Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-11-27, 11:01   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
&%¤¤#"&%/?=)/&% startaeget

Jag får inte startagetbidrag och det känns så j-l surt. Har suttit och gråtit floder precis, och nu börjar tårarna rinna igen.

Jag har kämpat med detta väldigt länge, har går startaeget och fick jättebra rekomendationer därifrån. Har massor av människor som tror på mig och mina idéer. Surt känns det också för att jag helt säkert skulle ha fått bidraget om jag skickat in anmälan direkt efter kursen. Men jag blev rådd att vänta eftersom jag låg i ofas med produktionsleden. I och med regeringsbytet så är det tvärstopp.

Sitter nu och funderar på hur allt ska gå...f-n jag vill ju verkligen det här. Har allt klart med tyger och leverantörer, mönster, skulle dragit igån om en vecka. Nu ser jag snart inte skärmen för tårarna...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 11:29   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Herregud, j...la sk.. Tycker verkligen att det är surt. Finns det ingen annan väg att gå för att komma did ? Jag menar det finns ju dessa , har glömt vad det heter, i kommunerna som består av egna företagare som är mentorer och hjälper till att skaffa fram pengar och sånt for att hjälpa i gång nya företag. Ny företagare eller något sånt heter det. När nu du gråtit klart, och klart att du är lessen, så TÄNK.. vilka andra möjligheter finns det för att få fram pengar ? Du kann det här så ge INTE upp nu. Stort kram till dig.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 11:51   #3
avslut080512 avslut080512 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 175
Stackars Dig...

Men det är ju så att när det ser som mörkast ut kommer ljusningen bakom hörnet. Fast det är svårt att se det just nu.

Kanske dyker det upp en annan lösning.

Behöver Du Starta eget-bidraget?

Det är ju "bara" Din A-kasseersättning under ett halvår.
Förmodar att Du ska ha ett banklån också för att komma igång?

Här kommer nog många med förslag till Dig, sitt kvar vid datorn.
avslut080512 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 12:04   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för ert stöd!

Jag tror jag har koll på det flesta grejerna vad gäller få tag på pengar: almi, banker, riskkapitalister, venturecup, vänner/släktinger m. m.

Jag har suttit och funderat här en liten stund och jag har kanske en lösning, men det innebär en förstjutning på starten av företaget. Det känns ju inte så kul eftersom jag ligger i startgroparna men bättre det än att det inte blir av alls.

Det som gör att jag blir så himla ledsen är att det just är så på marginalen. Flera av mina kursare, som har haft mindre kött på benen än jag, har fått bidraget och då känns det liksom extra surt att jag ska missa det för att jag skrivit att jag önskar starta några veckor efter dem. Jag är glad för deras skull och missunnar dem verkligen inte bidraget men det känns orättvist.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 14:39   #5
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Det måste väl gå att överklaga beslutet? Du har ju massor av argument som väl borde kunna möjliggöra en omprövning!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 14:49   #6
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Ja, stackars dej - alla planer/drömmar o önskningar.
Men som sagts innan: är du verkligen helt beroende av just starta-eget-bidraget ? Det finns ju andra vägar
Jag köpte ett cafe 1997 o fick inget bidrag o nu i efterhand känns det bara skönt att inte behövt säga tack till nån utan klarat det själv.
Men GE INTE UPP din dröm - allt går utom tennsoldater som min mormor brukade säga
kram o lycka till // Birgitta
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 14:50   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Så trist Alvan.
Gå till din bank där du har dina privata affärer.
Det är iof 14 år sedan jag startade, sökte kvinnolån
hos Almi. Med den del av lånet som dom beviljade
hade jag inte kunnat starta.
Hos banken var det löst på 1 timme trots att jag hade 2 små utråkade barn med mig som skrev och störde :-)
De trodde på mig direkt, fixade allt på stört.
Sparbanken i dag Swedbank är min bank.
Lycka till !!!! /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:11   #8
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Jag förstår att du är ledsen och att allt känns hopplöst just nu. Men vet du vad, du får inte ge upp nu! Nej, du ska fortsätta pusha på, tjata på A-kassan kanske kan hjälpa? Prata med bankerna som redan nämnts.

Tänk efter nu, vad är det värsta som kan hända? Det kanske blir lite uppskjutet, men det klart att du ändå kan starta ditt företag! I allra värsta fall kanske du måste ha ett jobb vid sidan av ibörjan, vikariera på skolor eller i vården kanske? Eller jobba med ekonomi nånstans. Det där löser du, du är ju så driftig så du klarar denna motgång! Förr eller senare kommer din firma komma igång finfint, och tänk så härligt att kunna leva på det du älskar allra mest!

Du har drivkraften, du klarar det här! Hejja på!
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:20   #9
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag tycker att det är förskräckligt att först ge löften och lovord och sen blir det nej. Jag håller med dom andra, ge inte upp utan stå på dig och leta efter andra lösningar. Kan du inte få hjälp via sponsorer el liknande.
Jag håller tummarna för dig Alvan.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 16:44   #10
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
iamia skrev:
Jag tycker att det är förskräckligt att först ge löften och lovord och sen blir det nej.
Det är väl tyvärr så att det här beror på regeringsskiftet. De har dragit ner på anslagen till A-kassorna och då drabbas starta-eget-bidragen extra hårt. Lite knepigt med tanke på att högern brukar prata mycket om företagandet och att det måste gynnas mera... Det är väl lite olyckligt just nu, man kan falla mellan stolarna när allt ska göras om så här.

Senast redigerad av Aminida den 2006-11-27 klockan 16:46.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 19:01   #11
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Återigen, Alvan, GE INTE UPP! Och framförallt, vad är det som säger att den personen som avslog din ansökan gjorde rätt? Eller ens är kompetent att bedöma din idé?? Om du vill bli entreprenör så får du räkna med att inte ge dig, ifrågasätta allt och framförallt: Tro på det du gör och tänker göra!! Tänk på när IKEA startades, eller H&M....båda är lysande exempel på människor som mer än en gång varit nära ruinens brant och som slagit huvudet i väggen så många gånger att dom blir immuna till slut.

Nä, kavla upp ärmarna och ring närmaste Nyföretagarcentrum. Se till att få tag i en person som du känner förtroende för och fråga sedan hur du ska gå tillväga. Dom brukar ha många råd att ge.

TUSEN LYCKA TILL!!!!! Det kommer att gå vägen!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 19:10   #12
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Håll kvar din idé...

Tråkigt att höra att det inte gick din väg just nu. Håll kvar i dina drömmar och ge inte upp. Nog kan man skylla på regeringen... men kanske inte alltid.

Läget är följande. A-kassan och starta eget-bidrag är två skilda saker och har ingen inverkan på varandra. Att regeringen vill ändra vilkoren för a-kassan påverkar inte utbudet av de program och åtgärder som Arbetsförmedlingen kan erbjuda.

"Start av näringsverksamhet" är ett program som man kan ansöka till och testa sin affärsidé. Med en god affärsidé och framtidsutsikter finns det chans till bidraget under 6 månader.

Varje år tilldelas varje Arbetsförmedling pengar, en budget som ska fördelas över programinsatser under året.

Idagsläget är det stop för ett flertal åtgärder och program, då årets pengar är slut. Budgeten för 2007 kommer i december och vad som är säkert är att det blir mindre pengar till program (utbildningar, praktik, starta eget etc) och därför fattas inga beslut för 2007 förrens beskedet om andelen pengar är känd.

Så håll ut Alvan, möjligheten till bidraget finns kvar, bara inte just idag, men kanske i nästa vecka eller i nästa månad. Det är snabba svängar, gas och broms hela tiden. Något som jag lärt mig att leva med till vardags på jobbet.

Det är troligtvis inget fel på din idé och troligtvis ville ingen göra avslag på din ansökan, men är pengarna slut så finns det inte mycket man kan göra.

/arbetsförmedlare

Senast redigerad av johannajanzen den 2006-11-27 klockan 19:13.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 21:58   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för allt stöd!

Ger upp gör jag inte, har redan flera alternativ att gå på. Det är mest en regäl omställning, vilket i och för sig kan vara bra också, då jag hade planerat på ett visst sätt. Lite för tvära kast för mig just nu.

Jag vet att det inte finns en chans till starta eget just nu, helt kört, fram gick helt klar. Jag vet också att det snart kan ändra sig och komma nya pengar. Har precis fått veta att nyföretagarcentrum har eller ska prata med regeringen då det tycks vara illa skött och många som mer eller mindre varit säkra att få pengar har fallit på målsnöret. Det som är så konstigt är att pengarna tar slut så plötslig för att man bytt regering. Det var ju avsatt pengar fram till årsskiftet och de kan ju inte bara ta slut tycker man.

Jag behöver bara lite tid att smälta denna kovändning. Sedan behöver jag prata av mig och ni funkar nästan som mina arbetskamrater så det är lätt att prata av sig lite här

Senast redigerad av Alvan den 2006-11-27 klockan 22:00.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-28, 06:38   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag läste i vår tidning häromdagen, att en som gick miste om sitt starta eget bidrag samma dag som butiken öppnade!!
Butiken har dock öppnat, så vi får hoppas att det går bra för dom trots allt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons