Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-22, 21:26   #1
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Universalnålar inte så universella?

Passar egenligen universella symaskinsnålar bra till någon typ av tyg, eller är det en dålig kompromiss för att kunna använda samma nål till både vävda tyger och trikå?

Universal nålen har en medelavrundad spet som tillverkarna säger ska passa till både ock, men innan trikå blev populärt och man enbart använde vävda tyger så användes symaskinsnålar med vassa spetsar.

Har läst på flera ställen på nätet där det rekommenderas vassa nålar till vävda tyger. Schmetz vassa nålar kallas tydligen microtex eller jeans beroende på dimensionen. Men även andra är vassa, t.ex. top stitch som även har ett större öga. En del rekommenderar top stitch nål för allt syarbete med vävda tyger för att minska risken för att tråden går sönder, (och jersey/ballpoint för trikå).

Vilka typer av nålar är era favoriter?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 21:41   #2
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Symaskinsnålar

Jag använder nästan alltid Microtexnålar, tycker de är bra till det mesta. Till kraftigare tyger och jeanstyger blir det jeansnålar. I skinn är stretchnålar nästan bättre än de speciella nålarna avsett för skinnmaterial. Jag använder sällan eller aldrig universalnålar.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 08:22   #3
enra enra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 18
Det finns ett stort sortiment av olika nålar till symaskiner, och själv så tycker jag att det är viktigt att välja rätt nål till både material och maskin. Standardnålar är ju en kompromiss för att göra det enkelt för den som syr. Men prova gärna själv med andra typer av nålar och se skillnaden. Själv så köper jag nålar via e-bay både billigare och större urval av typer än som finns i syaffären. På denna hemsida kan du läsa mer om olika typer av nålar från Organ.

http://www.organ-needles.com/english.../download2.php
enra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 12:50   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Universalnålarna är helt ok till vanliga vävda tyger och i vissa jearsytyger och i lite av varje. Det är en kompromiss, för den klarar sällan tyger med extrema behov något vidare, men det finns fortfarande mycket den klarar bra. Så "dålig" kompromiss är väl att ta i, tycker jag.
Jag syr väldigt sällan i trikå men väldigt ofta i tunna tätvävda tyger, så här är det microtex 70 som går åt mest.
Microtex finns inte bara i tunna varianter utan även grövre. Dom grova är super till hårda täta tyger, som bävernylon och liknande. Det grövsta jag har hemma är 90, men jag har för mig att det finns upp till 110.

Jeansnålar har lite större öga i förhållande till nålen, om jag inte minns fel. Så syr man till exempel dekorstickningar med grövre tråd kan det vara ett bättre val. Men är det större öga man behöver finns som sagt top stitchnålen också. Samtidigt betyder större öga i förhållande till nålgrovlek att nålen blir skörare just där på grund av att det blir mindre material vid sidorna av ögat. En grövre nål kräver större kraft för att ta sig igenom tyget än en smal. Samma sak med en rundad spets jämfört med en vass.
Så alla nålar är en form av kompromiss, kan man säga.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons