Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-07, 22:17   #1
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Janome digitizer-frågor

Hej
Jag har nyligen köpt digitizer MB då det var ett bra erbjudande som jag inte kunde motstå i England på programmet ;-)
Nu testar jag mig fram men funderar på några saker.
Hur minskar jag hoppstygn bäst?
Hur brukar ni förtydliga en clipart innan stygnsättning för att bli av med pixliga kanter? Något i photoshop kanske?

Jag kommer säkert med fler frågor om någon har lust att svara Jag vill gärna lära mig det här programmet fort!
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 13:28   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Bästa sättet att få till en bra stygnsättning utan onödiga hoppstygn eller pixliga kanter är att stygnsätta manuellt (med en bild som bakgrund bara). Bilden behöver inte vara perfekt då, bara man ser något sånär hur den ser ut .

Rätt ordning på färger och objekt, start- och slutpunkt på ett objekt samt transportstygn där så är lämpligt, är det man bör tänka på.

Automatisk stygnsättning blir aldrig lika bra, hur fin bilden än är.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-13, 18:39   #3
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Tack för ditt svar! Jag har kommit på en hel del sedan jag postade denna frågan, tydligen inte så många som använder programmet på forumet men många visningar . Jag vet ju att övning ger färdighet så jobbar vidare. Jag gillar många enfärgade broderier så jag kommer att prova mig fram med både automatiska stygnsättningar och förbättring efter det samt helt manuella. Jag gjorde ett svart hästhuvud nu och det var många streck i motivet, så hoppstygn var tvunget men snyggt blev det, och då får man klippa lite !
:-)
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 21:53   #4
katarinabm katarinabm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 41
Anledningen till att du inte har fått så många svar är kanske att det finns så väldigt myckat att säga så man vet inte var man skall börja! Jag tycket att programmet är både bra och roligt att använda, men det kräver övning och nyfikenhet. Och att man provsyr.
En sak saknar jag (eller också har jag inte kommit underfund med hur man gör) och det är att kunna lägga in trådklipp. Om det är ett långt hopp i broderiet blir det klipp, men ibland vill jag ha klipp även om det är kort hopp. Man kan ju ändra ordningen på objekten så att hoppen blir långa, men jag saknar ett enklare sätt att göra klipp. Någon som vet?
Hoppas du kommer med fler frågor, det är lärorikt för många!
katarinabm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons