Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-01, 08:12   #1
jehu jehu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
Råd för val av Overlock

Hej!

Glad amatör får jag väl klassa mig själv som, syr främst barnkläder, filtar etc i mjuka tyger och vill nu utöka maskinparken med en overlock då jag förstår att det lyfter sömnaden en aning
Nu till frågan, vilken modell ska jag välja? Jag har aldrig provsytt med en overlock, men är väl ute efter en lätthanterlig modell som inte kostar allt för mycket. Har någon tips på bra nybörjarmodell för hemmabruk?

Tacksamt!
Jenny
jehu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 08:33   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det bästa är att gå till symaskinsaffärer och provsy olika modeller.
Och på så sätt känna sig fram till vad som känns bäst.

Det är så olika vad vi gillar för maskiner och känner för.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 08:41   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother 3034 D köper du den från England kostar den runt 2700 kr.
Kolla in [URL="http://www.sewingmachines.co.uk/brother_over.htm"]
Det följer med en bra DVD som visar hur man trär och syr. Dessutom följer det med en tråd och andra tillbehör.
Symaskinen kommer hem direkt hem till dörren utan extra kostnad och det brukar ta knappt en vecka.

Det är en bra nybörjaroverlock som syr bra och är ganska lätt att trä. Kolla in recensionerna på den på sysidan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-01, 09:04   #4
jehu jehu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 3
Tack så mycket för svaren!
Verkar klokt att fysiskt gå till en butik och känna på utbudet, dock med nackdelen att jag bor i. En liten stad där säkerligen inte mycket finns representerat....
jehu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 12:51   #5
Denice Denice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 10
Jag har precis fått hem min första overlock. Det blev en pfaff hobbylock 2.0.

Jag har precis börjat sy på den efter att aldrig använt en OL förut, ens suttit vid en, och min recension såhär långt är:

- Enkel att trä. De första öglorna är lite pill att få i tråden i, men det är inte alls krångligt att se hur tråden ska gå, det blev rätt på första försöket.

- tandtråd är superbra att göra rent mellan trådspänningsbrickorna med, en av mina trådar åkte inte riktigt in mellan trådspänningsbrickorna innan jag gjort rent. Men det var mycket lätt att se att den inte var på plats, och lätt att rengöra när jag väl förstod att det behövdes.

- De förinställda inställningarna ger en fin söm på både trikå och vävt tyg.

- kostar ca 3600 tror jag (jag köpte min privat, fast den var oanvänd för 3000).

- Det jag hittills tycker är svårt/ovant är att veta hur stor sömnsmånen är när jag syr - på hushållsmaskinen kan jag gå efter maskinens markeringar, det kan jag ju inte nu :-) Det är också lite ovant att inte se sömmen lika bra som jag gör på min hushållsmaskin, knivarna är lite i vägen (haha) och pressarfoten är längre.

- maskinen låter en hel del, men jag tänker att jag kan byta upp mig om jag känner att jag saknar funktoner framöver.

- kniven kan kopplas bort om man vill sy dekorsömmar mitt på tyget.

Hmm... Det var nog allt jag kommit på för tillfället :-)
Denice är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons