Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-13, 07:39   #1
pean2 pean2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 12
automatisk trådspänning

HEJ
Är ny på forumet och ser att här finns mycket erfarenhet Jag ska köpa en overlock maskin och har börjat titta runt på olika märken och det är en jungel av olika maskiner och enligt alla försäljare är deras bäst... Har väl börjat ringa in vilket märke det kommer att bli. Till min fråga, är det svårt att ställa in trådspänningen själv eller rekommenderas det att ha automatisk trådspänning?

MVH
Pernilla
pean2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 09:26   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur mycket pengar vill du lägga på en overlock. Du kan få en brother från england för under 3000 kr, dyrare i Sverige. Vill du köpa Babylockens värsting så för du betala drygt 20 000 har i Sverige. Den då får du en maskin som kan allt både sy cover och overlock och kombinera dom båda.
Brother 3034D är en bra och prisvärd maskin som passar bra som nybörjarmaskin. Det är många som har den på sysidan.

Har du råd så satsa på en Babylock så kostar dom från drygt 11 000. Babylockarna brukar räknas som overlockarnas Rolls-Royce. Har bland annat luftträdning och ställer in trådspänningen automatisk.

Att ställa in trådspänningen på en vanlig overlock är inte så svårt. Men du har 4 trådar att hålla reda på. Enklast gör du det genom att trä maskinen med olika färger på tråden. Följ gärna träscemanas färger.

Att trä en overlock manuellt innebär att du måste trä 4 trådar i olika banor.

Jag har haft en brother 3034D som gav mig mersmak och blev utbytt mot en babylock evolution.
Brother var jättetrevlig, sydde perfekt. Var en snäll och trevlig maskin som bara gick, det enda den krävde var att den var rätt trädd.

Babylocken är en helt underbar maskin som jag blir mer och mer förälskad i för varje gång jag syr på den.

Sedan finns det ju många andra märken också. Gå runt och kolla och se vad du trivs med. Kanske bör du undvika Husklockarna särskilt dom billigare modellerna, kvaliteten är tyvärr lite si och så.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 11:06   #3
pean2 pean2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 12
Tack så mycket för svaret. Det blir att provsy framöver. Det lutade mot en Brother innan ditt svar och det kvarstår.
pean2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 12:20   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror du gör ett bra val. Brothern var inte svår att ställa trådspänningen på. Och har även tydliga utmärkta banor i olika färger hur man trär den.
Bra bruksanvisning och dvd.
Jag skickade efter min från england, jag var nybörjare. Jag tittade å filmen och hade trätt den första gången och var igång och sydde inom en halvtimme. Jag beställde den kl 17 en fredag från sewingsmachines direc http://www.sewingmachines.co.uk/, en halvtimme senare fick jag besked om att den var på väg hem till mig. På onsdagen kom maskinen nästa hem till dörren. Dom levererar fraktfritt.

Brother tar vanliga symaskinsnålar. På en overlock behöver man byta nålar ganska ofta för dom slits snabbare än på en vanlig symaskin. Dom är inte gjorda för dom höga hastigheter som en overlock kommer upp i.

Köp också en extra uppsättning knivar, så att du inte behöver sluta sy om du skulle paja knviarna. Man kan göra det genom att sy i knappnålar. Men det är bara att lämna in dom hos en professionell knivslipare så blir dom som nya, lämna man in dom direkt utan mellanhänder brukar det bara kosta ett par tior stycket.

Köp inte för mycket tråd i stora konor. Köp dom färger du använder mest i stora konor övriga färger räcker det med 1000 metersrullar. Bibbis texil http://www.bibbistextil.se/[/URL] har bra tråd till bra priser.

Och så får jag önska dig lycka till med din nya kompis
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 18:18   #5
pean2 pean2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 12
En ny fråga till forumet, hur fungerar det med garantin om man köper en Brother coverlock från England. Måste jag skicka maskinen till England? Eller går det att skicka till en återförsäljare för Brothter i Sverige om den mot förmodan krånglar eller går sönder??
pean2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-13, 18:31   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du måste skicka den till England om du vill utnyttja garantin.
Men maskinen är ca 2000 kr billigare i England än här.

Skulle du få mersmak som jag och vill ha en mer avancerad maskin, om köper maskinen från england, kan du sälja den på blocket och i stor sett på pengarna tillbaka.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 08:23   #7
pean2 pean2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 12
Då var beställningen lagd, det blev en Brother 3034D från England. En ny trotjänare får man hoppas. Tack för svaren på mina frågor
pean2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons