossnar i limningarna lite, här är det mer en fråga om att det ser ut som att fanéret spricker i mönstringen, som ett pussel. Låter för mig som att det har att göra med att det blivit för torrt?

Jag skjuter i mörkret här med vilda gissningar..

Någon som har tips på bra hemsidor (även engelska och finska går bra) med tips om möbelvård, husmorsknep och dylikt?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:35   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Är du säker på att det är faner och inte gediget trä. Bordet ser ut att vara kanske från 50-talet
Jag gissar bara kanske äldre och ett mycket vacker bord.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:45   #7
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag är _hyfsat_ säker på att det är fanér. Det är i alla fall ett annat trä på undersidan av bordsskivan men bordsskivan är ganska tjock så det är inte _helt_ omöjligt att det är två skivor snarare än fanér på skiva. Bifogar bild på undersidan. Det syns inte så tydligt på bilden men när man tittar närmare på det i på riktigt så ser man att träets mönster är väldigt annorlunda. På ovansidan ser det ut som masurbjörk?

Enligt efterforskningen jag gjorde igår kväll om fanér så har det använts ganska länge så ålder är ingen säker indikation på att det inte är fanér

Det är ett väldigt tungt och stabild bord, en rejäl möbel helt enkelt och jag vill ge det den vård och respekt den förtjänar.

Kan man ringa en möbeltapetserare och be denne komma in och kika tror ni? Det tränade ögat ser nog bättre vad det är än den här kisande idioten
Bifogade bilder
 
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:53   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Är du beredd att lägga en slant så får du ett mycket finnt och annorlunda bord. jag tycker absolut du kan frågaen fackman.
Möbeltapeserare är kanske inte det rätta snarare möbelsnickare eller renoverare.av gamla möbler.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons