Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-05-03, 16:41   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Äkta knapphålssilke på större spole?

Hej!

Någon som vet vart man kan tänkas få tag på knapphålsilke på större spolar alternativt en billig källa till 10 metersrullarna...

Jag håller på och syr en 1700-talskorsett och det går åt mängder med tråd när man syr kanalerna. Känns lite hooplöst att köpa 10 meters rullarna då...har sytt kankse 1/4 av kanalerna nu och det har redan gått åt två rullar...

Det är viktigt att det är ÄKTA silke, annars hade jag redan köpt en stor rulle med syntettråd

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 18:12   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Måste det vara just knapphålssilke till kanalerna? Jag vet inte exakt hur modellen du syr ser ut, men det brukar väl inte vara så stor last på själva kanalsömmarna? Jag använder syslike till kanaler på en renäsanskorsett jag håller på med. Den stora lasten brukar ju hamna vid kanalernas öppningar, inte så själva kanalsömmarna.
Jag använder sysilke från güterman. Det ska vara rent silke i tråden, men jag antar att den är hartsad. Jag vet inte om det gör den för ohistorisk för dig?

Annars kan det vara lönt att kika lite efter broderigarn också. Det kan man hitta rent silke ibland om man har tur. Återigen är det ju sällan så starkt som riktigt knapphålssilke, dock.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 19:30   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Anledningen till att jag använder knapphålssilke är att om man kör det som övertråd och vanligt sysilke som undertråd så "härmar" det utseendet på hur en handsydd korsett såg ut från den tiden. Det är alltså grovleken på tråden som är viktig.

Och eftersom jag nu redan gjort 1/4 av kanalerna redan har jag ingen större lust att ta upp det och köra med någon annan trådsort, så kul var det inte :P

Men om jag skall göra det här igen skall jag helt klart försöka få tag på quiltsilke eller ett silke som heter Seta reale 30 det finns på större spolar än gütermanns.

*muttrar något om att lära sig göra all upptänklig research innan man kör igång med ett projekt*

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 22:59   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vilken färg behöver du? Jag jobbtränar på secondhandsbutik och har minne av att det finns lite knapphålssilke där. Eller kanske det inte är bra med gammalt tråd.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 10:47   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
ichigo >>

Jag lessnade och bet i det sura äpplet. Dvs jag gick iväg till den bäst sorterade tygbutiken i Uppsala och köpte 4 små rullar.
Jag vill ju bli klar med korsetten någon gång :P

Men tack för erbjudandet!

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 11:45   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja jag vet hur det kan vara. man vill bli klar nuu, helst igår.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons