Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-07-07, 15:51   #1
jokem jokem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 2
Lite mer utförliga egenskaper för tyger

Hej Syforum!
Jag ska under juli nu försöka sätta mig in i materialval i en tygprodukt och har läst er grundläggande fakta om tyger men skulle vilja ha lite mer utförlig information om främst bomull och bomull+syntetiska tillsatser. Vad jag helst vill ha reda på är hur mycket luft tyget släpper igenom, om det är hållbart, om det drar till sig lukt, och tvättbarhet. Har ni något tips på vart jag kan hitta information om olika vävda och stickade tyger, lite mer utförligt än de mest grundläggande ni har klistrat fast på första sidan här på tyger och tillbehörs subforumet.

Tack så mycket på förhand!

Jokem
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 16:12   #2
jokem jokem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 2
Eller om någon känner till någon duktig tygkunnig person i Stockholm?
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-08, 18:04   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Fullt så enkelt är det inte. Tygers egenskaper beror bara delvis på vad för slags fiberblandning som ingår.
Fibrerna spinns till en tråd, det kan göras på olika sätt och med olika fiberlängd. Tråden kan bli fluffig eller mera kompakt och tjockleken kan varieras.
Sen ska tyget vävas eller stickas. Det finns flera tekniker att göra tyget mer eller mindre tjockt och/eller tätt inom både vävning och stickning.
Slutligen finns många sätt att efterbehandla tyget. Det kan t.ex. ruggas,krympas, valkas, lamineras eller få skydd mot fläckar.

Även en och samma syntetfibrer kan få helt olika egenskaper beroende på vilken form den fick när den skapades. Funktionsmaterial förekommer ofta i sportkläder. Mikrofibrer finns i både ytterplagg och finkläder.
Du får nog läsa in dig på textil materiallära, jag tror att Tillskärarakademin har någon kurs. Annars finns det ju böcker.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons