Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2021-09-24, 08:51   #1
långtröja långtröja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2021
Inlägg: 1
Lång tröja - hjälp

Hej!
Jag har precis blivit klar med min första tröja som jag stickat med hjälp av min stick-lärare. Jag blockade den enligt hennes instruktioner - den blev jättelång efter blockningen! Jag är så ledsen nu för jag har kämpat med den i 3 månader. Jag blockade den igen och drog ut den lite på bredden men den ser fortfarande ut som en gigantisk klänning. Är det någon som kan hjälpa mig? Vad kan jag göra?

tack!
långtröja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-26, 02:08   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Det finns förstås en massa frågor som man undrar över.
- Har du stickat en hel tröja eller har du sytt ihop olika delar?
- Har du följt ett mönster med angivet garn i din storlek?
- Passade tröjan innan du "blockade den"?

Jag hittade en instruktionsvideo på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=oiiiZZZbBAU
och är lite frågande hur hon behandlar en ulltröja genom att lyfta upp den i nacken helt genomblöt och krama ur vattnet med händerna fortfarande utdragen på längden. Är ullen känslig kan det göra att den filtar sig, tröjan blir för lång och mister lite av sin elasticitet.
På min tid nålade man upp delarna till rätt form och lade vått tyg ovanpå. Sen fick allt ligga tills det var torrt. Det gjorde att stickningen blev slät och mönsterstickning framträdde tydligt. Därefter sydde man ihop delarna.

När jag ville skynda på proceduren nålade jag upp delarna som förut. Sen använde jag ångstrykjärnet på full fart och höll det några centimeter ovanför den stickade delen. Ångan trängde in i ullen som blev rejält fuktig. Sen fick den självtorka. Resultatet blev jättefint
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons