Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-16, 13:47   #1
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Overlock, Coverlock, Hobbylock, Babylock osv

Vad är det för skillnad på dem?

Jag ska köpa mig en overlock, eller nån av de andra, så man kan få till riktiga kläder
Har fått öronmärkta pengar som enbart ska användas till en sådan maskin! Fyller år idag så jag fick det imorse

Jag har fått 2000 kr hittills som ska gå till detta. Jag vet ju att maskinerna kostar mer än så, men det finns både billigare och dyrare, begagnade och nya. Vi har ingen bra ekonomi, så den får givetvis inte vara för dyr!
Vad rekommenderar ni? Jag har kollat igenom lite olika sidor, men blir inte klokare för det!
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 15:09   #2
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Jag rekommenderar att du köper Brothers 3034D. Det är en kanonmaskin för väldigt lite pengar, kostar runt 2480:- inkl frakt från SMD
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 15:22   #3
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Vad är SMD?
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 15:54   #4
annbritt annbritt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 22
SMD heter företaget som ligger i England. Företaget skickar maskinen till dig i Sverige.Både maskinen och SMD som rekommenderas har fått bra kritik på många sysidor. Kolla hur det är med reklamation eller service dock om det går att göra i Sverige. Köper du från England så går ju det heller inte att fråga i affären om det dyker upp något problem. Du kan gå med i någon overlock-grupp på Facebook och få mycket hjälp den vägen.
Lycka till med köpet! En ny värld öppnar sig, det går att göra så otroligt mycket med en overlock.
annbritt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 16:51   #5
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Aha, okej! Mja, det känns ju lite vanskligt tycker jag. Vill gärna köpa av en svensk återförsäljare!

Vad tycker ni om Singers overlockar?
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 16:54   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Overlock är en maskin som syr overlocksömmar, och rullfåll. Sömmar som sidsömmen på en T-shirt.
Med cover gör du sådana fållar som finns ned till på T-shirten. Covern kan du sy med 1-3 sömmar på rätsidan. 1 söm brukar kallas kjedjesöm.
Overlock och cover är två olika typer av maskiner som kan olika saker.

Sedan finns det kombimaskiner, som man kan sy både overlock och cover. Dessa maskiner måste man bygga om, nar man växlar från den ena typer till den andra. Prismässigt skiljer det knappast något att köpa en kombimaskin eller båda maskinerna. Dom billigaste kan vara svåra att ställa in och få en fin cover.

Fuskcover kan du sy med tvillingsnål vanliga symaskin.

Tipset om att köpa Brother 3034D är bra. Den är en bra och nybörjarvänlig och fprisvärd maskin. Bra brukanvisning med följer och en DVD, som en okunnig nybörjare brukar klara av. Köper du den från england SMD får du den för ca 2500 kr och dessutom ett startpaket med tråd, nålar, saxar och lite annat smått och gott. Maskinen kommer hem till och leveras vid din dörr (om du är hemma och inte bor i hus med portkod) inom en vecka eller ibland knapp det utan extra kostnad. I dverige kostar den det dubbla.

När det gäller tråd så köp bara stora konor av dom färger du tänker använda mycket. 1000 meters rullar räcker ganska ett bra tag. Köp gärna en rulle till den vanliga symaskinen också, så du snabbt kan växla mellan maskinerna och sy på den maskin som är bäst just på den sömmen. Bibbis textil har tråd till bra pris.
Overlockmaskiner kan i stort sett bara sy raka sömmar, men det är den suverän på.

Babylock är ett märke på på symaskiner, som gör jättebra overlockar, men dom är jättedyra, med det är det bästa man kan få för hemmabruk.
Hobbylock kallar ett märke sina overlockar för.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 17:22   #7
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Bra info, tack!

Men vad tycker ni om Singers overlockar?
Funderar på Singer Heavy Duty Overlock 14HD854. Nåt att ha?
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 17:49   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du ska köpa den så köp den i butik, så att du får utbildning på den.
Vissa overlockar är knepiga att trä och ställa in, och bruksanvisning är inte alltid så bra.
Brother 3034D har många på sysidan. Har själv haft en. Så det är lätt att få hjälp. Det är den enda overlock som jag skulle våga rekommendera en nybörjare att köpa från nätet. Svensk bruksanvisning kan du ladda ned från nätet om du köper från england eller någon annanstans.

Det jag skulle rekommendera är om du har möjlighet att ta dig till en syfestival,det är snart en i Borås och en i Stockholm. Där kan du provsy och ställa frågor och jämföra olika märken. Be om att få provträ maskinerna så att du hittar en som är lätt att trä. Men köp inget på festivalen, utan ta visitkort och återkom. När man är på festivalen är det lätt att bli berusad av alla intryck och alla uppvarvade försäljare. Dom flesta har festivalpris även veckan efter festivalen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 21:05   #9
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Talking

Jag har nyss upptäckt att "symaskinswebbshoppen" har en butik i grannstaden och är Sveriges största återförsäljare av Husqvarna, Pfaff och Singer Så jag åker dit imorgon! Ibland har man banne mig tur
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-16, 22:25   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det tycker jag verkar mycket klokt.

Ta med din egna tyger, tunna tyger, tjocka tyger och sliska tyger. Ofta har dom snällt bomullstyg och det klarar vilken skit maskin som helst att sy i. Det är i sömnad av lite mer taskiga tyger du märker skillnaden på maskinerna.
Köp ingen maskin när du åker dit första gången. Sov minst en natt innan du bestämmer dig. Är du lika kär och övertygad dagen efter, så har du troligtvis hittat din maskin. Känner du dig tveksam så fortsätt att leta.
Kolla in helst in fler butiker. Kolla Janome, Brother, Babylock och Bernina också och se vad som passar dig bäst. Skulle maskinen som du verkligen gillar vara dyrare än du har råd, så vänta hellre och spara, det är till och med bättre att ta en del på avbetalning än att köp en att köpa en bara för att den är billig. Ha inte bråttom utan låt det ta tid.
Tänk på att det är en livspartner du ska investera i, det är viktigt att ni trivs ihop och gillar varnadra, för ni ska ha mycket kul ihop under många år.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-26, 02:07   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ville bara skriva att Hobbylock och Babylock som du nämnt är märken. Pfaff döper sina overlock till hobbylock och Babylock är ett märke som gör utmärkta overlock enligt de flesta men dyra. De var först med hemmaoverlock.

Janome har MyLock, Husqvarna har Huskylock.. Helt enkelt egna namn på OVERLOCK (serger på amerikanska).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons