Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-21, 18:18   #1
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Lightbulb Hjälp med praktiska lösningar till Cosplay-uniform

Så här på gamla dar tänkte jag att jag skulle återuppta sömnaden igen och nörda loss ordentligt. Så här i planeringsstadiet har jag nu en del frågor om hur jag ska lösa vissa detaljer innan jag sätter igång och syr. Jag ska skapa en uniform, läs klänning med diverse gradbeteckningar etcetera. Det absolut största bekymret jag har är att det vågrätt strax under bysten ska gå ett par band/linjer. Den största utmaningen med dessa är att det översta ska vara böjt i en båge uppåt. Se bilden på länken nedan för att se hur det ska se ut.

http://lastexile.wikia.com/wiki/File...concept036.jpg

Så nu funderar jag hur jag enklast, bäst och givetvis med snyggast resultat löser detta?
Först funderade jag på om jag skulle dela mönstret i två delar där bågen ska vara, så att jag exempelvis kan sy fast kantband innan jag syr ihop delarna igen. Eller om det bästa kanske är att försöka skapa ett bälte av det partiet som jag sedan syr fast.

Tips och idéer tas tacksamt emot!

/Linda
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-22, 13:13   #2
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 35
Jag skulle nog sytt dräkten i två delar, jacka och kjol, och gjort banden på kjolen som en bred linning på kjolen och bandkantat den kurviga linjen men inte sytt fast i jackan. Dold dragkedja bak eller sidan på kjolen och knäppning fram på jackan. Jackan ska vara så lång att den går att stoppa ner i kjolen utan att riskera glida upp när man rör på sig.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 12:34   #3
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Vilken läcker! Jag är inne på samma tanke som Renvaktar - att man delar dräkten i två, men som den klänningstjej jag är skulle jag ha sytt en enkel ärmlös klänning samt en kort jacka att ha över. Jag tror det blir enklare att få banden runt midjan snygga på en klänning än en kjol, men det är ju jag det. Tittar man på hur andra cosplayare har löst problemet så verkar ju de flesta ha sytt den som en klänning. Och det är kanske enklast trots allt? Tråckla i så fall fast bandet först för hand så att du ser att det sitter snyggt innan du syr fast det ordentligt.

Ditt bästa hjälpmedel är nog en provdocka. Om du inte har en, men funderar på att börja sy mycket framöver, så skulle jag rekommendera dig att skaffa en så fort som möjligt. Den gör underveck för kreativiteten och för slutresultaten - särskilt när man jobbar utan färdiga mönster.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-27, 13:41   #4
Ataeb Ataeb är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 39
Tack för era synpunkter!

Jag funderade länge på om jag inte skulle göra den i två delar just för att det nog var enklast så men ska jag göra den så vill jag göra den så bra som möjligt och då är en klänning det enda rätta.

Jag har insett att detta nog är ett litet för stort projekt för mig att ta tag i nu, med både jobb och plugg som ska göras, så kan jag just nu inte lägga ner den tid som jag skulle behöva för att få den perfekt. Eftersom det är en uniform så kräver den (jag) att den blir perfekt.

Istället har jag valt att sy Sophies blå klänning från Howl's moving castle. Där har jag ett mönster jag kan använda nästan hela vägen och så får jag en bra anledning till att sy denna ursöta Calcifer

En provdocka kommer jag definitvt att köpa när jag har flyttat till större lägenhet. Har insett hur onödigt svårt det är att göra inprovningar på sig själv spegelvänt.
Ataeb är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons