Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-02-02, 11:15   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Markeringspapper

Var hittar man bra markeringspapper? Köpte Burdas paket och det avger nästan ingen färg alls. I mitt tycke dålig kvalite. Köpte ett mindre pack som var ännu sämre. Har nu skickat efter vaxat papper från USA men det rekommenderar man att inte anväbda på tuget, bara på foder och muslin. Vad använder proffsen i Sverige och vad anväbds på textila utbildningar i Sverige. Tänk hur det utarmas inom hantverk till förmån för billiga kläder.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 11:29   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
När jag för många år sedan gick gymasieutbildningen som då kallades beklädnadsteknisk linje använde vi inte markeringspapper. Vi lärde oss att markera med jack i kanterna och trådändar inne på tyget. Sedan kan om man vill markera med krita på avigsidan mellan markeringarna.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 11:49   #3
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag använder Burdas papper som är sååååååå mycket sämre nu än förr. Mitt inköp från förra året ligger oanvänt efter första försöket till använding. Det slutade med att jag använder gamla trasiga småkrafsbitar som fortfarande avger färg. Rotade igenom papperskorgarna i syrummet som (tack och lov) inte töms så ofta.
Jag tror det är som med rengöringsmedel, vissa ämnen har blivit förbjudna, och alternativen är bara sk*t.
Har tyvärr inget annat tips än att du har mitt fulla förstående.

mvh
Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 12:21   #4
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Precis så är mina Burdapapper, helt torra. De vaxade som jag köpt( men inte fått) avger bra färg men går inte att tvätta bort. Jag tycker det är svårt att använda krita eftersom jag aldrig lyckas få kritan att fästa utan att tyget flyttar sig.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 13:05   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
När det är svårt att markera med krita brukar jag använda markeringspenna som tex finns här: http://www.bibbistextil.se/webbshop/...erktyg-2549838 (scrolla ner på sidan, vit o blå pennor) Märkpennor som försvinner av sig själv kan också vara ett bra alternativ, speciellt när man måste markera på rätsidan.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 20:40   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Markeringspapper är inte som dom var förr.

Något ämne har förbjudits (giftigt) så nu
är dom inte lika bra längre.

Vet inte riktigt vad man ska tycka / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 19:35   #7
Tigeranka Tigeranka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 9
Jag har använt krita fast i pennform som jag hittade på Sy-City i Lund. Dom finns i olika färger förutom vit och är mycket lättare att hantera än vanlig sömmerskekrita.
Märkpennorna går inte alltid bort på vissa tyger så det har jag helt slutat med. Där det går tycker jag dock att det är bäst att göra som ninnami skriver, jack i kanterna och trådar som markerar. Lite pilligt i början men det är en vanesak.
Hittar ingen svensk sida med bilder på "pennkritorna" men så här ser dom ut iaf http://rebeccashaberdashery.co.uk/in...products_id=61
Tigeranka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 11:20   #8
Galyna Galyna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 31
Hittade tips på utländska sysidan om hur man kan göra markeringspapper själv, har ännu inte provat. Man tar bakpapper och fäster det med slätt sidan uppåt. Sedan tar man vaxkrita eller vaxpenna och ritar på pappret så att hela ytan blir täckt med färg.Sedan använder man det precis som Burda papper. Man påstår att färgen försvinner efter strykjärn, att man kan alltid förnya färgen. Vika med färgade sidan inåt när man bevarar.
Här är länken där man kan se efter 7min 40sec (länken är på ryska)
http://babairisha.ru/sem-sposobov-na...linij-na-tkan/
Galyna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons