Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-27, 20:37   #31
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har varit moderator på ett forum som är ungefär lika stor som sysidan, men ungefär dubbelt eller trippelt så aktivt.
Där var det en moderator per avdelning, och vi moderatorer hade strikta regler att förhålla oss till. Det var inte alltid så, men reglerna kom allt eftersom.

Våra regler var så här:

Inga trådar raderas, istället låses tråd. Varför? Jo om tråd raderas tror kanske människan som postat att det försvunnit i "cyberrymden" o skapar ny tråd. Och alltid när man låser tråd så måste man skriva i slutet skälet till låsningen.

Även trådflyttningar skriver vi under.

Ibland var vi tvungna att redigera inlägg. (och rubrik). Det måste alltid anges tydligt. Jag brukade skriva i blå och fet text, efter själva textmassan, vad jag gjort i texten. Men redigera inlägg ska man bara göra i undantagsfall.

Vi var i princip emot att radera, istället varnar vi direkt i texten så folk ser och förstår.

Vi håller också koll på trådar så det inte spårar ur på dåligt sätt, då räcker det oftast med att säga från, att hålla tråden, i värsta fall låses tråden.

Dessutom uppmanades vi moderatorer att hålla god ton och vara god föredöme (och inte vara maktgalen eller bryta mot egna regler). De som inte klarar av det blir av med moderatorrollen.

Ja, det var reglerna på det där forumet.

Här på sysidan tycker jag att man ska hålla reda på tråd som skapats i fel avdelning, det är väldigt vanligt. Och tråd med missvisande rubrik borde uppmanas att byta rubrik eller byta rubrik av moderator (med kommentar i text eller kort signatur i rubriken) Det är ungefär det som jag stör mig på när jag läser här.

Jag förstår att det är en större mängd människor med "dator-ovana" som frekventerar det här forumet, så lite hjälp på traven vore bra, om det görs med trevlig och god ton. Inga mästrande lärare med pekpinnar typ.

Kanske en liten information om hur man sköter sig bäst vore bra någonstans? Ja det kanske inte är så roligt att läsa, och kanske inte så många läser.. Men med information om t.ex. att man inte ska skriva versaler. Att rubriken bör spegla trådens innehåll... osv.

just my 5 cents.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:19   #32
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Tack för bra input ichigo.

Jag förstår ju upprördhet pga ändringar inne in inlägg etc, så där skall vi be alla moderatorer att vara återhållsamma och tydliga. Det är bara de mest uppenbara övertrampen man behöver gå in och redigera på stört - tex grova tillmälen, påhopp och sådant som diskussionen som tråden mår bättre av att man tar bort på en gång.

Det här med ändring av rubriker och flytt av trådar har jag dock själv aldrig sett som något problem. Är det verkligen nödvändigt att fråga om man får etc, och varför? Vad säger ni som tycker detta med flytt och rubrikändring är dumt av oss?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:29   #33
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Nej Jag tycker inte att flytt och rubrik ändring är fel. Stavar själv som en kratta numera när fingrarna snubblar som dom vill över tangenterna. Har kommit på mig själv många gånger att skriva oläsligt. Men det finns ju en förhandsgranskning. Om man inte tycker om att bli rättad då kan man väl kolla igenom inlägget där först. Sen kan man ju alltid rätta och redigera sig själv en tid efter inlägget har lagts in.När det gäller flytten så är det kanske många gånger så att man i sina egna tankebanor tycker att det passar o ett forum, medan när frågan kommer fram och utvecklas så kanske den passar bättre någon annan stans. Eller så kan den passa på olika ställen så att man blir osäker.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:37   #34
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
OM att ändra rubrik, och flytta till ett annat forum!

Helt OK, huvudsaken att man blir upplyst om, till vilket forum tråden är flyttad, och vad den nya rubriken är!
Annars är risken att man "inte hittar vad man skrivit"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:45   #35
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
För info - såhär blir det i det ursprungliga forumet, när ett ämne flyttas:
http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=27

Den som skrivit inlägg i det får ju också automatiskt en prenumeration (om man inte ändrat i sina inställningar), så man hittar lätt tillbaka också genom at man får mail med länk när det skrivs nya inlägg.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:49   #36
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
OK, då vet jag.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 11:18   #37
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Bättre presentation av forumvärdarna och deras uppgifter

Här är en bättre presentation än den jag lade ut tidigare av forumvärdarna och deras uppgifter.

http://www.sysidan.se/cldoc/2338.htm
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 11:39   #38
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jättebra Ulrika. Det blir säkert jättebra när alla blir varma i kläderna, tänker efter och inte förivrar sig. MEN jag skulle vilja lägga till att vi tänker lite på vilka ord vi använder i t.ex album . (på förekommen anledning). Även om en del anser att dessa ord är helt ok, så är det inte så kul om t.ex någon letar porr och hamnar på sysidan för att det finns ord här som passar in.Jag tror inte att någon av oss vill bli förknippade med detta. Jag tycker i alla fall att det känns olustigt. Det är trots allt inte lika naturligt för alla att använda det.

Senast redigerad av chery den 2008-10-29 klockan 11:39. Anledning: stavningen
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 12:46   #39
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
jag skulle vilja lägga till att vi tänker lite på vilka ord vi använder i t.ex album
Jag förstår synpunkten, och visst är det aktuella ordet sett som grövre jämfört med andra benämningar, och vi skall ha ett vårdat språkbruk (vad nu det är). Men här används ordet inte på något nedsättande eller porrigt sätt, vilket ju annars är det vanliga när det används. Vi såg det som en "återerövring" av ordet, ungefär som "bög" numera blivit ett icke nedsättande ord för homosexuella män genom att de själva börjat använda det.

Har vi som mål att slippa få hit "snusksurfare" genom att förbjuda vissa ord så kan vi ju inte tillåta att man skriver "tuttar" eller "bröst" heller.
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 13:14   #40
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
clindh skrev: Visa inlägg
Jag förstår synpunkten, och visst är det aktuella ordet sett som grövre jämfört med andra benämningar, och vi skall ha ett vårdat språkbruk (vad nu det är). Men här används ordet inte på något nedsättande eller porrigt sätt, vilket ju annars är det vanliga när det används. Vi såg det som en "återerövring" av ordet, ungefär som "bög" numera blivit ett icke nedsättande ord för homosexuella män genom att de själva börjat använda det.
Men du kan väl ändå inte jämföra ordet bög med det andra f-ordet.

Då det verkar vara själva ordet som upprör medlemmarna så borde det väl inte vara så svårt att döpa om bilden. Då har man så att säga gått halva vägen var och de som känner sig stötta och upprörda över ordet slipper på detta sättet.


Citat:
clindh skrev:
Har vi som mål att slippa få hit "snusksurfare" genom att förbjuda vissa ord så kan vi ju inte tillåta att man skriver "tuttar" eller "bröst" heller.

Nja, nu är det väl inte de orden som triggar "snuskfarare"
Det är de här grova orden som är stötande och även kränkande.

Du lär väl ändå inte dina barn att säga f,k,k-orden?
Jag gör det inte, mina vänner gör det inte, och mina barn gör det inte och barns kompisar gör det inte.


/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 13:24   #41
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Men inte kan ni döpa om bilden! Konstnären/tillverkaren har väl rätt att döpa sitt verk till vad hon/han vill.

Tänk om någon redigerat namnet på kända konstverk som Mona Lisa eller Skriet.

Helt otänkbart är min åsikt.

Bryter det mot reglerna så tas bilden bort helt i så fall.

Jag har inga problem med orden (f*a eller k*k) i sig, bara när de används som skällsord.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 14:00   #42
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har heller inga problem med "fula ord". Vi är vuxna människor här så vi kan väl bete oss som vuxna människor och ignorera det som inte passar oss.

Om man ska undvika ord för att inte locka hit fel människor så är det svårt. Och löjligt också. Om de vill komma hit så gör de det ändå. Sysidan är inte precis någon sluten community, så sunt förnuft gäller alltid. Om man lägger upp en bild av sig själv i liten bikini så vet man att man därmed har gjort den offentlig för alla och kan nås av alla, och finns kvar för alltid. Tänk dig att du går runt i stan i samma bikini. Det är precis samma sak.

Så jag tycker att det är upp till var och en själva att använda sund förnuft när man lägger upp egna bilder och texter, och samtidigt inte bli så stött för att andra inte delar dina åsikter eller språkanvändning. Vi är alla olika. Detta här är väl ingen dagis där fröken säger aja baja? Då skulle jag inte trivas alls.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 14:13   #43
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Då det verkar vara själva ordet som upprör medlemmarna
Ja det upprörde några medlemmar, men inte jättemånga - vi har faktiskt inte fått speciellt många klagomål angående detta till redaktionen.

Det går ju tyvärr inte att göra alla till lags - hade vi ändrat så de som tyckte detta var stötande vart nöjda, men vi hade gjort andra sura.
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Du lär väl ändå inte dina barn att säga f,k,k-orden?
Nej det lär dom sig själva Jag har iallafall inget problem med de orden om de används om det egna organet, men däremot om de används nedsättande. Jag tycker snarast det är bra om även f-ordet "laddas ur på negativitet", det används ju annars oftast i grova förolämpningar mot kvinnor. Därav liknelsen med "bög", som var ett grovt skällsord iallafall när jag växte upp.

Nu är jag inte tjej, men de grabbar jag känner refererar då iallafall till sitt organ som k*ken utan att skämmas.

Nå det enda vi kan vara ense om runt det här är nog att vi är oense ;-)
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 14:44   #44
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Helena.. Vi är faktiskt inte enbart vuxna här på forumet. Det finns faktiskt ett antal medlemmar som är en bit under 18 år. Tycker att vi ska tänka lite på vilka signaler vi skickar ut till dom med. Jag vill gärna att det ska kunna vara blandade åldrar och då gäller det att man använder sunt förnuft och tänker lite på vad man skriver.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-29, 14:56   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror att forumet inte har så unga medlemmar. De ytterst få 15-åringar är vuxna nog att förstå.

Forumets målgrupp är inte barn, så det behövs ingen censur.

Jag känner mig mycket obekväm med forum som har censur, där det inte är motiverat. Även om jag inte använder mig så mycket av "fula ord" så känns det mycket krystat och obekvämt om det finns censur och man måste oroa sig.

Om detta här var ett forum vars målgrupp var barn 0-12 år så skulle jag förstå mild censurering, men det är ju inte sysidans primära målgrupp, eller hur?

Och jag förstår inte vitsen med att hålla för ögonen på barnen. De tar reda på saker och ting ändå. Och om barnet är så pass ung att de inte får se vulgära ord så ska det inte heller surfa på egen hand.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons