Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-03-22, 07:53   #16
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Dukar, pannlappar och necessärer

Skulle vara bra om man tog med dukar, pannlappar och necessärer i lappteknik oxå. Jag har inte sytt och sålt sådant men skulle vilja på tex julmarknader etc. Hur mycket tar ni andra för sådana saker?

Annicka
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 11:29   #17
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Det ser jättebra ut hittills. Jag är väldigt upptagen just nu med annat men återkommer i morgon med prisidéer till listan.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 11:28   #18
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag puttar upp denna tråd lite . Är det inga fler som kan ge prisexempel, så vi får en lista som kan fungera?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 20:54   #19
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Hej Alvan!

Kan du hjälpa med att flytta uppgifterna här under till listan? Har kollat och ser att många av objekten som jag också syr finns redan med.
Många fler kommer jag på senare vet jag. Det är väl möjligt att ändra och komplettera listan allteftersom även i framtiden, eller hur?

Dunjacka byte av dragkedja 300kr
Förkortning av dunjacka 400kr
Byte av foder läderjacka 500kr
Enkel kavaj + kjol, utan foder 800kr
Kåpa utan huva, utan foder 300kr
Dopklänning enkel 400kr
Balklänning enkel 700kr
(Timersättning gällande: Textilarbeten som kuddöverdrag, påslakan, underlakan,
förkortning av veckad kjol eller klänning, ändringar till bal - / bröllopsklänningar)
Förtält till husvagn stor, lättvikt 2500kr
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 22:06   #20
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag vet inte riktigt i vilken "klass" jag platsar, men har sytt i snart 40 år!
Vem avgör om man är nybörjare eller proffs?

Jag behåller nog min prislista för mig själv, jag verkar ha på tok för låga priser, gentemot alla som syr.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 22:21   #21
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Ja du Aina vem som är kababel att avgöra det har även jag funderat över, det finns ju nybörjare med stort självförtroende som anser sig vara proffs bara dom något så när lyckats knåpa ihop ett plagg, medan det finns såna som du som sytt i så många år men som ändå har svårt för att kalla sig själv för proffs.
Förstår inte riktigt vitsen med denna prislista så jag tänker också fortsätta med mina egna priser, även dom låga i förhållande till "prislistan".
Om man börjar räkna allt i pengar så försvinner nog en del av syglädjen.

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 22:38   #22
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja om man är proffs eller ej är väl upp till en själv eller den närmaste omgivningen. Man kan ju också jämföra sig med andra och göra en uppskattning kanske.

Och det är väl kanske hela tanken med denna lista, att man lättare kan göra sig en uppskattning om var man kan lägga sig utan att ta ett över eller underpris. Det är ju ingen lista man MÅSTE följa. Bara en hjälp eller ett stöd för vissa som är osäkra. En lista som kanske ger en råg i ryggen att våga ta betalt i vissa lägen.

Ang innehållet på listan: Min första tanke på listan var att den bara skulle innehålla de mest vanliga sakerna som förekommer, en rätt generell lista med andra ord. Om det blir för mycket tror jag det blir mest rörigt. Är det mer speciella saker så kanske man kan använda listan på så sätt att man försöker uppskatta vilken av de saker som redan står med som mest motsvarar det man tänkt göra.

Vet inte det är kanske bättre med mer detaljerad lista. Vad tycker ni?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 23:37   #23
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag tror att man får göra den rätt generell, för som du säger så blir den nog rätt rörig annars. Skulle tänka mig annars att man har fler prislistor för olika kategorier, en för sömnad, en för maskinbrodyr (kanske ett pris per cm^2 och antal färger), en för handbrodyr (uträknat efter antalet färger, antal cm^2 och typ av brodyr), samt prislistor för de andra mjuka konstarterna.

Generalitet är dock ledordet. En nyfiken hantverkare som tittar på listan och inte hittar det hon ska sy får väl kombinera. Listan är ju inte tänkt att gälla för alla situationer, liksom, utan bara fungera som något att rådgöra med.

Fast det är ju inte vårt fel om nybörjare tar överpris för att de är proffs? Sådant ska vi inte behöva oroa oss för

Själv räknar jag mig som mellan proffs och nybörjare, eftersom jag inte är helt bakom flötet och kan sy det mesta, och för att jag inte har gått en utbildning. Proffs blir jag först när jag har sytt i rätt många år, har prövat på det mesta och kanske har gått en utbildning.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 18:14   #24
crispy crispy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 4
Exclamation

Även jag blev en smula förundrad över prislistor hit el dit
Skrädderiförbundet vet jag har haft en sk prislista förr om åren med en en rekomendation för dig som företagare ,vet inte om det fortfarande finns ngt sådant.
Vem ska avgöra om du är proffs eller ej gillar inte det ordet seriös och kunnig tycker jag låter mkt bättre.
Tycker att det är vettigt att fundera över om du ska driva ett företag eller ej i den här branchen.Ska du leva på den timpenningen som man då kan räkna ut i prislistorna som det redovisas i en del inlägg .Titta på vad hantverkare tar för övrigt rörmockare, snickare målare osv.
Glädjen i sömnaden är en att veta att man är kunnig vilket ger nöjda kunder som betalar ett skäligt pris för ett gott utfört arbete och god service.
Jag har inget problem att ta betalt och behåller min prislista för mig själv.
crispy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 12:51   #25
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är ju helt frivilligt att både hjälpa till med listan och använda den.

Finns intresset fortfarande kvar? Jag tänker inte lägga ner tid på något som endast intresserar ett fåtal.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 13:12   #26
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Jag tycker då det var en jättebra idé med prislistan
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 13:21   #27
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag tycker

att den är bra för folk tror att bara för att man gillar att sy så är det gratis eller slänger till en en 20a!

Snälla Alvan fortsätt!!!!!

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 13:51   #28
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag tycker att listan vore bra även för mindre sykunniga människor som vill ha något uppsytt av andra.
Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket tid och besvär det innebär att sy t ex en figursvängd kavaj som passar om man aldrig sytt annat än gardiner själv... och man vill ju inte förolämpa eller utnyttja sina vänner
Sen är ju inte listan tänkt att vara tvingande på något sätt, bara en utgångspunkt i förhandlingarna...

Jag tycker att du gör ett bra jobb Alvan, fortsätt!

Ni som tycker att priserna på listan är missvisande eller orealistiska åt ena eller andra hållet, ni kan väl uppge era siffror för att hyfsa snittvärdet!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 14:26   #29
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Citat:
mia-maria skrev:
Jag tycker att listan vore bra även för mindre sykunniga människor som vill ha något uppsytt av andra.
Det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket tid och besvär det innebär att sy t ex en figursvängd kavaj som passar om man aldrig sytt annat än gardiner själv... och man vill ju inte förolämpa eller utnyttja sina vänner
Sen är ju inte listan tänkt att vara tvingande på något sätt, bara en utgångspunkt i förhandlingarna...

Jag tycker att du gör ett bra jobb Alvan, fortsätt!

Ni som tycker att priserna på listan är missvisande eller orealistiska åt ena eller andra hållet, ni kan väl uppge era siffror för att hyfsa snittvärdet!

Håller med om att det kan vara bra för den som beställer något också att ha något att gå efter.
Fortsätt ALVAN du gör ett mycket bra jobb kram Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 14:32   #30
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Effekten åt andra hållet har jag inte tänkt på, det är ju också bra.

Jag kör vidare, men ni får kanske ge er lite till tåls, Det blev så mycket just nu både på sysidan (alltså mina syprojekt inte på sysidan ) och privat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons