Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-16, 22:36   #1
Mazon Mazon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 6
Question den eviga frågan, vilken OVERLOCK?

hej alla

jag är sprillans ny här på sysidan. jag hittade hit för ett par dagar sen när jag googlade runt efter en overlock som hade passat det jag syr i. har läst sida upp och sida ner sen dess.

jag märker att det är den eviga frågan här och att många har frågat om råd och fått bra hjälp under sökandet efter en ny livskamrat.
jag är då på jakt efter en stark overlock som klarar många lager(tänk i vissa fall 6) läder, skinnimitation, jeans och andra grova material.

dom som jag är mest inne på just nu är:
Singer 14 T 967
Babylock Imagine
Berninas modeller har jag också kollat en del på.

jag har aldrig ägt en egen overlock, men nu är det verkligen på tiden att jag skaffar mig en. är i tankarna att starta företag och hela den baletten och behöver verkligen en rejäl, bra, stark och pålitlig maskin.

vad är era erfarenheter av dessa och vad kan ni tipsa om?
Mazon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 07:26   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Babylockens kvalité och användarvänlighet slår allt. Du får luftträdning en maskin som ställer in trådspänningen själv. Du kan sy en söm med det tjockt trikåtyg och nästa med det tunnaste tunna vävda tyg utan att behöva ställa om maskinen.
Och maskinen syr jättefina sömmar.
En overlock ska träs med fyra trådar i olika banor. Två av den (uper och lower loper) brukar vara speciell krångliga att trä. På babylocken stoppar du bara i tråden i ett hål och trycker på en knapp och så är den träd.
Trådspänningen kan också bland på overlockmaskinen vara ett problem. Det är 4 trådar som ska ställas in. Det slipper man på babylocken.
En del babylockar har en söm som heter wave-söm, den är mycket dekorativ, den sys med två olika färger och då blir det en bit med ena färgen och en bit med den andra på så sätt blir det ett vågmönster.
Image tror jag du kan sy med 2-4 trådar och den är en overlock. Vill du kunna sy coversömmar, så är det evolution, eller evolve som gäller, dom går att bygga om till coversömmar. Alternativt är att köpa en maskin till som bara kan sy coversömmar.
Jag har en evolution själv och den är helt underbar. Jag började med en Brother 3034D som inte var dum den heller, var nybörjare och visste vad mitt intresse skulle vara.
Många har inte råd att lägga så mycket pengar på en overlock, babylockarna är dyra i inköp. Men det är väl satsade pengar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 18:14   #3
Mazon Mazon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 6
tack för ditt svar!

ja, det lutar åt en babylock faktiskt.
jag syr väldigt mycket i tjocka lager tyg och grova tyg. så den brother maskinen alla här oftast börjar med är nog för klen för det som jag syr i tyvärr.

babylocken låter bra för en "nybörjare" på overlocks som jag är om man tänker på all trådspänning hit och dit.
men det hade ju vart kul att lära sig hur det funkar med en vanlig också, som man ställer in manuellt. det brukar väl skickas med en manual med rekommenderade inställningar osv?
pengarna får jag helt enkelt lösa genom att sälja av en del skrot och lite designade plagg så har jag nog snart en bra buffert (:

att sy coversömmar är hittils inte ett måste. det hade absolut varit bra om jag hade kunnat bygga om den till att sy dessa ibland. och så får jag helt enkelt se med tiden om det blir ytterligare en ny maskin, en coverlock.

vart vänder du dig vid köp av maskin? sverige eller england? vad funkar bäst?
Mazon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 19:45   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar Sverige i butik. Då får du utbildning i maskinen och kan komma tillbaka om det är något du undrar över, och det brukar man behöva om man är nybörjare. Det är också enklare om det skulle bli någon garantigrej, du måste om du köper i england skicka maskinen fram och tillbaka dit. Visserligen är dom dyrare här än England.

Om du vill ha fler pressarfötter så är det knapp halva priset att köpa från England. Jag har köpt pressarfötter från Gur och Sewingmachinedirect.

Overlocktråd köper du från Bibbis textil. Hon har bra tråd till bra pris. DorTak tråden som Bibbi har fungerar också bra i den vanliga symaskinen.
Köp inte för mycket stora rullar 5000 meters. Du kan börja med 1000 metersrullar. Och sedan köpa stora rullar i dom färger som du använder mest.
Bibbi (Bibbis texil) är populär bland folket på sysidan. Har bra sytillbehör till bra pris.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 20:20   #5
Mazon Mazon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 6
ja, till bibbis textil hittade jag tack vare denna sidan. ska absolut köpa tråd och en massa annat ifrån henne.

ja, det känns nog bäst att köpa sin maskin ifrån en försäljare här i sverige, göteborg för min del. jag hade tänkt att gå från affär till affär imorgon och testköra lite och prata med personalen. första stoppet blir helt klart symaskinsexperten på kvilletorget för att klämma och känna på singermaskinen.
nästa stopp vet jag inte ännu var det blir. ska googla lite och se vart jag kan finna återförsäljare av babylocks.
vad rekomenderas?
Mazon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 20:45   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag är iallafall väldigt nöjd med min Singer. Den går som tåget... Jag har modellen 14T957DC
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 22:48   #7
Mazon Mazon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 6
härligt att höra!

jag är väldigt sugen på singern också.
hur är den att trä? besvärligt med trådspänningen?
Mazon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 23:12   #8
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Det är färger som guidar så trädningen är enkel tycker jag.
Overlockens trådspänning behöver jag aldrig justera. Jag tror den är så robust den sömmen så den bryr sig inte om vad man syr i. Täcksömmens trådspänning behöver justeras efter vilket material jag syr i men det tror jag är normalt - det står också i manualen.

Jag använder iofs bara en sorts overlocktråd - så det gör säkert saken enklare. Jag använder ibland brodyrtråd eller annan tråd men bara i den övre griparen för effekt t ex vid rullfåll.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 16:03   #9
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Smile Babylock imagine

Är helnöjd med min Babylock imagine. Köpte den från SMD (England)
Inga problem.
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-22, 19:49   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Bernina rekommenderar jag. Allra helst 1300 eller 1150 MDA. Outstanding. Lätt att trä, du syr med genom flerdubbla
jeanssömmar lika bra som det tunnaste organza. Stretch, allt.
Du använder endast vanliga universalnålar till den.

Ta och provsy en sådan och trä även den.

Alla maskiner skall du provträ. Jag har problem med mina
händer. Var runt och kollade på alla märken. Bernina var
den enda symaskin som säljaren bara drog ut alla trådar
och trädde om från början. Det säger något om hur lätt
den är att trä från början.

Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-23, 16:29   #11
Mazon Mazon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 6
tack för alla fina råd!

vad har ni för åsikter och erfarenheter av kombimaskiner?

Singer Overlock 14SHT 967DC är jag mest sugen på just nu.
Drömmen är en Babylock och en coverlock av något slag. Men jag får hålla mig till vad jag kan klara ekonomiskt och vad som passar mina behov.
Mazon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-25, 01:05   #12
fresia fresia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 8
Jag själv tror inte på kombimaskiner, men det beror på att jag inte hade orkat hålla på och ställa om mellan sömmarna. Jag vill kunna sy sömmarna efter varandra utan att behöva ställa om maskin.

Jag har en Bernina, vilket jag kan rekommendera starkt, den tyggar sig igenom nästa vad som helst. Den tyckte det var lite trögt (men det gick) när jag sydde genom 8 lager jeans. Min begränsning för hur många lager jag kan sy har hitills varit hur mycket jag får in under pressarfoten. Den är lättträdd och går som en klocka.
fresia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 15:26   #13
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Billiga maskiner?

Jag har inte kunnat bestämma mig för vilken overlock jag ska kunna köpa så det blir aldrig någon. Gillar min Singer symaskin helskarpt, aldrig haft problem med den så det lutar åt Singer. Men är deras overlockmaskiner lika bra?
Både Pfaff och Husqvarna har liknande enklare maskiner. Någon som testat någon av dem Jag ska försöka komma igång med att sy igen men det går trögt så frågan är om dessa billiga fungerar till enklare sömnad eller om det bara blir fiasko? I dagsläget är det inte aktuellt att köpa någon form av proffsmaskin för dyra pengar, det får i så fall komma längre fram.


http://symaskinsexperten.se/Singer/O...ck-14SH754.htm

http://www.symaskinswebbshoppen.se/D...&ProductID=132

http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...%2cProductName
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 16:46   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Den allra enklaste overlocken på marknaden är Babylock. Ingen krånglig trädning och ingen trådspänning... Maskinen gör det åt dej..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 17:19   #15
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag håller med Helene.

Vad beträffar trädningen på Babylocken så gillar jag inte luftträdningen något vidare. Jag tycker att det går fortare att trä för hand men jag är antagligen den enda i hela världen som tycker så.

Vad beträffar sömnaden är den fantastisk. Den sköter trådspänningen perfekt. Dess matning är fantastisk. Den klarar tjocka luddiga tyger utan att krångla. Jag har haft en Pfaff tidigare och den var inte alls lika bra även om den hade någon grej som jag faktiskt saknar på Babylocken. Det var inget fel på den men den var inte lika enkel att sy på.

Jag har provsytt på en enkel modell av Bernina men jag kommer inte ihåg modellbeteckningen. Det var inget fel på den heller.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons