Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-05, 13:53   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Varför blir sömmen stum?

Igår kväll satt jag och sydde lite grann och upptäckte plöstligt att sömmarna inte längre var elastiska. Problemet kom efter att jag bytt tråd, innan dess fungerade allt som vanligt. Nu har jag dammsugit maskinen, trätt om den och bytt nålar men det hjälpte inte, när jag drar i sömmen går tråden sönder. Jag upplever också att maskinen inte matar lika bra som förut, det märks särskilt tydligt i slutet av sömmen, när man syr en trådkedja. Eftersom maskinen nyligen var på service vill jag inte gärna lämna in den igen, utan att först verkligen ha försökt lösa problemet själv. Är det någon som har något tips? Som sagt - jag har dammsugit, bytt nålar och trätt om men det finns kanske någon annan som haft samma problem och gjort något mer specifikt åt det. Var ska jag titta? Vad ska jag göra?

Hälsn. Anette

PS. Det är en Janome My Lock jag har. DS.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 14:35   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Har du prövat att dra igenom trädningen med en bit tandtråd? Ibland har det suttit någon trådände fast inut i min vanliga symaskin och följt med tandtråden ut.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 16:05   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du bytt nål. Tänk på att om du använder vanliga nålar till din overlock så slits dom mycket fortare i overlocken än den vanliga symaskinen. Vanliga nålar är inte gjorda för don höga hastighet en overlock syr i, därför slits dom fortare.
Skämda knivar påverkar också resultat sömmen. Maskinen matar sämre. Lämna in kniven till ett professionellt sliperi, så blir den som ny igen och det brukar kostar ett par tior styck.
En extra uppsättning knivar är jättebra att ha, så man alltid har fräscha knivar att byta till.

Kolla att trådarna verkligen ligger rätt mellan trådspäningsbrickorna.

Trä upp maskinen med olika färg på trådarna (följ gärna färgkoden på maskinen). Provsy och studera resultatet och se vilken tråd som ser kontig ut. En kan trådspänningen behövas justeras lite.

Rengör byt nålar, trä om flera gånger och kolla knivarna innan du börjar skruva på trådspänning och sånt.

Sedan brukar seriösa reparatörer lämna garanti på jobbet, maskinen ska fungera efter en servis, så tveka inte att lämna in den om det behövs.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 21:05   #4
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Tack för alla goda råd! Efter att jag postat min fråga här på sysidan så slog det mig att det enda jag inte prövat var att byta tråd. Jag har trätt om maskinen flera gånger, men med samma trådrullar. Eftersom den fungerade bra till en början av gårdagskvällen så insåg jag att det kunde vara något muck med tråden. Jag bytte ut alla trådrullar, trädde om maskinen och vips - fina, elastiska sömmar igen! Jag antar att någon av trådrullarna kan vara en "måndagsrulle"... Hur som helst - påsken är räddad!

Hälsningar från Anette.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-06, 11:21   #5
asynja asynja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 79
Jag upplever att jag ofta behöver "provsy" och sedan justera trådspänningen efter tyget jag syr i. Jag antar att andra också får göra så ibland?
asynja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons