Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-12-12, 09:26   #1
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Min symaskin vill inte sy i paljett

hej! Jag har en helt ny maskin, en Janome sewist 521 men idag när jag skulle sätta mig och sy en kjol i limmat paljett, fungerade det inte!

Till saken hör att jag sydde en hel klänning i samma material för någon dag sen på samma maskin, men nu syr den bara två stygn så trasslar sig undertråden, går av och maskinen stannar.
Vad kan jag göra för fel? Jag är helt nybörjare på att sy, men jag tyckte det var konstigt att det gick så bra här om dagen men inte nu.
Kan det ha med att göra att jag syr på rätan nu, och avigan sist??

Tack på förhand!
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 09:36   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
De kan de helt säkert ha testa och sy i från avigan och ser hur de blir. Paljettyger e luriga.
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 10:17   #3
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Fast, vad knäpp jag är... Jag skall ju sy upp en kjol, och det blir ju ingen skillnad från vilken sida jag än syr!

Jag förstår inte alls hur jag skall göra. Jag ringde min återförsäljare, men hon svarade inte, så om det är någon som har några bra förslag på hur jag skall göra, så säg gärna till!
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 10:24   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Prova öka stygnlängden.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 12:17   #5
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Har du bytt nål? Eftersom du sydde i paljetter få några dagar sen så borde den fått sig en liten törn. Prova!

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 14:38   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Försök med att göra rent runt spolhuset och ta bort plattan som sitter vid mataren och gör rent där. Damm och annan smuts om det blir för mycket brukar ställa till det.
Annars prova att sy med en annan pressarfot t ex. rullfot, glidfot, fot med övermatning (quiltfoten).

Det kan vara skillnad på att sy på rätsidan och avsidan vissa tyger. Du kan testa lägga papper under tyget. Och kanske på ovansidan också. Pappret river du bort när sömmen är klar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 12:33   #7
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Smile

Åh vad jag tycker om alla söta människor på den här sidan! MASSOR av bra idéer här!
Jag har provat att byta nål, för jag tyckte att nålen "tog med sig" paljetten ner, men jag tyckte inte att något jag testade hjälpte.
Jag provade i morse igen. tog isär allt, och kollade om det var skräpigt eller om ngt såg konstigt ut, ingenting fann jag, jag trädde om maskinen och VIPS fungerade det! :S


Tusen tack för all hjälp, alla ni och förlåt för att jag krånglar med ett problem som uppenbarligen måste ha varit mitt fel! :S
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-13, 21:50   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ja ibland hjälper det att ta isär och damma lite så går maskinen igen. Symaskiner uppför sig konstigt bland. Det är precis som dom vill att man ska pyssla om dom.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
paljett

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons