Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-09, 17:02   #1
nonfiction nonfiction är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Hjälp - min symaskin funkar inte!

Vad kan jag göra? Eller måste jag lämna in den på reparation? Det är en Husqvarna Sew Easy köpt 1998 och problemet är att den inte syr riktiga stygn. Övertråden verkar inte fastna som den ska, den går att "dra igenom" alla understygnen. Jag har testat olika inställningar på trådspänning, stygnlängd och stygnbredd men det har inte hjälpt. Har också bytt nål, och det hjälpte kanske något. Symaskinen har stått i flera år utan att den använts. När problemet först uppstod för kanske tre år sedan förpassades symaskinen till förrådet. Hjälp! Ska sy gardiner till min bebis...
nonfiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 18:20   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När hade du den på service senast? Det låter som den skulle behöva in på rengöring, bli smord och justerad. Det brukar göra underverk.

Förvarar du den kallt och tar fram den i värmen när du ska sy, det brukar inte symaskiner gilla. Symaskiner behöver jämn värme för att fungera bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 18:55   #3
nonfiction nonfiction är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Den har aldrig varit på service, och jag har inte sytt så vansinnigt mycket på den. Men den har stått i förråd inne de olika bostäder jag bott i, aldrig i något kallt och fuktigt förråd. Du har säkert rätt, det är helt enkelt dags för service. Ska kolla upp vad det kan tänkas kosta. Tack för svar!
nonfiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 19:11   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tror också att den behöver en rejäl rengöring. det blir mycket tygludd och damm som fastnar på olika ställen. Då fukar inte trådspänningen t ex.
Antingen kan du lära dig att göra det själv, eller lämna den på service.
Fördelen med att lämna in den är att allt blir kollat, den kommer att vara "som ny" sen.
Men - jag rekommenderar att du passar på att be dem visa dig hur du ska göra rent i fortsättningen!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 19:21   #5
nonfiction nonfiction är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Ska ringa på måndag. Är det någon som kan tipsa om bra serviceställe i Stockholm? Och vet någon ungefär vad en service kostar? Det är en rätt enkel symaskin, men väldig bra när den fungerar :-) Återigen - tack för svar!
nonfiction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 20:22   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag hade min inne nyligen och betalade 790 kr och det är ungefär vad det kostar, och symaskinen blir som ny igen. Det var ett fast pris. Ev reservdelar om det behövs tillkommer. SOS på Götgatan symaskiner är bra och även sypressen i Västerhaninge kan rekomenderas.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-11, 17:13   #7
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Hejsan!
Jag hade problem med min gamla "bettan" , som numera inte finns kvar hos mig (bytte in henne då jag bytte upp mig)
FAST jag upptäckte att hon sydde som en dröm bara jag använde rätt tråd... hade köpt en del tråd billigt , o det blev bara trassel...
Provade med guterman tråd o Bettan funkade perfekt...
Så kolla tråden oxå...
Fast städning behöver de små "damerna" till o från .
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 12:30   #8
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
Hejsan!
Jag gör rent min symaskin själv. Skruvar bort en kåpa och borstar bort allt ludd och damm, smörjer sen med gripens olja. Lika gör jag där undertråden sitter. Där måste man borsta bort damm oftare. När man har smörjt är det viktigt att man syr på testlappar först så att man ser att det inte rinner olja mera som kan fläcka tyget.
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons