Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-16, 20:58   #1
Silverblomma Silverblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Question Overlockmaskin för nybörjare

Har ganska nyligen börjat sy i trikå, mest barnkläder. Funderar på att investera i en overlockmaskin. Tittar på pfaff hobbylock, brothers 3034 rller 4034 eller huskylock. Nån som har erfarenhet av dessa och kan ge lite tips vilken som är bäst?
Silverblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 21:22   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Brother 3034 är en väldigt bra och lättfattad overlock som dessutom är lätt att trä. Har haft min ett par år nu och den tuggar och kör som den ska.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 08:02   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brothers maskiner är klart bäst. Har haft en 3034 D. Det var min första overlock, toppen för nybörjare. Snäll och trevlig och syr bra. Jättebra instruktionfilm med följer. En mycket bra budgetmaskin, mycket maskin för lite pengar.

Jag har en fått en känsla av att husklockarna är ojämna i kvaliteten. Det verkar som dom kan var svåra att ställa in. Sedan finns det ganska många husklock på beg-marknaden. Varför? Ovälsignade ägare?

Köper du den från england kostar den knappt 2800 kr med frakt och då med följer adapter och en massa tråd och andra tillbehör.

Att jag sålde min berodde på att blev så tänd av att sy på min 3034D att jag ville ha en Babylock Evolution (babylocks värstingmaskin).

Har du råd så är babylockar det bästa man kan köpa. Den är dyra i inköpt men helt underbara. Jag skulle i så fall rekommendera en Imagine.

Jag är störtförälskad i min Babylock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 08:11   #4
Silverblomma Silverblomma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 5
Vad är skillnaden på brothers 3034 och 4234?
Silverblomma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 09:09   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Dom är ganska lika. På 4234D finns det nålträdare till dubbelnålarna. Och att det finns ett bord du kan köpa till för att få större yta att lägga upp tyget på när du syr.
När jag trär två nålarna använder jag pincett, för det är trångt att trä med fingrarna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 09:10   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Dom är ganska lika. På 4234D finns det nålträdare till dubbelnålarna. Och att det finns ett bord du kan köpa till för att få större yta att lägga upp tyget på när du syr. Sedan är 4234 den senaste modellen.
När jag trär två nålarna använder jag pincett, för det är trångt att trä med fingrarna.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 15:54   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Bernina har också bra och mycket starka overlocksmaskiner. Kika
även på dem.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-26, 17:20   #8
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har en Brother 4234D. Det är jättebra med nålpåträdare. Pincett är också bra när det är trångt. Men då måste de egna ögonen kunna se nålsögonen.
Jag har inte haft den så länge o sytt så mycket på den men hittills är jag nöjd. Den enda negativa jag märkt är den höga ljudnivån.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 08:29   #9
Dagmar Dagmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 22
Hej. Jag har en Yamata Z-200304A overlock sedan 32 år. Den bara går och går. Aldrig varit på reparation.
Jag servar den själv - den går som en klocka.
komplett med bord och motor kostade den 8.775 då, säkert har den betalt sig flera ggr om.
Dagmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 12:01   #10
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Dagmar den overlocken måste ha kostat en förmögenhet 8.800:- för
32 årsedan Vad roligt när man träffar rätt och får en sådan bra maskin inga reparationer fantastiskt.
Hälsningar
Malou
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-01, 21:57   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Jag har en Bernina 1100DA, den syr genom allt,
Jeanssömmar där de möter varandra, stretchtyger,
det tunnaste organza. Fantastiska rullfållsömmar,
osynlig uppfållning.

Lätt att trä, trä i nålsögat själv, lätt att styra
olika hastigheter med fotpedalen, lätt at rengöra,
har aldrig krånglat, rekommenderar den varmt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 17:17   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jättebra att Yamatan är bra, men man får tänka på att man får vad man betalar för, betalade man 8000 kr för 32 år sedan är det en smärre förmögenhet att betala idag.. Kanske om man köper Babylocks värstingmaskin. Eller kanske var det en industrimaskin? Då är det ju en annan femma och förklarar båda priset och livlängden.

Men det jag ville säga är att *tyvärr* är Yamata usel märke idag, man ser dem ofta på stormarknader och det är verkligen skit. (tyvärr) Jag vet inte om Yamata fortfarande har kvalitéskollektion eller om de bara har billiga budgetskräp som inte håller. (sådana maskiner som man hittar på stormarknader mfl håller inte länge och reparatörer vill inte ta i dem med tång för att de är för dåliga helt enkelt)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-04, 17:54   #13
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
När man tittar på Yamatas (amerikanska) webbsida så ser det ut som de inriktar sig mest mot industriell användning. Så bara för att det säljs mindre bra Yamatasymaskiner på stormarknader, vilket också gäller Singer, så betyder inte det att de inte kan göra bra symaskiner. Singer tillverkar också bra industrisymaskiner vad jag läst.

http://www.yamata.com
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 21:06   #14
saraspyssel saraspyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2011
Inlägg: 8
Jag är också nybörjare, och köpte en Brother 3034 för ett halvår sedan. Den fungerar jättebra. Lätt att trä och en bra instruktionsbok.
saraspyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons