Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-06, 19:31   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för stödet men nu ger jag upp.

Ni är rätt många som peppat mig i mina planer att starta eget inom barnmode, tack för det. Nu har jag försökt rätt länge att få till finanserna (och annat) och pysslat och vänt på alla stenar jag kunnat men jag får inte till det, jag kastar in handuken. Kanske att det kommer ett tillfälle när det fungerar bättre längre fram, det får tiden utvisa.

Det känns både jobbigt och skönt att ha tagit detta beslut. Jobbigt då jag kämpat så länge skönt för att jag nu kan börja släppa alla tankar och funderingar som gett mig klumpar i magen.

Tack alla ni som ställt upp på och hjälpt och peppat mig!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 19:53   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Hoppas på bättre lycka nästa gång.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 20:00   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tråkigt att det inte funkade denna gång, men skönt att du bestämt dig och kan släppa tankarna och oron!
Kanske en annan gång...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 20:02   #4
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Attan också att det skulle vara så besvärligt att inte ens du ser någon chans att lyckas med att starta eget inom barnmode. Men visst, känns det så knöligt för dig så är det väl inte meningen – i alla fall inte just nu. Det kanske är lättare när man har sin försörjning på något annat och kan starta upp vid sidan om, ”tills vingarna bär”. Man kan då ge sig själv en lååång startsträcka, och behöver inte försörja sig på sitt företagande efter en viss bestämd tid. För de flesta av oss måste det ju ramla in pengar varje månad för att det skall gå runt, men i så fall så kan du kanske börja så smått vid sidan om.

Jag önskar dig stort lycka till med jobbsökandet framöver, även om du kanske inte känner dig taggad för det just nu. Det måste finnas en massa jobb där en kreativ person som du är som ”klippt och skuren” oavsett om det handlar om ”sypyssel” eller någonting helt annat. Men du lägg inte ned dina idéer som du har funderat ut, utan ta det lite i taget framöver (om det går och du hinner och orkar), och utan stress. Det kommer säkert att ordna till sig för dig framöver, det känns så.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 21:04   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack ni är så snälla

Victoria_AB du slog lite huvudet på spiken. När man är arbetslös och ska starta något som ska hålla för att försörja familjen blir det problem som inte uppstår om man kan starta upp vid sidan om en annan inkomstkälla.

Jag har haft en reservplan som nu får gå in. Jag hoppas bara inte arbetsförmedlingen sätter käppar i hjulet och nekar mig en plats på deras lärarutbildning. Så håll tummarna att jag får gå den!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 21:06   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tråkigt Alvan!
Fast ge inte upp, din schans kommer.
Jag gick och funderade i 10 år innan jag själv fick igång mitt företag. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 21:17   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
För guds skull ge inte upp din idé!!

Det kanske är meningen att den ska ligga och gro ett tag till. Och det ena utesluter ju inte det andra, dvs den kreativa hjärnan är ju svår att bara stänga av (i mitt fall helt omöjlig att stänga av ) så behåll tankarna och tänk på dom lite till vid sidan av.

Tillfället kommer, ha tålamod!!!

millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 21:22   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä ideerna finns kvar men de får komma senare eller på ett annat sätt bara.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 06:23   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Så tråkigt att du måste ge upp men som du skriver säkert skönt att väl ha tagit ett beslut. Säger som de andra att det kommer nog en tid här framöver då det går lättare att få igång det hela. Något annat som även det är upplyftande att tänka på är att man aldrig ångrar något man gjort utan bara det man aldrig gjorde. Hoppas det går vägen med dina framtida planer och att som sagt det dyker upp ett mer gynnsamt läge för dina planer och drömmar.

Lycka till!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 08:38   #10
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Ska hålla tummarna för att du kommer in på lärar-utbildningen! Å för att du nån gång framöver får tillfälla att förverkliga dina drömmar om ett eget företag inom barnmode
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 09:16   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Det var tråkigt att höra :/
Jag hoppas det löser sig för dig så du kan ta upp din företagsidé i framtiden.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 10:18   #12
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Får instämma med alla andra - verkligen trist att det ska vara så krångligt att få igång egen verksamhet, men samtidigt kan jag förstå att det är skönt att åtminstone fattat ett beslut. (Och eget företag innebär ju en massa "trista" grejer vid sidan om det kreativa...)

Hoppas att du åtminstone vet att det inte är din talang, kreativitet och planering som är bristande. Ibland går det bara inte att göra det man vill, utan att det för den skull är ens eget fel.

Önskar dig lycka till med framtida planer (och både hoppas och tror att ditt barnmodeprojekt nog kommer att bli verklighet förr eller senare...).

Alexandra
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 10:39   #13
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Men vad tråkigt. Att de ska vara så korkade de som ska vara oss till hjälp. Jag vet hur du kämpat inte bara för din idé utan även annat. Jag håller verkligen tummarna för att de begriper vilken tillgång du är på arbetsförmedligen och låter dig gå den utbildning du vill. Din fina idé ska du naturligtvis behålla till dig själv, en vacker dag så kommer du att kunna förverkliga den. Jag önskar dig lycka tilli dina strävande.
Kramiz
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 14:04   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack!

Har precis pratat med min nya handläggare på AF. Vet inte riktigt vilken skola de gått i men inte ingick det empati och positivttänkande i alla fall. (detta är samma människa som i fredags bad mig att söka ett specifikt jobb och när jag ska leta upp det så har ansökningstiden gått ut ???)

Förklarade att jag lagt starta eget projektet på hyllan och att jag gärna skulle vilja gå lärarutbildningskursen i deras regi. Hinner knappt säga detta innan hon snäsigt säger:

Du vet väl att alla våra åtgärder måste vara i åtanke med att det ska leda till att man lättare ska få jobb. Du har ju varit arbetslös rätt länge nu så...

Ja men det är ju just därför jag försöker hitta andra lösningar som ska göra att jag kommer vidare. Ibland får jag lust att skrika åt dem men jag lyckades bevara lugnet.

Oj vad klockan är mycket måste rusa till dagis....
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 14:47   #15
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Samma skola

Din handläggare har nog gått i samma skola som den person jag pratade med på AF för ett tag sen.

Jag berättade då att jag tröttnat på att vara egen företagare och tänkte börja söka jobb.
Undrade om jag skulle skriva in mig på Arbetsförmedlingen men blev rekommenderad att söka jobb bland vänner o bekanta!

Tyvärr sitter det nog "måndagsexemplar" på vissa förmedlingar.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons