Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-10-02, 11:02   #1
Mirmaja Mirmaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Service Husqvarna 6270

Hej!

Är det värt att serva husqvarna 6270? Fick den för 5 år sedan och har själv aldrig gjort det. Ibland har den krånglat men jag brukar kunna fixa det själv.
Nu har jag problem med att tyget inte matas framåt efter att jag har backat, den bara tuggar på samma ställe. Försökt pilla lite men har slutat med att back knappen fastnat, det kanske är dags att ge upp hemservicen nu och ge den en ordentlig service?

Var inne i en symaskinsaffär här i uppsala (vretgränd/dragarbrunnsgatan) men fick rådet att köpa en ny istället för att serva, det skulle inte vara värt det enligt honom.
Mirmaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-02, 12:00   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Många symaskinsaffärer vill bara sälja nytt, och inte reparera.

Gå till en husqvarnabutik (enligt eniro finns det en sådan i Uppsala), de har oftast alla reservdelar hemma och servar gärna gammalt. De kan nog ge ett säkrare råd om det är lönt.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 10:42   #3
RaktFramåt RaktFramåt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 4
Kanske kan du göra ett försök själv ändå? Det finns en del youtube-filmer, inte nödvändigtvis samma modell men du kan nog se tillräckligt för att testa dig fram:
https://www.youtube.com/results?sear...king+stuck+fix
RaktFramåt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 14:42   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag har fixat en fastnad backknapp på två olika äldre Husqvarnamaskiner, en Combina och en senare 2000-modell. Kanske kan din maskin reagera likadant.

Man får ta bort kåpan på friarmen och svänga på frihjulet så att man ser var metalldelar rör sig mot metall. Värm en sådan led så att gammal olja mjuknar, ersätt med riktig symaskinsolja av god kvalitet. Inte sån som man köper i snabbköpet utan typ Hanseline. Den led som hade med back-knappen att göra satt ganska långt till höger i friarmen. Man får jobba med leden ett tag, röra på frihjulet och låta ny olja göra jobbet.

På en lite äldre maskin har grundsmörjningen försvunnit och du bör smörja lederna där metall möter metall lite då och då. Bara lite olja i taget och god kvalitet.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-04, 21:03   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Du har fått ganska bra råd.

En annan sak som du kan göra är att först dammsuga maskinens alla åtkomliga maskindelar och sedan olja ett par droppar i varje hål(som är gjort för att olja maskinen därifrån) och rör inte maskinen på några dagar. All gammal /torkad olja mjukas upp och funktionerna sätter igång igen. Du behöver ingen reparatör.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-06, 13:47   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Instämmer med EsNadisys

Min första tanke var, har du tagit bort stygnplåten och
rengjort kring de undre matarfötterna?

Låter som att det kan ligga en hel del damm i din maskin
då du inte rengjort eller servat den på 5 år
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-08, 11:45   #7
Mirmaja Mirmaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 4
Tack för en massa bra svar! När jag öppnat upp maskinen för att rengöra den så verkar det som att fjädringen på back-knappen lossnat. Knappen sitter liksom löst nu och det finns inget som drar in den igen när man dragit ut den. Sen fanns det lite smått som skramlade runt i maskinrummet så jag tror helt enkelt jag lämnar detta till ett proffs. Men tack ändå för alla tips! Ska absolut försöka ta hand om maskinen lite bättre i framtiden, det låg riktigt stora råttor i den ; )
Mirmaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons