Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-28, 15:15   #1
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Neeej, går inte att starta

Jaha, nu sitter jag här med nya overlocken, Brother 3034D, köpt från SMD. Fick inte med adapter så det inhandlades igår på Clas Ohlsson.
Har nu trätt maskinen efter konstens alla regler och ska starta den: då blinkar lampan till, slocknar igen och maskinen går inte att starta. Har bytt kontakt/uttag, kollat så allt sitter i ordentligt osv. Vad sjutton ska jag göra nu? Skicka tillbaks maskinen? Har någon varit med om detsamma??

Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 16:40   #2
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Nej, inte köpte jag adapterna på CO, den köpte jag ju såklart på Kjell & Company. Får väl köra dit med den igen, kanske det är fel på den. Har också mailat SMD. Är det ingen som har råkat ut för detsamma? Eller har några kloka tips...?
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 17:01   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Usch, vad tråkigt när det inte funkar.

Har du kollat så att kontakten i maskinen är ordentligt intryckt?
Vet att min kräver att man trycker till ordentligt så att den verkligen är på plats.

Har tyvärr inga andra kloka tips.

Hoppas det bara är adaptern som felar och att det löser sig snabbt och lätt.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 18:10   #4
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag har läst nåt om nån säkring. Men om det var i själva maskinen eller i adaptern som andra fått med maskinen, vet jag tyvärr inte.

/mMia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 18:49   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Är luckorna ordentligt stängda? Det går inte att sy om luckorna är öppna (dom du öppnar när du trär).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-28, 19:20   #6
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Kan det vara en säkring i själva symaskinen? Var sitter den? Kan man byta den själv?
Ja, kontakten sitter som den ska i maskinen.
Birgit, vilka luckor menar du? Jag öppnade bara "fronten", drog åt höger och fällde ner, inga andra luckor vad jag sett. Maskinen går inte att sätta på alls, inget händer när jag trycker på knappen, lampan tänds inte ens.
Ska lämna tillbaka adapterna i morgon, ska prova en annan modell som är endast för UK, USA, Italien och något land till. Håll tummarna att det hjälper!
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 07:36   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det var dom luckorna jag menade.
Kolla med den nya adaptern går den inte med den så ta kontakt med SMD så får du veta hur du ska göra. Mixtra inte själv med maskinen. Försöker du reparera själv gäller inte garantin.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 09:00   #8
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Säkringen sitter i själva kontakten, på den sidan som metallstift som går i eluttaget/adaptern sitter på. På min kontakt är det en liten röd lucka i mitten och bakom den sitter det en säkring. Lucka kan lika väl vara i svart färg som kontakten också, det beror på hur din kontakt ser ut. Nu har jag inte varit med om några problem, men säkring kan du ju kolla om den är ok utan att skada garantin.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 09:15   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Har du rätt Mhz på adaptern? Är det inte samma Mhz på adapter
och maskin kan maskinen gå sönder.

Hoppas verkligen inte det.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 18:06   #10
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Usch, nu blir jag orolig Gumpan, men tror inte det beror på det.
Bytte adapter idag, tog den andra sorten, men maskinen är lika stendöd ändå. Ringde SMD då jag inte fått mailsvar. Pratade med en trevlig man (Russell?) som sa att de skickat en adapter till mig. Han sa också att de haft en del problem med glödlampor, men mest gällande modellen 1034D. Jag förklarade att det inte bara var belysningen det gällde, förstod inte riktigt om de skickat en extra glödlampa också, får se när det kommer.
Vågar inte tro på att det kommer att hjälpa med "deras" adapter heller. Bestämde med mannen på SMD att jag ska återkomma om det inte fungerar.
Så nu ägnar jag mig åt att sicksacka och tvätta tygerna jag ska sy av så småningom. Tur jag har en maskin till...
Kan inte låta bli att tycka att det är konstigt om ingen annan har råkat ut för detta (ingen på sysidan i alla fall).
Kram Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-29, 19:18   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Fortsätt och berätta hur det går. Trist att det krånglar och att du inte kan sy. Men när det blir problem, det är då man ser vad företagen går för. Trist för den som råkat ut för det, men vi andra lär oss mycket.
Tack för att du delar med dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 17:08   #12
enra enra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 18
Det kan vara så att glödlampan varit felaktig och kortslutit då skall den säkring som finns i den engelska kontakten gå sönder. I den engelska kontakten finns en 3A säkring du hittar luckan under foten mellan stiften. Om du inte byter denna så kan du inte få fart på maskinen. Men du måste först ta bort den felaktiga glödlampan. Ta med kontakten/säkringen till K o Co så kan de säkert hjälpa dig man säljer sådana säkringar där. Lycka till med din maskin självklart skall det fungera /Arne
enra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 21:21   #13
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Aha, så du menar Arne att det kan bero på glödlampan i alla fall. Och trots att säkringen inte fyller någon funktion i våra svenska kontakter så ska den vara intakt för att maskinen ska fungera. Då kan det stämma som mannen från SMD sade; att det kan bero på glödlampan. Tusen tack för ditt tips! Jag ska avvakta paket från SMD och se om jag får en ny lampa utöver adapter. Har Kjell & Co sådana glödlampor också månntro? Annars får jag köpa den via någon Brotherförsäljare kanske.
Jag lovar att rapportera vidare Birgit, om hur det utvecklar sig!
Är optimist och tror att det ska ordna sig. Min trädgård blir glad i morgon, kan påta i den eftersom jag inte kan sy...
Kram på er alla hjälpsamma syvänner!
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-30, 23:52   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 466
Instämmer med Birgit. Det är jätteviktigt och bra att du delar med dig
vi behöver alla lära oss av varandra och har mycket att ge varndra.
Håller tummarna för att det beror på lampan och säkringen.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-02, 18:04   #15
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Hej!
Ingen adapter har anlänt från SMD, så jag pratade precis med Russell (tror jag det var) och han ska skicka ännu en och bifoga en glödlampa och en säkring. Han tackade så mycket för mitt tålamod och menade att om de så måste byta maskinen så ska det bli bra och jag nöjd. Vilket fantastiskt bemötande! Han är ju bara så himla trevlig och serviceminded!
Så jag fortsätter att beundra maskinen och klappa den lite en vecka till.
Fortsättning följer...
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons