Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-21, 17:52   #16
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag knyter alltid ihop trådarna när jag ska byta tråd och drar igenom den nya med den gamla.
(gör inte ni andra det eller??? Jag trodde alla gjorde så )

Då är det ju inga problem med trädningen mer än om en tråd går av.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 18:10   #17
traversa traversa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 5
overlock

Efter att ha läst och jämfört i evigheter blev jag övertalad att köpa en Brother-en enklare (och billigare)än jag tänkt mig.Jag är väldigt nöjd med den.Den har inga särskilda finesser,men syr väldigt bra.Jag har sytt på på den nästan varje dag sedan jag köpte den på senaste symässan i Sollentuna.Toppen!
traversa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 18:37   #18
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vilken Brother är det du har? Har funderat på att köpa en enkel Brother, typ 1034 eller något sådant, till dottern.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 19:31   #19
Hajen Hajen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 4
Jag brukar också knyta ihop de trådar som ska bytas med de nya.
Det fungerar bra på de två som, så att säga, ska kastas runt tyget. Då är det bara att gasa på så är de bytta (inget tyg under pressarfoten, dock)

Det är värre med de två som ska träs igenom nålen. Förödande trångt och ofta så går en av de överkastande trådarna av (oftast den tredje som är krångligast att trä).
Hajen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 20:37   #20
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Knyter också de nya på de gamla. Utom de som ska genom nålarna. Sista biten där får jag göra själv.
Går någon tråd av så är det självklart nedre griparen, eller vad den heter. Den krångligaste, alltså...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 08:01   #21
traversa traversa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 5
Brother-overlock

Jag har en 3034D.Det följde även med en blindfållsfot.Såg nyligen att det finns en lite mer avacerad modell nu.Det skulle vara roligt att prova den också.
traversa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 08:03   #22
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om Brotheroverlocken (3034): Har den någon sorts snabbträdning av nedre (vänstra) griparen? Har för mig att jag hgört talas om något sådant.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 09:25   #23
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Sotis:

javisst är det konstigt att alltid den som är värst att trä ska gå av Har den gått av går den ju dessutom gärna av några gånger på raken innan den vill sy igen. Allt för att retas

Jag drar inte heller igenom nålarna
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 17:14   #24
Aifossofia Aifossofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 14
Vilken är skillnaden på 3034D och 1034D? Har upptäckt att det finns två olika Brotheroverlocker!
Aifossofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-22, 17:21   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Som jag har sett det är det ingen större skillnad mellan 3034 och 1034. Det är bara den nya (3034) som ersatt den gamla (1034), men de verkar "kunna" samma saker.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 12:38   #26
Ajjo Ajjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 2
Jag står i begrepp att köpa en Pfaff 4767. Därför undrar jag om du har sytt flatlock och om du tycker sömmen är ok?
Ajjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 10:48   #27
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Dra tråd igenom

Visst det går jättebra skarva trådarna med en vävknut och dra igenom maskinen. En tid...

Men. Räkna med tiden att du får problem med trådspänningen. För det kommer att samlas och packas tråddamm i trådspänningen. Hur ofta är beroende på kvalitet på tråden, hur ofta du byter tråd osv.

Så det går jättebra, bara man är medveten om att du kommer att vara tvungen att lämna in maskinen på service förr eller senare. Och att du är beredd att ta den kostnaden.

Personligen är jag mycket rädd om min maskin och väljer att trä om den. Min maskin är ju så lätt så det är inga problem att göra det.

Ha det så gott!!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 11:16   #28
SussiA SussiA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 32
Overlock

Jag kan rekommendera Baby lock eller Janome. De finns i flera varianter beroende på hur avancerad man vill ha. Jag har en Baby lock Evolve Wave som jag är mer än nöjd med. Den har s k luftträdningssystem vilker gör träning av griparna till ett nöje. Inget pill, inga hopknutna trådar för att lyckas dra igenom. Dessutom kan den sy med allt mellan 2 och 8 trådar. Den kan sy både overlock, cover sticht och en unik vågsöm och den kan göra en kombination av dessa i ett enda moment. En del maskiner måste ju byggas om för att sy cover stitch och en kan inte alls sy sånt. Kniven kopplar man bort med ett enkelt handgrepp på 2 sekunder. Den är lätt att använda och syr perfekt.

Ett annat alternativ är Janome som har väldigt bra maskiner. Jag har Janome brodermaskin och "vanlig" symaskin. De är mycket tystgående. Lycka till med ditt inköp av overlock.
SussiA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 11:24   #29
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
gumpan: Oj det visste jag inte! Nu har jag ju iofs gjort så i 10 år med denna maskinen jag har utan problem.
Kanske kan vara så att de nyare maskinerna med mer finesser är känsligare?

På min "öppnar" man trådspänningen innan man drar igenom knuten också. Kanske spelar roll? Vet itne om alla overlockar är så?

Fast när jag tänker efter lite till så spänner jag nog trådspänningen mer nu än när jag köpte den???? Det kanske kan bero på det då...eller att den behöver en rejäl städning Det var nog ett tag sen sist

mia
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 11:33   #30
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
LillaMian skrev:

Fast när jag tänker efter lite till så spänner jag nog trådspänningen mer nu än när jag köpte den???? Det kanske kan bero på det då...eller att den behöver en rejäl städning Det var nog ett tag sen sist

mia
Jag tror den behöver en städning. Jag har nämligen också behövt spänna trådspänningen lite på min, och jag drar aldrig igenom trådarna utan trär alltid om. Enligt servicen är det inte ovanligt att det behövs en liten finjustering när maskinen är ny. På min är det så enkelt så det kan man göra själv.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons